The ethical and religious issue in the order of the Freirean speech

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carlos, Dafiana do Socorro Soares Vicente
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Jorge Lopes da Silva, Eduardo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16463
Resumo: In this paper, of a bibliographic nature, the way Paulo Freire used “ethics” as the founding principle of his reflections, problematizations and arguments on the insertion of religious social work in the heart of Latin American social relations is analyzed. The following works were examined under the lens of the Archaeological Discourse Analysis, based on Foucault (2000): Cultural action for freedom, 1981 Brazilian edition; Education: the practice of freedom, 1967 Brazilian edition; Pedagogy of the oppressed, 1987 Brazilian edition; Extension or communication?, 1983 Brazilian edition; and Os cristãos e a libertação dos oprimidos, 1978 edition. It is highlighted that Paulo Freire’s understanding of ethical and religious issues does not only hold a specific way of being, as ethics works as a parameter for critical analysis of different social and historical manifestations on the religious issue and its relationship with the people. It is concluded that the meaning of the notion and the use of the signifier “ethics” as a principle of criticality is recurrent in the argument, in the positioning and in the Freirean discursive order. Keywords: Paulo Freire. Ethics. Religion.
id UEPG-26_e3aa936dc2cf465b12acb07038c19a83
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/16463
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling The ethical and religious issue in the order of the Freirean speechLa cuestión ética y religiosa en el orden del discurso freireanoA questão ética e religiosa na ordem do discurso freireanoIn this paper, of a bibliographic nature, the way Paulo Freire used “ethics” as the founding principle of his reflections, problematizations and arguments on the insertion of religious social work in the heart of Latin American social relations is analyzed. The following works were examined under the lens of the Archaeological Discourse Analysis, based on Foucault (2000): Cultural action for freedom, 1981 Brazilian edition; Education: the practice of freedom, 1967 Brazilian edition; Pedagogy of the oppressed, 1987 Brazilian edition; Extension or communication?, 1983 Brazilian edition; and Os cristãos e a libertação dos oprimidos, 1978 edition. It is highlighted that Paulo Freire’s understanding of ethical and religious issues does not only hold a specific way of being, as ethics works as a parameter for critical analysis of different social and historical manifestations on the religious issue and its relationship with the people. It is concluded that the meaning of the notion and the use of the signifier “ethics” as a principle of criticality is recurrent in the argument, in the positioning and in the Freirean discursive order. Keywords: Paulo Freire. Ethics. Religion.En este artículo, de carácter bibliográfico, se analiza el modo cómo Paulo Freire empleaba la “ética’ como principio fundamental de sus reflexiones, problematizaciones y argumentaciones sobre la inserción del trabajo social religioso en el seno de las relaciones sociales latinoamericanas. Se examinaron las siguientes obras, bajo la óptica de Análisis Arqueológico del Discurso con base en Foucault (2000): Acción cultural por la libertad y otros escritos, edición brasileña de 1981;  La educación como práctica de la libertad, edición brasileña de 1967;  Pedagogía del oprimido, edición brasileña de 1987;  ¿Extensión o comunicación ?, edición brasileña de 1983; Os cristãos e a libertação dos oprimidos (Los cristianos y la liberación de los oprimidos), edición brasileña de 1978. Se evidencia que el entendimiento de Paulo Freire sobre las cuestiones éticas y religiosas no guardan sólo un modo específico de ser, pues la ética funciona como un parámetro de análisis crítico de diferentes manifestaciones sociales e históricas sobre la cuestión religiosa y su relación con el pueblo. Se concluye que el significado de la noción y del uso del significante “ética” como un principio de criticidad, es recurrente en la argumentación, en el posicionamiento y en el orden discursivo de Freire. Palabras clave: Paulo Freire. Ética. Religión.Neste artigo, de natureza bibliográfica, analisa-se o modo como Paulo Freire empregava a “ética” como princípio fundante de suas reflexões, problematizações e argumentações sobre a inserção do trabalho social religioso no seio das relações sociais latino-americanas. Foram examinadas as seguintes obras sob as lentes da Análise Arqueológica do Discurso, com base em Foucault (2000): Ação cultural para a liberdade e outros escritos, edição de 1981; Educação como prática da liberdade, edição de 1967; Pedagogia do oprimido, edição de 1987; Extensão ou comunicação?, edição de 1983; e Os cristãos e a libertação dos oprimidos, edição de 1978. Evidencia-se que o entendimento de Paulo Freire sobre as questões éticas e religiosas não guardam somente um modo específico de ser, pois a ética funciona como um parâmetro de análise crítica de diferentes manifestações sociais e históricas sobre a questão religiosa e sua relação com o povo. Conclui-se que o significado da noção e do uso do significante “ética” como um princípio de criticidade é recorrente na argumentação, no posicionamento e na ordem discursiva freireana. Palavras-chave: Paulo Freire. Ética. Religião.Universidade Estadual de Ponta Grossa2021-03-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/1646310.5212/PraxEduc.v.16.16463.028Práxis Educativa; Vol. 16 (2021): Publicação contínua; 1-20Práxis Educativa; Vol. 16 (2021): Publicação contínua; 1-20Práxis Educativa; V. 16 (2021): Publicação contínua; 1-20Práxis Educativa; v. 16 (2021): Publicação contínua; 1-201809-43091809-4031reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16463/209209213968https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16463/209209214367Copyright (c) 2021 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessCarlos, Dafiana do Socorro Soares VicenteJorge Lopes da Silva, Eduardo 2021-06-11T14:15:32Zoai:uepg.br:article/16463Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2021-06-11T14:15:32Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv The ethical and religious issue in the order of the Freirean speech
La cuestión ética y religiosa en el orden del discurso freireano
A questão ética e religiosa na ordem do discurso freireano
title The ethical and religious issue in the order of the Freirean speech
spellingShingle The ethical and religious issue in the order of the Freirean speech
Carlos, Dafiana do Socorro Soares Vicente
title_short The ethical and religious issue in the order of the Freirean speech
title_full The ethical and religious issue in the order of the Freirean speech
title_fullStr The ethical and religious issue in the order of the Freirean speech
title_full_unstemmed The ethical and religious issue in the order of the Freirean speech
title_sort The ethical and religious issue in the order of the Freirean speech
author Carlos, Dafiana do Socorro Soares Vicente
author_facet Carlos, Dafiana do Socorro Soares Vicente
Jorge Lopes da Silva, Eduardo
author_role author
author2 Jorge Lopes da Silva, Eduardo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carlos, Dafiana do Socorro Soares Vicente
Jorge Lopes da Silva, Eduardo
description In this paper, of a bibliographic nature, the way Paulo Freire used “ethics” as the founding principle of his reflections, problematizations and arguments on the insertion of religious social work in the heart of Latin American social relations is analyzed. The following works were examined under the lens of the Archaeological Discourse Analysis, based on Foucault (2000): Cultural action for freedom, 1981 Brazilian edition; Education: the practice of freedom, 1967 Brazilian edition; Pedagogy of the oppressed, 1987 Brazilian edition; Extension or communication?, 1983 Brazilian edition; and Os cristãos e a libertação dos oprimidos, 1978 edition. It is highlighted that Paulo Freire’s understanding of ethical and religious issues does not only hold a specific way of being, as ethics works as a parameter for critical analysis of different social and historical manifestations on the religious issue and its relationship with the people. It is concluded that the meaning of the notion and the use of the signifier “ethics” as a principle of criticality is recurrent in the argument, in the positioning and in the Freirean discursive order. Keywords: Paulo Freire. Ethics. Religion.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-03-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16463
10.5212/PraxEduc.v.16.16463.028
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16463
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.16.16463.028
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16463/209209213968
https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16463/209209214367
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Práxis Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Práxis Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/xml
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 16 (2021): Publicação contínua; 1-20
Práxis Educativa; Vol. 16 (2021): Publicação contínua; 1-20
Práxis Educativa; V. 16 (2021): Publicação contínua; 1-20
Práxis Educativa; v. 16 (2021): Publicação contínua; 1-20
1809-4309
1809-4031
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317614567096320