Meaning of knowledge production in Postgraduate studies and its communication with social practices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lara, Tiago Adão
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Práxis Educativa (Online)
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/7148
Resumo: This paper highlights the need, which a Postgraduate Programme in Education may have, of producing knowledge from a continuous effort of integral human experience openness, not closing itself to narrow epistemological positions of that experience. This paper also enphasizes that the education of scholars and education professionals has as main task the consolidation of the intellectual habit of being creative and sensitive towards any manifestation of human life, just as it emerges in various cultural processes, in the diversity and complexity of each one of them and in the reality of social practices that give birth to them.   Keywords: Education. Experience. Meaning.
id UEPG-26_fb49105b4dcce36a04d894aac644bf0a
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/7148
network_acronym_str UEPG-26
network_name_str Práxis Educativa (Online)
repository_id_str
spelling Meaning of knowledge production in Postgraduate studies and its communication with social practicesSignificados de la producción del conocimiento en el Posgrado y en sus interlocuciones con la práctica socialSignificados da produção do conhecimento na Pós-Graduação e suas interlocuções com a prática socialThis paper highlights the need, which a Postgraduate Programme in Education may have, of producing knowledge from a continuous effort of integral human experience openness, not closing itself to narrow epistemological positions of that experience. This paper also enphasizes that the education of scholars and education professionals has as main task the consolidation of the intellectual habit of being creative and sensitive towards any manifestation of human life, just as it emerges in various cultural processes, in the diversity and complexity of each one of them and in the reality of social practices that give birth to them.   Keywords: Education. Experience. Meaning.El artículo tiene como objetivo enfatizar la necesidad, que un Programa de Posgrado en Educación puede tener, de producir conocimientos, empezando por um esfuerzo continuado de apertura a la totalidad de la experiencia humana, sin cerrarse en posiciones epistemológicas reduccionistas acerca de esa experiencia. Enfatizar también que la formación de estudiosos y profesionales de la educación tiene, como tarea principal, la consolidación del hábito intelectual de la sensibilidad y de la creatividad, delante de cualquier manifestación de vida humana, tal como emerge en sus varios procesos culturales; en la diversidad y complejidad de cada uno de ellos; em la concreción de las prácticas sociales que los engendran.   Palabras clave: Educación. Experiencia. Significado. Este artigo visa enfatizar a necessidade, que um Programa de Pós-Graduação em Educação pode ter, de produzir conhecimentos, a partir de um esforço continuado de abertura à totalidade da experiência humana, não se fechando em posições epistemológicas reducionistas dessa experiência. O artigo pontua, também, que a formação de estudiosos e de profissionais da educação tem, como tarefa principal, a consolidação do hábito intelectual de sensibilidade e de criatividade diante de qualquer manifestação da vida humana, tal como aflora nos vários processos culturais, na diversidade e na complexidade de cada um deles, na concreticidade das práticas sociais que os engendram.   Palavras-chave: Educação. Experiência. Significado.Universidade Estadual de Ponta Grossa2015-08-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/714810.5212/PraxEduc.v.10i2.0002Práxis Educativa; Vol. 10 No. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 317-327Práxis Educativa; Vol. 10 Núm. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 317-327Práxis Educativa; V. 10 N. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 317-327Práxis Educativa; v. 10 n. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 317-3271809-43091809-403110.5212/PraxEduc.v.10i2reponame:Práxis Educativa (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/7148/4544Copyright (c) 2015 Práxis Educativainfo:eu-repo/semantics/openAccessLara, Tiago Adão2020-04-06T17:12:01Zoai:uepg.br:article/7148Revistahttp://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativaPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/oaipraxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br1809-43091809-4031opendoar:2020-04-06T17:12:01Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv Meaning of knowledge production in Postgraduate studies and its communication with social practices
Significados de la producción del conocimiento en el Posgrado y en sus interlocuciones con la práctica social
Significados da produção do conhecimento na Pós-Graduação e suas interlocuções com a prática social
title Meaning of knowledge production in Postgraduate studies and its communication with social practices
spellingShingle Meaning of knowledge production in Postgraduate studies and its communication with social practices
Lara, Tiago Adão
title_short Meaning of knowledge production in Postgraduate studies and its communication with social practices
title_full Meaning of knowledge production in Postgraduate studies and its communication with social practices
title_fullStr Meaning of knowledge production in Postgraduate studies and its communication with social practices
title_full_unstemmed Meaning of knowledge production in Postgraduate studies and its communication with social practices
title_sort Meaning of knowledge production in Postgraduate studies and its communication with social practices
author Lara, Tiago Adão
author_facet Lara, Tiago Adão
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lara, Tiago Adão
description This paper highlights the need, which a Postgraduate Programme in Education may have, of producing knowledge from a continuous effort of integral human experience openness, not closing itself to narrow epistemological positions of that experience. This paper also enphasizes that the education of scholars and education professionals has as main task the consolidation of the intellectual habit of being creative and sensitive towards any manifestation of human life, just as it emerges in various cultural processes, in the diversity and complexity of each one of them and in the reality of social practices that give birth to them.   Keywords: Education. Experience. Meaning.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-08-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/7148
10.5212/PraxEduc.v.10i2.0002
url https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/7148
identifier_str_mv 10.5212/PraxEduc.v.10i2.0002
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/7148/4544
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 Práxis Educativa
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 Práxis Educativa
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
publisher.none.fl_str_mv Universidade Estadual de Ponta Grossa
dc.source.none.fl_str_mv Práxis Educativa; Vol. 10 No. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 317-327
Práxis Educativa; Vol. 10 Núm. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 317-327
Práxis Educativa; V. 10 N. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 317-327
Práxis Educativa; v. 10 n. 2 (2015): Dossiê: A produção e a difusão do conhecimento no percurso do cinquentenário do Sistema Nacional da Pós-Graduação; 317-327
1809-4309
1809-4031
10.5212/PraxEduc.v.10i2
reponame:Práxis Educativa (Online)
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Práxis Educativa (Online)
collection Práxis Educativa (Online)
repository.name.fl_str_mv Práxis Educativa (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv praxiseducativa@uepg.br||praxiseducativa@uepg.br
_version_ 1799317611017666560