As Trajetórias de Vida­ Formação­Profissão de Ella, Filomena, Maria e Sol

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Azevedo, Luyanne Catarina Lourenço
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Sacramento, Ana Cláudia Ramos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Latino-americana de Geografia e Gênero
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/19516
Resumo: This article brings the reflections, writings and socio-spatial academic trajectories of Ella, Filomena, Maria and Sol: four black professors working in the geography teaching at Geography’s Department of brazilian public universities. To listen to their narratives, we chose the methodologies of life history and intersecionality. Were used the following research instruments: questionnaire, semi-structured interview and academic autobiographical memorial – written by the professors. The results show the importance of analyzing the different socio-spatial trajectories of black professors to understand what it means to be a black woman in a public university within the Geography course.
id UEPG-28_24c41a268e0e1e40e0b59ed4bf61f3f4
oai_identifier_str oai:uepg.br:article/19516
network_acronym_str UEPG-28
network_name_str Revista Latino-americana de Geografia e Gênero
repository_id_str
spelling As Trajetórias de Vida­ Formação­Profissão de Ella, Filomena, Maria e SolThis article brings the reflections, writings and socio-spatial academic trajectories of Ella, Filomena, Maria and Sol: four black professors working in the geography teaching at Geography’s Department of brazilian public universities. To listen to their narratives, we chose the methodologies of life history and intersecionality. Were used the following research instruments: questionnaire, semi-structured interview and academic autobiographical memorial – written by the professors. The results show the importance of analyzing the different socio-spatial trajectories of black professors to understand what it means to be a black woman in a public university within the Geography course.Este artículo trae las reflexiones, escritos y trayectorias socioespaciales y académicas de Ella, Filomena, María y Sol: cuatro profesores negros que trabajan en la enseñanza de la Geografía en el Departamento de Geografía de las universidades públicas brasileñas. Para escuchar sus narrativas se eligieron las metodologías de historia de vida e interseccionalidad, y como instrumentos de investigación se utilizaron: cuestionario, entrevista semiestructurada y memoria académica autobiográfica redactada por los docentes. Los resultados muestran la importancia de analizar las diferentes trayectorias socioespaciales de los docentes, para comprender qué significa ser mujer negra en una universidad pública dentro del curso de Geografía.Cet article rassemble les réflexions, les écrits et les trajectoires socio-spatiales et académiques d'Ella, Filomena, Maria et Sol : quatre professeurs noirs travaillant dans l'enseignement de la géographie au département de géographie des universités publiques brésiliennes. Pour écouter leurs récits, les méthodologies d'histoire de vie et d'intersectionnalité ont été choisies, et comme instruments de recherche ont été utilisés : questionnaire, entretien semi-directif et mémoire autobiographique académique rédigés par les enseignants. Les résultats montrent l'importance d'analyser les différentes trajectoires socio-spatiales des enseignants, afin de comprendre ce que signifie être une femme noire dans une université publique dans le cadre du cours de géographie.Este artigo traz as reflexões, escrevivências e trajetórias socioespaciais e acadêmicas de Ella, Filomena, Maria e Sol: quatro professoras negras atuantes do ensino de Geografia, de Departamentos de Geografia de universidades públicas brasileiras. Para escutar suas narrativasforam escolhidas as metodologias história de vida e interseccionalidade, e como instrumentos da pesquisa foram utilizados: questionário, entrevista semiestruturada e memorial autobiográfico acadêmico escrito pelas professoras. Os resultados mostram a importância deanalisar as diferentes trajetórias socioespaciais das professoras, para compreender o que é ser mulher negra em uma universidade publica, dentro do curso de Geografia.Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero2022-07-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/1951610.5212/Rlagg.v.13.i1.0005Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero; v. 13 n. 1 (2022); 95 - 1242177-2886reponame:Revista Latino-americana de Geografia e Gêneroinstname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/19516/209209216814Copyright (c) 2022 Revista Latino-Americana de Geografia e Gêneroinfo:eu-repo/semantics/openAccessAzevedo, Luyanne Catarina LourençoSacramento, Ana Cláudia Ramos2022-07-21T19:02:29Zoai:uepg.br:article/19516Revistahttps://revistas2.uepg.br/index.php/rlaggPUBhttps://revistas2.uepg.br/index.php/rlagg/oai||joseli.genero@gmail.com2177-28862177-2886opendoar:2022-07-21T19:02:29Revista Latino-americana de Geografia e Gênero - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
dc.title.none.fl_str_mv As Trajetórias de Vida­ Formação­Profissão de Ella, Filomena, Maria e Sol
title As Trajetórias de Vida­ Formação­Profissão de Ella, Filomena, Maria e Sol
spellingShingle As Trajetórias de Vida­ Formação­Profissão de Ella, Filomena, Maria e Sol
Azevedo, Luyanne Catarina Lourenço
title_short As Trajetórias de Vida­ Formação­Profissão de Ella, Filomena, Maria e Sol
title_full As Trajetórias de Vida­ Formação­Profissão de Ella, Filomena, Maria e Sol
title_fullStr As Trajetórias de Vida­ Formação­Profissão de Ella, Filomena, Maria e Sol
title_full_unstemmed As Trajetórias de Vida­ Formação­Profissão de Ella, Filomena, Maria e Sol
title_sort As Trajetórias de Vida­ Formação­Profissão de Ella, Filomena, Maria e Sol
author Azevedo, Luyanne Catarina Lourenço
author_facet Azevedo, Luyanne Catarina Lourenço
Sacramento, Ana Cláudia Ramos
author_role author
author2 Sacramento, Ana Cláudia Ramos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Azevedo, Luyanne Catarina Lourenço
Sacramento, Ana Cláudia Ramos
description This article brings the reflections, writings and socio-spatial academic trajectories of Ella, Filomena, Maria and Sol: four black professors working in the geography teaching at Geography’s Department of brazilian public universities. To listen to their narratives, we chose the methodologies of life history and intersecionality. Were used the following research instruments: questionnaire, semi-structured interview and academic autobiographical memorial – written by the professors. The results show the importance of analyzing the different socio-spatial trajectories of black professors to understand what it means to be a black woman in a public university within the Geography course.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-07-21
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/19516
10.5212/Rlagg.v.13.i1.0005
url https://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/19516
identifier_str_mv 10.5212/Rlagg.v.13.i1.0005
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.uepg.br/index.php/rlagg/article/view/19516/209209216814
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero
publisher.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero
dc.source.none.fl_str_mv Revista Latino-Americana de Geografia e Gênero; v. 13 n. 1 (2022); 95 - 124
2177-2886
reponame:Revista Latino-americana de Geografia e Gênero
instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron:UEPG
instname_str Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
instacron_str UEPG
institution UEPG
reponame_str Revista Latino-americana de Geografia e Gênero
collection Revista Latino-americana de Geografia e Gênero
repository.name.fl_str_mv Revista Latino-americana de Geografia e Gênero - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)
repository.mail.fl_str_mv ||joseli.genero@gmail.com
_version_ 1799317644142182400