Material culture : Objectification and subjectification Kyikatêjê

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Wladirson Ronny da Silva
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Assumpção, Douglas Junio Fernandes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Internacional de Folkcomunicação
Texto Completo: https://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19183
Resumo: This article deals with the material culture Kyikatêjê, based on the theoretical-methodological contributions of Public Archeology, Interpretive Anthropology and Perspectivist Anthropology, considering the processes of objectification and subjectification that mark the self-perceptions and self-representations of the “leading people-owner-of Tocantins River Head ”as an Amerindian human collective, inhabitant of the Mãe Maria Indigenous Reserve (RIMM), located at KM 25 of BR-222, in the municipality of Bom Jesus do Tocantins, in the southeast of the state of Pará, Brazil. Brazilian Amazon. The objectification and subjectification processes implied in Kyikatêjê material culture are translated into practices, values, knowledge, myths, rites and doings that translate into a corporeality that reveals itself in a perceptible social territoriality in Kyikatêjê. Material culture; Objectification/subjectification; Kyijatêjê.
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spelling Material culture : Objectification and subjectification KyikatêjêCultura material : Objetivación y subjetivación KyiktêjêCultura material: Objetificação e subjetificação KyiktêjêThis article deals with the material culture Kyikatêjê, based on the theoretical-methodological contributions of Public Archeology, Interpretive Anthropology and Perspectivist Anthropology, considering the processes of objectification and subjectification that mark the self-perceptions and self-representations of the “leading people-owner-of Tocantins River Head ”as an Amerindian human collective, inhabitant of the Mãe Maria Indigenous Reserve (RIMM), located at KM 25 of BR-222, in the municipality of Bom Jesus do Tocantins, in the southeast of the state of Pará, Brazil. Brazilian Amazon. The objectification and subjectification processes implied in Kyikatêjê material culture are translated into practices, values, knowledge, myths, rites and doings that translate into a corporeality that reveals itself in a perceptible social territoriality in Kyikatêjê. Material culture; Objectification/subjectification; Kyijatêjê.Este artículo trata sobre la cultura material Kyikatêjê, basada en las contribuciones teórico-metodológicas de la Arqueología Pública, la Antropología Interpretativa y la Antropología Perspectivista, considerando los procesos de objetivación y subjetivación que marcan las autopercepciones y autorrepresentaciones de las "principales personas propietarias de Tocantins River Head ”como colectivo humano amerindio, habitante de la Reserva Indígena Mãe Maria (RIMM), ubicada en el KM 25 de BR-222, en el municipio de Bom Jesus do Tocantins, en el sureste del estado de Pará, Brasil. Amazonia brasileña Los procesos de objetivación y subjetivación implicados en la cultura material de Kyikatêjê se traducen en prácticas, valores, conocimientos, mitos, ritos y acciones que se traducen en una corporeidad que se revela en una territorialidad social perceptible en el ser de Kyikatêjê. Cultura material; Objetivación/subjetivación; Kyijatêjê.Este artigo trata da cultura material Kyikatêjê, a partir dos aportes teórico-metodológicos da Arqueologia Pública, da Antropologia Interpretativa e da Antropologia Perspectivista, considerando os processos de objetificação e subjetificação que marcam as autopercepções e autorrepresentações históricas do “povo-líder-dono-da-cabeceira-do-rio-Tocantins” enquanto um coletivo humano ameríndio, habitante da Reserva Indígena Mãe Maria (RIMM), localizada no KM 25 da BR-222, no município de Bom Jesus do Tocantins, no sudeste do estado do Pará, na Amazônia brasileira. Os processos de objetificação e subjetificação implicados na cultura material Kyikatêjê encontram-se traduzidos em práticas, valores, saberes, mitos, ritos e fazeres que se traduzem numa corporeidade que se revela em uma territorialidade social perceptível no ser/estar Kyikatêjê. Cultura material; Objetificação/subjetificação; Kyijatêjê.Editora UEPG2019-12-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/1918310.5212/RIF.v.17.i39.0002Revista Internacional de Folkcomunicação; v. 17 n. 39 (2019): (jul./dez. 2019): "Tradição nos estudos de (folk)comunicação e cultura"; 21-351807-496010.5212/RIF.v.17.i39.00010015reponame:Revista Internacional de Folkcomunicaçãoinstname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/folkcom/article/view/19183/209209215136Copyright (c) 2019 Revista Internacional de Folkcomunicaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessCardoso, Wladirson Ronny da SilvaAssumpção, Douglas Junio Fernandes2021-10-08T15:21:48Zoai:uepg.br:article/19183Revistahttp://www.revistas.uepg.br/index.php?journal=folkcomPUBhttp://www.revistas.uepg.br/index.php/folkcom/oairevistafolkcom@uepg.br||sergiogadini@yahoo.com.br1807-49601807-4960opendoar:2021-10-08T15:21:48Revista Internacional de Folkcomunicação - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false
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