A natureza do conhecimento orientador da prática do assistente social frente aos desafios do cotidiano
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Data de Publicação: | 2009 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Emancipação (Online) |
Texto Completo: | https://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/20 |
Resumo: | This text deals with the nature of the knowledge that guides the practice of the social assistant facing the challenges of everyday‘s work, debating the necessity that every knowledge is made present in the worker in an effective way, from which derives an analysis about the importance of criticism against every establishment. This leads to a reflection about the link between scientific knowledge and common sense knowledge, as also to the matter of pluralism and ecletism. It also debates the importance that the worker understands the connection between the level of theoretical universality and its potentiality to serve the level of concrete particularities/singularities, which the social assistant faces during everyday‘s practice: the necessity of learning how to work with mediation. |
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A natureza do conhecimento orientador da prática do assistente social frente aos desafios do cotidianoThis text deals with the nature of the knowledge that guides the practice of the social assistant facing the challenges of everyday‘s work, debating the necessity that every knowledge is made present in the worker in an effective way, from which derives an analysis about the importance of criticism against every establishment. This leads to a reflection about the link between scientific knowledge and common sense knowledge, as also to the matter of pluralism and ecletism. It also debates the importance that the worker understands the connection between the level of theoretical universality and its potentiality to serve the level of concrete particularities/singularities, which the social assistant faces during everyday‘s practice: the necessity of learning how to work with mediation.O texto trabalha a natureza do conhecimento que orienta a prática do assistente social frente aos desafios do cotidiano, discutindo a necessidade de todo conhecimento estar presente no profissional de forma efetiva, do que deriva uma análise sobre a importância da criticidade frente a todo saber constituído, análise que remete tanto a pensar a relação entre saber científico e saber do senso comum, como também à questão do pluralismo e do ecletismo. Discute também a importância do profissional compreender a relação entre o plano da universalidade da teoria e sua potencialidade de servir ao plano das particularidades/singularidades concretas com que o assistente social se defronta no cotidiano da prática: a necessidade de ele saber trabalhar a mediação. PALAVRAS-CHAVE:relação teoria-prática, ciência-senso comum, cientista-cidadão, mediação universalidade- singularidade, pluralismo. Universidade Estadual de Ponta Grossa2009-04-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/20Emancipação; v. 1 n. 1 (2001); 15-321982-7814reponame:Emancipação (Online)instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGporhttps://revistas.uepg.br/index.php/emancipacao/article/view/20/17Copyright (c) 2023 Emancipaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMunhoz, Divanir Eulália Naréssi2024-04-18T02:38:29Zoai:uepg.br:article/20Revistahttps://www.revistas2.uepg.br/index.php/emancipacaoPUBhttps://www.revistas2.uepg.br/index.php/emancipacao/oaiemancipacao@uepg.br||revistaemancipacao@yahoo.com.br1982-78141519-7611opendoar:2024-04-18T02:38:29Emancipação (Online) - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
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