APRENDER E ENSINAR E APRENDER A ENSINAR MATEMÁTICA DISCUTINDO SUBTRAÇÃO PARA OS ANOS INICIAIS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG |
Texto Completo: | http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/1510 |
Resumo: | This work is the result of a survey of teachers of Freshwater municipalities and Joaçaba, both of Santa Catarina Midwest, where they collected data on the learning difficulties of students in the first segment of elementary school from mathematics discipline. This research revealed that the operation of subtraction is one of the most difficult content to be taught. Hence, the problem: "As a continuing education course for the early years teachers can help in working with the concept of subtraction?". Thus, based on the conceptual understanding of theories by Liping Ma, it was constructed the course of conceptual learning, and the decomposition and the use of numerical straight main tools for this. The use of motivating factors for the topic discussed reach students and sensitize teachers to use the practical proposals for their classes. The course consists of 12 hours of discussion and 30 hours of practice with students; the application of the topics covered will not be restricted to that period. The emphasis of the course is to provide to students the opportunity of building, in the field of their minds, the necessary conditions to learn subtraction and connect this topic with other important topics of knowledge. The results were analyzed interpretively, of qualitative nature, with applied purpose. In this work we report and comment all the stages of this process. |
id |
UEPG_ec6aabe40c562ac2b2c2933561a343ee |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tede2.uepg.br:prefix/1510 |
network_acronym_str |
UEPG |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG |
repository_id_str |
|
spelling |
Guardia, Giuliano Gadioli LaCPF:18213786874http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791986D0Pinheiro, Nilcéia Aparecida MacielCPF:83483616934http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4704836J8Grossi, LucianeCPF:53570618153http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794610E0CPF:00544579984Carmazio, Eduardo Daniel2017-07-21T20:56:29Z2016-09-012017-07-21T20:56:29Z2016-06-03CARMAZIO, Eduardo Daniel. APRENDER E ENSINAR E APRENDER A ENSINAR MATEMÁTICA DISCUTINDO SUBTRAÇÃO PARA OS ANOS INICIAIS. 2016. 176 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA, Ponta Grosssa, 2016.http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/1510This work is the result of a survey of teachers of Freshwater municipalities and Joaçaba, both of Santa Catarina Midwest, where they collected data on the learning difficulties of students in the first segment of elementary school from mathematics discipline. This research revealed that the operation of subtraction is one of the most difficult content to be taught. Hence, the problem: "As a continuing education course for the early years teachers can help in working with the concept of subtraction?". Thus, based on the conceptual understanding of theories by Liping Ma, it was constructed the course of conceptual learning, and the decomposition and the use of numerical straight main tools for this. The use of motivating factors for the topic discussed reach students and sensitize teachers to use the practical proposals for their classes. The course consists of 12 hours of discussion and 30 hours of practice with students; the application of the topics covered will not be restricted to that period. The emphasis of the course is to provide to students the opportunity of building, in the field of their minds, the necessary conditions to learn subtraction and connect this topic with other important topics of knowledge. The results were analyzed interpretively, of qualitative nature, with applied purpose. In this work we report and comment all the stages of this process.O presente trabalho é resultado de uma pesquisa realizada com professoras dos municípios de Água Doce e Joaçaba, ambos do meio oeste catarinense, onde foram coletados dados relativos às dificuldades de aprendizagem dos alunos do primeiro segmento do ensino fundamental na disciplina de matemática. Tal pesquisa revelou a subtração como conteúdo de maior frequência dentre as dificuldades listadas e isso motivou a construção de um curso para professores dos anos iniciais discutindo subtração, aliada à adição. Daí, o problema: “Como um curso de formação continuada para professores dos anos iniciais poderá contribuir no trabalho com o conceito de subtração?”. Assim, com base nas teorias de entendimento conceitual de Liping Ma, construiu-se o curso evidenciando a aprendizagem conceitual, tendo a decomposição e o uso da reta numérica como ferramentas principais para tal. Foi explorado o uso de fatores motivadores para que o tema abordado atingisse os alunos e sensibilizasse as professoras a utilizarem as práticas propostas durante suas aulas. Trata-se de um curso composto por 12 horas de discussão e 30 horas de prática com alunos, cuja aplicação dos temas abordados não será restrita a esse período. A ênfase do curso está em proporcionar aos alunos a oportunidade de construir, no campo de suas mentes, as condições necessárias para o aprendizado da subtração e conectar os conhecimentos que possui a outros que virão. Os resultados foram analisados de forma interpretativa, de natureza qualitativa com finalidade aplicada. Estão aqui relatadas e comentadas todas as etapas desse processo.Made available in DSpace on 2017-07-21T20:56:29Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Eduardo Carmazio.pdf: 7001251 bytes, checksum: 4c310eb95a8e95aeed7a06a46e97a59e (MD5) Previous issue date: 2016-06-03application/pdfporUNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSAPrograma de Pós-Graduação em Matemática (Profissional em Rede Nacional)UEPGBRMatemáticasubtraçãodecomposiçãoreta numéricacursoformação continuadasubtractiondecompositionnumber linecoursecontinuing educationCNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICAAPRENDER E ENSINAR E APRENDER A ENSINAR MATEMÁTICA DISCUTINDO SUBTRAÇÃO PARA OS ANOS INICIAISinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPGinstname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)instacron:UEPGORIGINALEduardo Carmazio.pdfapplication/pdf7001251http://tede2.uepg.br/jspui/bitstream/prefix/1510/1/Eduardo%20Carmazio.pdf4c310eb95a8e95aeed7a06a46e97a59eMD51prefix/15102017-07-21 17:56:29.585oai:tede2.uepg.br:prefix/1510Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttps://tede2.uepg.br/jspui/PUBhttp://tede2.uepg.br/oai/requestbicen@uepg.br||mv_fidelis@yahoo.com.bropendoar:2017-07-21T20:56:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
APRENDER E ENSINAR E APRENDER A ENSINAR MATEMÁTICA DISCUTINDO SUBTRAÇÃO PARA OS ANOS INICIAIS |
title |
APRENDER E ENSINAR E APRENDER A ENSINAR MATEMÁTICA DISCUTINDO SUBTRAÇÃO PARA OS ANOS INICIAIS |
spellingShingle |
APRENDER E ENSINAR E APRENDER A ENSINAR MATEMÁTICA DISCUTINDO SUBTRAÇÃO PARA OS ANOS INICIAIS Carmazio, Eduardo Daniel subtração decomposição reta numérica curso formação continuada subtraction decomposition number line course continuing education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
title_short |
APRENDER E ENSINAR E APRENDER A ENSINAR MATEMÁTICA DISCUTINDO SUBTRAÇÃO PARA OS ANOS INICIAIS |
title_full |
APRENDER E ENSINAR E APRENDER A ENSINAR MATEMÁTICA DISCUTINDO SUBTRAÇÃO PARA OS ANOS INICIAIS |
title_fullStr |
APRENDER E ENSINAR E APRENDER A ENSINAR MATEMÁTICA DISCUTINDO SUBTRAÇÃO PARA OS ANOS INICIAIS |
title_full_unstemmed |
APRENDER E ENSINAR E APRENDER A ENSINAR MATEMÁTICA DISCUTINDO SUBTRAÇÃO PARA OS ANOS INICIAIS |
title_sort |
APRENDER E ENSINAR E APRENDER A ENSINAR MATEMÁTICA DISCUTINDO SUBTRAÇÃO PARA OS ANOS INICIAIS |
author |
Carmazio, Eduardo Daniel |
author_facet |
Carmazio, Eduardo Daniel |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Guardia, Giuliano Gadioli La |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:18213786874 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4791986D0 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Pinheiro, Nilcéia Aparecida Maciel |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:83483616934 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4704836J8 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Grossi, Luciane |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:53570618153 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4794610E0 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:00544579984 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carmazio, Eduardo Daniel |
contributor_str_mv |
Guardia, Giuliano Gadioli La Pinheiro, Nilcéia Aparecida Maciel Grossi, Luciane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
subtração decomposição reta numérica curso formação continuada |
topic |
subtração decomposição reta numérica curso formação continuada subtraction decomposition number line course continuing education CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
subtraction decomposition number line course continuing education |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS EXATAS E DA TERRA::MATEMATICA |
description |
This work is the result of a survey of teachers of Freshwater municipalities and Joaçaba, both of Santa Catarina Midwest, where they collected data on the learning difficulties of students in the first segment of elementary school from mathematics discipline. This research revealed that the operation of subtraction is one of the most difficult content to be taught. Hence, the problem: "As a continuing education course for the early years teachers can help in working with the concept of subtraction?". Thus, based on the conceptual understanding of theories by Liping Ma, it was constructed the course of conceptual learning, and the decomposition and the use of numerical straight main tools for this. The use of motivating factors for the topic discussed reach students and sensitize teachers to use the practical proposals for their classes. The course consists of 12 hours of discussion and 30 hours of practice with students; the application of the topics covered will not be restricted to that period. The emphasis of the course is to provide to students the opportunity of building, in the field of their minds, the necessary conditions to learn subtraction and connect this topic with other important topics of knowledge. The results were analyzed interpretively, of qualitative nature, with applied purpose. In this work we report and comment all the stages of this process. |
publishDate |
2016 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2016-09-01 2017-07-21T20:56:29Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-06-03 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2017-07-21T20:56:29Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
CARMAZIO, Eduardo Daniel. APRENDER E ENSINAR E APRENDER A ENSINAR MATEMÁTICA DISCUTINDO SUBTRAÇÃO PARA OS ANOS INICIAIS. 2016. 176 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA, Ponta Grosssa, 2016. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/1510 |
identifier_str_mv |
CARMAZIO, Eduardo Daniel. APRENDER E ENSINAR E APRENDER A ENSINAR MATEMÁTICA DISCUTINDO SUBTRAÇÃO PARA OS ANOS INICIAIS. 2016. 176 f. Dissertação (Mestrado em Matemática) - UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA, Ponta Grosssa, 2016. |
url |
http://tede2.uepg.br/jspui/handle/prefix/1510 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Matemática (Profissional em Rede Nacional) |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UEPG |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Matemática |
publisher.none.fl_str_mv |
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG instname:Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) instacron:UEPG |
instname_str |
Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
instacron_str |
UEPG |
institution |
UEPG |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede2.uepg.br/jspui/bitstream/prefix/1510/1/Eduardo%20Carmazio.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4c310eb95a8e95aeed7a06a46e97a59e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UEPG - Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) |
repository.mail.fl_str_mv |
bicen@uepg.br||mv_fidelis@yahoo.com.br |
_version_ |
1809460455100383232 |