el lugar de la deliberación en la filosofía para niños de lipman

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: shapiro, carmina
Data de Publicação: 2019
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/42723
Resumo: For Lipman, Dewey's influence translates into a certain conception of and relationship between democracy, citizenship and education. The present work, however, does not focus so much on Lipman’s deweyan base -which has been fruitfully explored-, as in the particular articulation that Lipman made of those notions for his Philosophy for Children proposal. The way in which our author configures the Community of Inquiry (CI) puts Philosophy in a central but paradoxically secondary place. That is to say, in the CI Philosophy is articulated with the "democracy as investigation" in such a way that the scope of possibilities left to Philosophy is limited. We believe that one of the main factors of this limitation is the deliberationist conception of dialogue in the CI. This is what we will try to unravel here, as an initial step in a work that will require successive explorations.
id UERJ-22_516bd3e714aac5213725bad7092b0fe3
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/42723
network_acronym_str UERJ-22
network_name_str Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling el lugar de la deliberación en la filosofía para niños de lipmanthe role of deliberation in lipman’s philosophy for childreno lugar da deliberação na filosofia para crianças de lipmanfilosofía para niñosdeliberaciónliberalismorazonabilidadphilosophy for childrendeliberationliberalismrazonabilityfilosofia para criançasdeliberaçãoliberalismorazoabilidadeFor Lipman, Dewey's influence translates into a certain conception of and relationship between democracy, citizenship and education. The present work, however, does not focus so much on Lipman’s deweyan base -which has been fruitfully explored-, as in the particular articulation that Lipman made of those notions for his Philosophy for Children proposal. The way in which our author configures the Community of Inquiry (CI) puts Philosophy in a central but paradoxically secondary place. That is to say, in the CI Philosophy is articulated with the "democracy as investigation" in such a way that the scope of possibilities left to Philosophy is limited. We believe that one of the main factors of this limitation is the deliberationist conception of dialogue in the CI. This is what we will try to unravel here, as an initial step in a work that will require successive explorations.Para Lipman a influência de Dewey se traduz em uma certa concepção e relação entre democracia, cidadania e educação. O presente trabalho, no entanto, não se concentra tanto na base deweyana do Lipman -que foi já explorada de forma proveitosa-, como na articulação particular que Lipman fez dessas noções para sua proposta de Filosofia para Crianças. A maneira pela qual nosso autor configura a Comunidade de Investigação (CI) coloca a Filosofia em um lugar central, mas paradoxalmente secundário. Isto é, na CI a Filosofia é articulada com a "democracia como investigação" de tal maneira que a gama de possibilidades que resta para a Filosofia é limitada. Acreditamos que um dos principais fatores dessa limitação é a concepção deliberacionista do diálogo na CI. É isso que tentaremos desembaraçar aqui, como um passo inicial em um trabalho que exigirá sucessivas explorações.Para Lipman la influencia de Dewey se traduce en una cierta concepción y relación entre democracia, ciudadanía y educación. El presente trabajo, sin embargo, no se centra tanto en la base deweyana de Lipman -cosa que ha sido fructuosamente explorada-, como en la particular articulación que Lipman hacer de aquellas nociones para su propuesta de Filosofía para Niños. El modo en que nuestro autor configura la Comunidad de Investigación y Cuestionamiento (CI) pone a la Filosofía en un lugar central, pero paradójicamente secundario. Es decir, en la CI la Filosofía se articula con la “democracia como investigación” de tal manera que el rango de posibilidades que le queda a la Filosofía es limitado. Creemos que uno de los factores principales de esta limitación es la concepción deliberacionista del diálogo en la CI. Ésto es lo que intentaremos desentrañar aquí, como paso inicial de un trabajo que requerirá sucesivas exploraciones.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2019-06-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/4272310.12957/childphilo.2019.42723childhood & philosophy; v. 15 | 2019; 01-18childhood & philosophy; v. 15 | 2019; 01-18childhood & philosophy; v. 15 | 2019; 01-181984-5987reponame:Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJspahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/42723/29810Copyright (c) 2019 childhood & philosophyinfo:eu-repo/semantics/openAccessshapiro, carmina2020-03-18T20:00:00Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/42723Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/childhoodPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/childhood/oaiwokohan@gmail.com || wokohan@gmail.com1984-59871984-5987opendoar:2020-03-18T20:00Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.none.fl_str_mv el lugar de la deliberación en la filosofía para niños de lipman
the role of deliberation in lipman’s philosophy for children
o lugar da deliberação na filosofia para crianças de lipman
title el lugar de la deliberación en la filosofía para niños de lipman
spellingShingle el lugar de la deliberación en la filosofía para niños de lipman
shapiro, carmina
filosofía para niños
deliberación
liberalismo
razonabilidad
philosophy for children
deliberation
liberalism
razonability
filosofia para crianças
deliberação
liberalismo
razoabilidade
title_short el lugar de la deliberación en la filosofía para niños de lipman
title_full el lugar de la deliberación en la filosofía para niños de lipman
title_fullStr el lugar de la deliberación en la filosofía para niños de lipman
title_full_unstemmed el lugar de la deliberación en la filosofía para niños de lipman
title_sort el lugar de la deliberación en la filosofía para niños de lipman
author shapiro, carmina
author_facet shapiro, carmina
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv shapiro, carmina
dc.subject.por.fl_str_mv filosofía para niños
deliberación
liberalismo
razonabilidad
philosophy for children
deliberation
liberalism
razonability
filosofia para crianças
deliberação
liberalismo
razoabilidade
topic filosofía para niños
deliberación
liberalismo
razonabilidad
philosophy for children
deliberation
liberalism
razonability
filosofia para crianças
deliberação
liberalismo
razoabilidade
description For Lipman, Dewey's influence translates into a certain conception of and relationship between democracy, citizenship and education. The present work, however, does not focus so much on Lipman’s deweyan base -which has been fruitfully explored-, as in the particular articulation that Lipman made of those notions for his Philosophy for Children proposal. The way in which our author configures the Community of Inquiry (CI) puts Philosophy in a central but paradoxically secondary place. That is to say, in the CI Philosophy is articulated with the "democracy as investigation" in such a way that the scope of possibilities left to Philosophy is limited. We believe that one of the main factors of this limitation is the deliberationist conception of dialogue in the CI. This is what we will try to unravel here, as an initial step in a work that will require successive explorations.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-06-11
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/42723
10.12957/childphilo.2019.42723
url https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/42723
identifier_str_mv 10.12957/childphilo.2019.42723
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/42723/29810
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 childhood & philosophy
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 childhood & philosophy
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv childhood & philosophy; v. 15 | 2019; 01-18
childhood & philosophy; v. 15 | 2019; 01-18
childhood & philosophy; v. 15 | 2019; 01-18
1984-5987
reponame:Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
collection Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv wokohan@gmail.com || wokohan@gmail.com
_version_ 1799317591869620224