aión, kairós y chrónos. una conversación sin fin sobre infancia, filosofía y educación

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: kennedy, david knowles
Data de Publicação: 2009
Outros Autores: kohan, walter omar
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20524
Resumo: In this dialogue between two interlocutors, the ontology of childhood is considered, first from the point of view of temporality, then power, then language, then from the perspective of philosophy, and inquires whether there is a specific philosophical and/or childlike dialectic of questioning and answering. The claim is made that both the philosopher and the artist carry a childlike way of questioning and acting on the world into adulthood. The discussion then moves to education, and considers the possibility of reconstructing the latter beyond the Platonic notions of “formation,” reproduction, discipline and subjection, and evaluates the role of philosophical dialogue in a school setting as an agent of transformation.
id UERJ-22_8e8762d8c1a4ed7dfdacdb0e182b00b1
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/20524
network_acronym_str UERJ-22
network_name_str Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling aión, kairós y chrónos. una conversación sin fin sobre infancia, filosofía y educaciónaión, kairós and chrónos: fragments of an endless conversation on childhood, philosophy and educationaión, kairós e chrónos. uma conversa sem fim sobre infância, filosofia e educaçãochildhoodphilosophy for childrentimeexperiencedialogueSocratesquestionningIn this dialogue between two interlocutors, the ontology of childhood is considered, first from the point of view of temporality, then power, then language, then from the perspective of philosophy, and inquires whether there is a specific philosophical and/or childlike dialectic of questioning and answering. The claim is made that both the philosopher and the artist carry a childlike way of questioning and acting on the world into adulthood. The discussion then moves to education, and considers the possibility of reconstructing the latter beyond the Platonic notions of “formation,” reproduction, discipline and subjection, and evaluates the role of philosophical dialogue in a school setting as an agent of transformation.Neste diálogo entre dois interlocutores, a ontologia da infância é considerada, primeiro desde o ponto de vista da temporalidade, depois do poder, da linguagem e da filosofia. Pergunta-se se existe uma dialética filosófica e/ou infantil específica do perguntar e responder. Afirma-se que tanto o filósofo quanto o artista carregam um modo infantil de perguntar e agir no mundo até a adultez. A discussão desloca-se à educação e considera-se a possibilidade de reconstruir esta última para além das noções platônicas de “formação”, “reprodução”, “disciplina” e “sujeição”, e considera-se o papel do diálogo filosófico no ambiente escolar, como agente de transformação. Palavras-chave: infância; temporalidade; educação socrática; perguntar filosófico; reconstrução do desejo.En este diálogo entre dos interlocutores, la ontología de la infancia es considerada, primero desde el punto de vista de la temporalidad, luego del poder, del lenguaje y de la filosofía y se pregunta se hay una dialéctica filosófica y/o infantil específica del preguntar y responder. Se afirma que tanto el filósofo como el artista llevan un modo infantil de preguntar y actuar en el mundo hacia la adultez. La discusión se desplaza a la educación y considera la posibilidad de reconstruir esta última más allá de las nociones platónicas de “formación”, “reproducción”, “disciplina” y “sujeción”, y considera el role del diálogo filosófico en un ambiente escolar, como agente de transformación.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2009-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20524childhood & philosophy; Vol. 4 Núm. 8 (2008): jul./dic.; pp. 5-22childhood & philosophy; v. 4 n. 8 (2008): jul./dez.; pp. 5-22childhood & philosophy; Vol. 4 No. 8 (2008): july/dec.; pp. 5-221984-5987reponame:Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJenghttps://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20524/14850kennedy, david knowleskohan, walter omarinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-07-10T18:48:25Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/20524Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/childhoodPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/childhood/oaiwokohan@gmail.com || wokohan@gmail.com1984-59871984-5987opendoar:2018-07-10T18:48:25Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.none.fl_str_mv aión, kairós y chrónos. una conversación sin fin sobre infancia, filosofía y educación
aión, kairós and chrónos: fragments of an endless conversation on childhood, philosophy and education
aión, kairós e chrónos. uma conversa sem fim sobre infância, filosofia e educação
title aión, kairós y chrónos. una conversación sin fin sobre infancia, filosofía y educación
spellingShingle aión, kairós y chrónos. una conversación sin fin sobre infancia, filosofía y educación
kennedy, david knowles
childhood
philosophy for children
time
experience
dialogue
Socrates
questionning
title_short aión, kairós y chrónos. una conversación sin fin sobre infancia, filosofía y educación
title_full aión, kairós y chrónos. una conversación sin fin sobre infancia, filosofía y educación
title_fullStr aión, kairós y chrónos. una conversación sin fin sobre infancia, filosofía y educación
title_full_unstemmed aión, kairós y chrónos. una conversación sin fin sobre infancia, filosofía y educación
title_sort aión, kairós y chrónos. una conversación sin fin sobre infancia, filosofía y educación
author kennedy, david knowles
author_facet kennedy, david knowles
kohan, walter omar
author_role author
author2 kohan, walter omar
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv kennedy, david knowles
kohan, walter omar
dc.subject.por.fl_str_mv childhood
philosophy for children
time
experience
dialogue
Socrates
questionning
topic childhood
philosophy for children
time
experience
dialogue
Socrates
questionning
description In this dialogue between two interlocutors, the ontology of childhood is considered, first from the point of view of temporality, then power, then language, then from the perspective of philosophy, and inquires whether there is a specific philosophical and/or childlike dialectic of questioning and answering. The claim is made that both the philosopher and the artist carry a childlike way of questioning and acting on the world into adulthood. The discussion then moves to education, and considers the possibility of reconstructing the latter beyond the Platonic notions of “formation,” reproduction, discipline and subjection, and evaluates the role of philosophical dialogue in a school setting as an agent of transformation.
publishDate 2009
dc.date.none.fl_str_mv 2009-01-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20524
url https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20524
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20524/14850
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv childhood & philosophy; Vol. 4 Núm. 8 (2008): jul./dic.; pp. 5-22
childhood & philosophy; v. 4 n. 8 (2008): jul./dez.; pp. 5-22
childhood & philosophy; Vol. 4 No. 8 (2008): july/dec.; pp. 5-22
1984-5987
reponame:Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
collection Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv wokohan@gmail.com || wokohan@gmail.com
_version_ 1799317589841674240