o direito a infância e a comunidade de investigação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) |
Texto Completo: | https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20513 |
Resumo: | Throughout the world there exist communities of extreme poverty in which children do not have access to school and hardly benefit from childhood rights established by the United Nations. The community of inquiry is a philosophical practice that allows us to reach these children and initiate them into democratic practices through philosophical dialogue and the development of critical and creative thinking. In this article we ask: “What are the challenges and/or the tasks that philosophic practice in such communities of extreme poverty are able to confront?” Key Words: Latin-American infancy; extreme poverty; marginality; education. |
id |
UERJ-22_ce4ed2837f04c38287cdd973063703a1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/20513 |
network_acronym_str |
UERJ-22 |
network_name_str |
Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
o direito a infância e a comunidade de investigaçãothe right to childhood and the community of inquiryel derecho a la infancia y la comunidad de indagaciónThroughout the world there exist communities of extreme poverty in which children do not have access to school and hardly benefit from childhood rights established by the United Nations. The community of inquiry is a philosophical practice that allows us to reach these children and initiate them into democratic practices through philosophical dialogue and the development of critical and creative thinking. In this article we ask: “What are the challenges and/or the tasks that philosophic practice in such communities of extreme poverty are able to confront?” Key Words: Latin-American infancy; extreme poverty; marginality; education.Existen comunidades en extrema pobreza en todo el mundo, en ellas los niños no tienen acceso a la escuela y tampoco disfrutan de los derechos establecidos por la ONU. La comunidad de indagación es una práctica filosófica que nos permite llegar a ellos e iniciarlos en la democracia por medio del dialogo filosófico y el desarrollo del pensamiento critico y creativo. Palabras-clave: Infancia latinoamericana; extrema pobreza; marginalidad; educaciónExistem comunidades em extrema pobreza em todo o mundo, e nelas as crianças não têm acesso à escola e nem mesmo desfrutam dos direitos estabelecidos pela ONU. A comunidade de investigação é uma prática filosófica que nos permite chegar a essas crianças e iniciá-las na democracia através do diálogo filosófico e do desenvolvimento do pensamento crítico e criativo. Palavras chave: infância latinoamericana; extrema pobreza; marginalidade; educaçãoUniversidade do Estado do Rio de Janeiro2010-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20513childhood & philosophy; Vol. 3 Núm. 5 (2007): ene./jun.; pp. 147-153childhood & philosophy; v. 3 n. 5 (2007): jan./jun.; pp. 147-153childhood & philosophy; Vol. 3 No. 5 (2007): jan./june; pp. 147-1531984-5987reponame:Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJspahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20513/14839madrid, maría elenainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-07-10T19:00:40Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/20513Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/childhoodPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/childhood/oaiwokohan@gmail.com || wokohan@gmail.com1984-59871984-5987opendoar:2018-07-10T19:00:40Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
o direito a infância e a comunidade de investigação the right to childhood and the community of inquiry el derecho a la infancia y la comunidad de indagación |
title |
o direito a infância e a comunidade de investigação |
spellingShingle |
o direito a infância e a comunidade de investigação madrid, maría elena |
title_short |
o direito a infância e a comunidade de investigação |
title_full |
o direito a infância e a comunidade de investigação |
title_fullStr |
o direito a infância e a comunidade de investigação |
title_full_unstemmed |
o direito a infância e a comunidade de investigação |
title_sort |
o direito a infância e a comunidade de investigação |
author |
madrid, maría elena |
author_facet |
madrid, maría elena |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
madrid, maría elena |
description |
Throughout the world there exist communities of extreme poverty in which children do not have access to school and hardly benefit from childhood rights established by the United Nations. The community of inquiry is a philosophical practice that allows us to reach these children and initiate them into democratic practices through philosophical dialogue and the development of critical and creative thinking. In this article we ask: “What are the challenges and/or the tasks that philosophic practice in such communities of extreme poverty are able to confront?” Key Words: Latin-American infancy; extreme poverty; marginality; education. |
publishDate |
2010 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2010-04-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20513 |
url |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20513 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20513/14839 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
childhood & philosophy; Vol. 3 Núm. 5 (2007): ene./jun.; pp. 147-153 childhood & philosophy; v. 3 n. 5 (2007): jan./jun.; pp. 147-153 childhood & philosophy; Vol. 3 No. 5 (2007): jan./june; pp. 147-153 1984-5987 reponame:Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) |
collection |
Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
wokohan@gmail.com || wokohan@gmail.com |
_version_ |
1799317589815459840 |