o direito a infância e a comunidade de investigação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: madrid, maría elena
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
Texto Completo: https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20513
Resumo: Throughout the world there exist communities of extreme poverty in which children do not have access to school and hardly benefit from childhood rights established by the United Nations. The community of inquiry is a philosophical practice that allows us to reach these children and initiate them into democratic practices through philosophical dialogue and the development of critical and creative thinking. In this article we ask: “What are the challenges and/or the tasks that philosophic practice in such communities of extreme poverty are able to confront?” Key Words: Latin-American infancy; extreme poverty; marginality; education.
id UERJ-22_ce4ed2837f04c38287cdd973063703a1
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/20513
network_acronym_str UERJ-22
network_name_str Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
repository_id_str
spelling o direito a infância e a comunidade de investigaçãothe right to childhood and the community of inquiryel derecho a la infancia y la comunidad de indagaciónThroughout the world there exist communities of extreme poverty in which children do not have access to school and hardly benefit from childhood rights established by the United Nations. The community of inquiry is a philosophical practice that allows us to reach these children and initiate them into democratic practices through philosophical dialogue and the development of critical and creative thinking. In this article we ask: “What are the challenges and/or the tasks that philosophic practice in such communities of extreme poverty are able to confront?” Key Words: Latin-American infancy; extreme poverty; marginality; education.Existen comunidades en extrema pobreza en todo el mundo, en ellas los niños no tienen acceso a la escuela y tampoco disfrutan de los derechos establecidos por la ONU. La comunidad de indagación es una práctica filosófica que nos permite llegar a ellos e iniciarlos en la democracia por medio del dialogo filosófico y el desarrollo del pensamiento critico y creativo. Palabras-clave: Infancia latinoamericana; extrema pobreza; marginalidad; educaciónExistem comunidades em extrema pobreza em todo o mundo, e nelas as crianças não têm acesso à escola e nem mesmo desfrutam dos direitos estabelecidos pela ONU. A comunidade de investigação é uma prática filosófica que nos permite chegar a essas crianças e iniciá-las na democracia através do diálogo filosófico e do desenvolvimento do pensamento crítico e criativo. Palavras chave: infância latinoamericana; extrema pobreza; marginalidade; educaçãoUniversidade do Estado do Rio de Janeiro2010-04-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20513childhood & philosophy; Vol. 3 Núm. 5 (2007): ene./jun.; pp. 147-153childhood & philosophy; v. 3 n. 5 (2007): jan./jun.; pp. 147-153childhood & philosophy; Vol. 3 No. 5 (2007): jan./june; pp. 147-1531984-5987reponame:Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJspahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20513/14839madrid, maría elenainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-07-10T19:00:40Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/20513Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/childhoodPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/childhood/oaiwokohan@gmail.com || wokohan@gmail.com1984-59871984-5987opendoar:2018-07-10T19:00:40Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.none.fl_str_mv o direito a infância e a comunidade de investigação
the right to childhood and the community of inquiry
el derecho a la infancia y la comunidad de indagación
title o direito a infância e a comunidade de investigação
spellingShingle o direito a infância e a comunidade de investigação
madrid, maría elena
title_short o direito a infância e a comunidade de investigação
title_full o direito a infância e a comunidade de investigação
title_fullStr o direito a infância e a comunidade de investigação
title_full_unstemmed o direito a infância e a comunidade de investigação
title_sort o direito a infância e a comunidade de investigação
author madrid, maría elena
author_facet madrid, maría elena
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv madrid, maría elena
description Throughout the world there exist communities of extreme poverty in which children do not have access to school and hardly benefit from childhood rights established by the United Nations. The community of inquiry is a philosophical practice that allows us to reach these children and initiate them into democratic practices through philosophical dialogue and the development of critical and creative thinking. In this article we ask: “What are the challenges and/or the tasks that philosophic practice in such communities of extreme poverty are able to confront?” Key Words: Latin-American infancy; extreme poverty; marginality; education.
publishDate 2010
dc.date.none.fl_str_mv 2010-04-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20513
url https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20513
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/childhood/article/view/20513/14839
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv childhood & philosophy; Vol. 3 Núm. 5 (2007): ene./jun.; pp. 147-153
childhood & philosophy; v. 3 n. 5 (2007): jan./jun.; pp. 147-153
childhood & philosophy; Vol. 3 No. 5 (2007): jan./june; pp. 147-153
1984-5987
reponame:Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
collection Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online)
repository.name.fl_str_mv Childhood & Philosophy (Rio de Janeiro. Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv wokohan@gmail.com || wokohan@gmail.com
_version_ 1799317589815459840