Percepções de estudantes sobre a experiência didático-pedagógica de reescrita de decisões judiciais em perspectivas feministas e antirracistas
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista Direito e Práxis |
Texto Completo: | https://www.e-publicacoes.uerj.br/revistaceaju/article/view/79532 |
Resumo: | https://doi.org/10.1590/2179-8966/2023/79532i The aim of this article is to analyze how students involved in projects of rewriting judicial decisions from feminist perspectives between 2021 and 2022 perceive the impact of such experience on their legal training. The effects that impacted law schools and the students’ education as future legal scholars, as indicated by the students themselves, are discussed here from a qualitative perspective, and the data that informs the analysis were gathered with the use of an electronic questionnaire. The bibliographical review presented comprehends texts which focus on the pedagogical dimension of the feminist rewriting projects in various countries and criou-se countries as well as those whose object is to discuss the challenges posed to a critical legal education in Brazil specifically. The analysis confirms the potential that the feminist rewriting practice has to foster critical and interdisciplinary education of law students. Keywords: Feminist rewriting; Judicial decisions; Legal education; Pedagogical practices; Teaching methods. |
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Percepções de estudantes sobre a experiência didático-pedagógica de reescrita de decisões judiciais em perspectivas feministas e antirracistasStudents' perceptions of the didactic-pedagogical experience of rewriting judicial decisions from feminist and anti-racist perspectivesFeminist rewritingJudicial decisionsLegal educationPedagogical practicesTeaching methodsReescritas FeministasDecisões JudiciaisFormação JurídicaPráticas PedagógicasMétodos de Ensinohttps://doi.org/10.1590/2179-8966/2023/79532i The aim of this article is to analyze how students involved in projects of rewriting judicial decisions from feminist perspectives between 2021 and 2022 perceive the impact of such experience on their legal training. The effects that impacted law schools and the students’ education as future legal scholars, as indicated by the students themselves, are discussed here from a qualitative perspective, and the data that informs the analysis were gathered with the use of an electronic questionnaire. The bibliographical review presented comprehends texts which focus on the pedagogical dimension of the feminist rewriting projects in various countries and criou-se countries as well as those whose object is to discuss the challenges posed to a critical legal education in Brazil specifically. The analysis confirms the potential that the feminist rewriting practice has to foster critical and interdisciplinary education of law students. Keywords: Feminist rewriting; Judicial decisions; Legal education; Pedagogical practices; Teaching methods.https://doi.org/10.1590/2179-8966/2023/79532 O objetivo do presente artigo é analisar a percepção de estudantes que participaram dos projetos de reescrita de decisões judiciais em perspectivas feministas entre 2021 e 2022 sobre os impactos da experiência na formação jurídica. Elencamos os efeitos que estudantes de graduação e pós-graduação perceberam que foram produzidos pelo projeto em suas instituições de ensino e na sua formação como juristas. O estudo foi qualitativo e se valeu de um questionário em formato virtual para coleta dos dados. A revisão bibliográfica que informa o presente estudo, considerou a literatura que aborda a dimensão pedagógica dos projetos de reescrita feminista em vários países e os estudos que discutem os desafios da formação jurídica crítica no Brasil. Os resultados da análise confirmam o potencial das atividades de reescrita feminista em favorecer a formação crítica e interdisciplinar de estudantes de direito. Palavras-chave: Reescritas Feministas; Decisões Judiciais; Formação Jurídica; Práticas Pedagógicas; Métodos de Ensino.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2023-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/revistaceaju/article/view/79532Direito e Práxis; Vol. 14 Núm. 4 (2023): REVISTA DIREITO E PRÁXIS; 2593-2612Direito e Práxis; Vol. 14 No. 4 (2023): REVISTA DIREITO E PRÁXIS; 2593-2612Revista Direito e Práxis; v. 14 n. 4 (2023): REVISTA DIREITO E PRÁXIS; 2593-26122179-8966reponame:Revista Direito e Práxisinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporenghttps://www.e-publicacoes.uerj.br/revistaceaju/article/view/79532/48047https://www.e-publicacoes.uerj.br/revistaceaju/article/view/79532/48048Copyright (c) 2023 Revista Direito e Práxishttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSeveri, FabianaBarretto de Sá, GabrielaCardoso Rodrigues, PriscillaOliveira Pires, Thula Rafaela de2023-12-06T12:49:22Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/79532Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistaceaju/indexPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistaceaju/oai||carolvestena@gmail.com|| jr-cunha@uol.com.br|| direitoepraxis@gmail.com2179-89662179-8966opendoar:2023-12-06T12:49:22Revista Direito e Práxis - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
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