Escritas marginais nas ruas: expressões do direito visual à cidade / Marginal written in streets: expressions of visual right to the city

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carvalho, Claudio Oliveira
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Mariani, Carla Neves
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Direito da Cidade
Texto Completo: https://www.e-publicacoes.uerj.br/rdc/article/view/27032
Resumo: DOI: 10.12957/rdc.2017.27032Este trabalho é um convite para o olhar em direção aos diferentes modos – legais e ilegais – de ocupação dos espaços urbanos por meio da Cultura de Rua. A arte urbana, representada aqui pelas escritas urbanas marginais, compõe uma complexa rede de manifestações artísticas e culturais que cumprem a função social da cidade ao ressignificar seus espaços, inscrevendo neles identidades e memórias. Tal narrativa guia-se a partir das intersecções e conflitos existentes entre a arte urbana e a produção do Direito. Mais especificamente, busca-se reconhecer que as escritas marginais urbanas são expressões legítimas da reapropriação e ocupação das cidades pelas minorias, sendo assim manifestações de um Direito Visual à Cidade. Como suporte metodológico, este texto se orientou pela pesquisa etnográfica, observando as narrativas das ruas, seus modos de produção e de percepção pela cidade. Fundamental foi também a revisão bibliográfica, apoiada no diálogo com fontes jurídico-legais que versam sobre o tema.Palavras-chave: Cultura de Rua; Escritas Urbanas; Direito à Cidade; Direito Cultural.AbstractThis research is an invitation to look at the different ways – legal and illegal – of occupying urban spaces through Street Culture. Urban art, now represented by the marginal urban writings, composes a complex network of artistic and cultural manifestations that fulfill city’s social function, by re-signifying its spaces, inscribing it identities and memories. This narrative is guided by the intersections and conflicts between urban art and the production of law. More specifically, it seeks to recognize that urban marginal writing is a legitimate expression of city’s reappropriation and occupation by minorities, thus being manifestations of a Visual Right to the City. As a methodological support, this text was guided by ethnographic research, observing street narratives and its modes of production and perception by the city. Fundamental was also the bibliographical review, supported in the dialogue with legal The work that begins is an invitation to look at the different ways – legal and illegal – of occupying urban spaces through Street Culture. Urban art, represented here by the marginal urban writings, composes a complex network of artistic and cultural manifestations that fulfill the social function of the city by re-signifying its spaces, inscribing in them identities and memories. This narrative is guided by the intersections and conflicts between urban art and the production of law. More specifically, it seeks to recognize that urban marginal writing is a legitimate expression of the reappropriation and occupation of cities by minorities, thus being manifestations of a Visual Right to the City. As a methodological support, this text was guided by ethnographic research, observing the narratives of the streets, their modes of production and perception by the city. Fundamental was also the bibliographical review, supported in the dialogue with legal-legal sources that deal with the subject.sources that deal with the subject.Keywords: Street Culture; Urban Writings; Right to the City; Right to Culture.
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