Covid-19 crisis management in Mexico: initial reopening / Covid-19 gestão de crise no México: reabertura inicial
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Direito da Cidade |
Texto Completo: | https://www.e-publicacoes.uerj.br/rdc/article/view/53644 |
Resumo: | AbstractThe COVID-19 pandemic has shaken the whole world throughout 2020. In Mexico, the management of this crisis has fallen upon a federal administration that took power in December 2018 and promised to prioritize the poor and the marginalized. On the other hand, the health care system has been neglected for many years and is undergoing a transformation process (OECD, 2019; Presidency of the Republic, 2019). The present paper examines how federal government organizations managed the initial phase of the crisis, involving general confinement at the national level, and the first six weeks of the gradual reopening of activities, the so-called "new normality," which has been implemented by subnational governments. We employ crisis management theory as a theoretical framework to analyze coordination instruments in a profoundly fragmented health system, leadership styles, and the implementation of voluntary quarantine avoiding coercive measures. Concerning our methodology, we describe a mixed case study based on federal regulatory instruments, abundant publicly-available official information, and a press review for the study period. Finally in the concluding section, we point out the reasons why we consider that the management of the crisis in Mexico has been acceptable during the first months of the crisis.Keywords: crisis management, coordination, Mexico, COVID-19, reopening ResumoA pandemia COVID-19 abalou o mundo inteiro ao longo de 2020. No México, a gestão desta crise recaiu sobre um governo federal que assumiu o poder em dezembro de 2018 e prometeu priorizar os pobres e os marginalizados. Por outro lado, o sistema de saúde foi negligenciado por muitos anos e passa por um processo de transformação (OCDE, 2019; Presidência da República, 2019). O presente trabalho examina como os órgãos do governo federal administraram a fase inicial da crise, envolvendo o confinamento geral em nível nacional, e as primeiras seis semanas de reabertura gradativa das atividades, a chamada "nova normalidade", que vem sendo implementada por governos subnacionais. Empregamos a teoria da gestão de crises como referencial teórico para analisar instrumentos de coordenação em um sistema de saúde profundamente fragmentado, estilos de liderança e a implementação de quarentena voluntária evitando medidas coercitivas. Com relação à nossa metodologia, descrevemos um estudo de caso mistocom base em instrumentos regulatórios federais, abundantes informações oficiais disponíveis ao público e uma revisão da imprensa para o período de estudo. Finalmente, na seção final, destacamos as razões pelas quais consideramos que a gestão da crise no México foi aceitável durante os primeiros meses da crise.Palavras-chave: gestão de crise, coordenação, México, COVID-19, reabertura |
id |
UERJ-5_ef158a77949d84cc2055bb843c9a6322 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/53644 |
network_acronym_str |
UERJ-5 |
network_name_str |
Revista de Direito da Cidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Covid-19 crisis management in Mexico: initial reopening / Covid-19 gestão de crise no México: reabertura inicialcrisis managementcoordinationMexicoCOVID-19reopeningAbstractThe COVID-19 pandemic has shaken the whole world throughout 2020. In Mexico, the management of this crisis has fallen upon a federal administration that took power in December 2018 and promised to prioritize the poor and the marginalized. On the other hand, the health care system has been neglected for many years and is undergoing a transformation process (OECD, 2019; Presidency of the Republic, 2019). The present paper examines how federal government organizations managed the initial phase of the crisis, involving general confinement at the national level, and the first six weeks of the gradual reopening of activities, the so-called "new normality," which has been implemented by subnational governments. We employ crisis management theory as a theoretical framework to analyze coordination instruments in a profoundly fragmented health system, leadership styles, and the implementation of voluntary quarantine avoiding coercive measures. Concerning our methodology, we describe a mixed case study based on federal regulatory instruments, abundant publicly-available official information, and a press review for the study period. Finally in the concluding section, we point out the reasons why we consider that the management of the crisis in Mexico has been acceptable during the first months of the crisis.Keywords: crisis management, coordination, Mexico, COVID-19, reopening ResumoA pandemia COVID-19 abalou o mundo inteiro ao longo de 2020. No México, a gestão desta crise recaiu sobre um governo federal que assumiu o poder em dezembro de 2018 e prometeu priorizar os pobres e os marginalizados. Por outro lado, o sistema de saúde foi negligenciado por muitos anos e passa por um processo de transformação (OCDE, 2019; Presidência da República, 2019). O presente trabalho examina como os órgãos do governo federal administraram a fase inicial da crise, envolvendo o confinamento geral em nível nacional, e as primeiras seis semanas de reabertura gradativa das atividades, a chamada "nova normalidade", que vem sendo implementada por governos subnacionais. Empregamos a teoria da gestão de crises como referencial teórico para analisar instrumentos de coordenação em um sistema de saúde profundamente fragmentado, estilos de liderança e a implementação de quarentena voluntária evitando medidas coercitivas. Com relação à nossa metodologia, descrevemos um estudo de caso mistocom base em instrumentos regulatórios federais, abundantes informações oficiais disponíveis ao público e uma revisão da imprensa para o período de estudo. Finalmente, na seção final, destacamos as razões pelas quais consideramos que a gestão da crise no México foi aceitável durante os primeiros meses da crise.Palavras-chave: gestão de crise, coordenação, México, COVID-19, reaberturaUniversidade do Estado do Rio de Janeiro2021-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionmixed case studymixed case studyapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/rdc/article/view/5364410.12957/rdc.2021.53644Revista de Direito da Cidade; v. 13 n. 2 (2021): Revista de Direito da Cidade - Vol. 13, N°2; 541-5632317-7721reponame:Revista de Direito da Cidadeinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/rdc/article/view/53644/37523Copyright (c) 2022 Revista de Direito da Cidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessBahena, Benjamin MendezMoreno, Jorge CulebroHernandez, Pablo Cruz2022-01-13T17:16:12Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/53644Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/rdcPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/rdc/oairevistadedireitodacidadeuerj@gmail.com||revistadireitocidade@gmail.com||mjmota1@gmail.com|| mjmota@gmail.com|| gurgel.c@ig.com.br2317-77211809-6077opendoar:2022-01-13T17:16:12Revista de Direito da Cidade - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Covid-19 crisis management in Mexico: initial reopening / Covid-19 gestão de crise no México: reabertura inicial |
title |
Covid-19 crisis management in Mexico: initial reopening / Covid-19 gestão de crise no México: reabertura inicial |
spellingShingle |
Covid-19 crisis management in Mexico: initial reopening / Covid-19 gestão de crise no México: reabertura inicial Bahena, Benjamin Mendez crisis management coordination Mexico COVID-19 reopening |
title_short |
Covid-19 crisis management in Mexico: initial reopening / Covid-19 gestão de crise no México: reabertura inicial |
title_full |
Covid-19 crisis management in Mexico: initial reopening / Covid-19 gestão de crise no México: reabertura inicial |
title_fullStr |
Covid-19 crisis management in Mexico: initial reopening / Covid-19 gestão de crise no México: reabertura inicial |
title_full_unstemmed |
Covid-19 crisis management in Mexico: initial reopening / Covid-19 gestão de crise no México: reabertura inicial |
title_sort |
Covid-19 crisis management in Mexico: initial reopening / Covid-19 gestão de crise no México: reabertura inicial |
author |
Bahena, Benjamin Mendez |
author_facet |
Bahena, Benjamin Mendez Moreno, Jorge Culebro Hernandez, Pablo Cruz |
author_role |
author |
author2 |
Moreno, Jorge Culebro Hernandez, Pablo Cruz |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bahena, Benjamin Mendez Moreno, Jorge Culebro Hernandez, Pablo Cruz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
crisis management coordination Mexico COVID-19 reopening |
topic |
crisis management coordination Mexico COVID-19 reopening |
description |
AbstractThe COVID-19 pandemic has shaken the whole world throughout 2020. In Mexico, the management of this crisis has fallen upon a federal administration that took power in December 2018 and promised to prioritize the poor and the marginalized. On the other hand, the health care system has been neglected for many years and is undergoing a transformation process (OECD, 2019; Presidency of the Republic, 2019). The present paper examines how federal government organizations managed the initial phase of the crisis, involving general confinement at the national level, and the first six weeks of the gradual reopening of activities, the so-called "new normality," which has been implemented by subnational governments. We employ crisis management theory as a theoretical framework to analyze coordination instruments in a profoundly fragmented health system, leadership styles, and the implementation of voluntary quarantine avoiding coercive measures. Concerning our methodology, we describe a mixed case study based on federal regulatory instruments, abundant publicly-available official information, and a press review for the study period. Finally in the concluding section, we point out the reasons why we consider that the management of the crisis in Mexico has been acceptable during the first months of the crisis.Keywords: crisis management, coordination, Mexico, COVID-19, reopening ResumoA pandemia COVID-19 abalou o mundo inteiro ao longo de 2020. No México, a gestão desta crise recaiu sobre um governo federal que assumiu o poder em dezembro de 2018 e prometeu priorizar os pobres e os marginalizados. Por outro lado, o sistema de saúde foi negligenciado por muitos anos e passa por um processo de transformação (OCDE, 2019; Presidência da República, 2019). O presente trabalho examina como os órgãos do governo federal administraram a fase inicial da crise, envolvendo o confinamento geral em nível nacional, e as primeiras seis semanas de reabertura gradativa das atividades, a chamada "nova normalidade", que vem sendo implementada por governos subnacionais. Empregamos a teoria da gestão de crises como referencial teórico para analisar instrumentos de coordenação em um sistema de saúde profundamente fragmentado, estilos de liderança e a implementação de quarentena voluntária evitando medidas coercitivas. Com relação à nossa metodologia, descrevemos um estudo de caso mistocom base em instrumentos regulatórios federais, abundantes informações oficiais disponíveis ao público e uma revisão da imprensa para o período de estudo. Finalmente, na seção final, destacamos as razões pelas quais consideramos que a gestão da crise no México foi aceitável durante os primeiros meses da crise.Palavras-chave: gestão de crise, coordenação, México, COVID-19, reabertura |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion mixed case study mixed case study |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/rdc/article/view/53644 10.12957/rdc.2021.53644 |
url |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/rdc/article/view/53644 |
identifier_str_mv |
10.12957/rdc.2021.53644 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/rdc/article/view/53644/37523 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Direito da Cidade info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista de Direito da Cidade |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Direito da Cidade; v. 13 n. 2 (2021): Revista de Direito da Cidade - Vol. 13, N°2; 541-563 2317-7721 reponame:Revista de Direito da Cidade instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Revista de Direito da Cidade |
collection |
Revista de Direito da Cidade |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Direito da Cidade - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistadedireitodacidadeuerj@gmail.com||revistadireitocidade@gmail.com||mjmota1@gmail.com|| mjmota@gmail.com|| gurgel.c@ig.com.br |
_version_ |
1799318453629222912 |