“Running after my dreams”: How refugee and immigrant students conceptualize the experience of pursuing a university degree in Brazil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Matraga (Online) |
Texto Completo: | https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/74302 |
Resumo: | This study aims to investigate how immigrant and refugee students preparing to start a Brazilian public University conceptualize their experiences. Our goal here is to analyze their use of figurative language to talk about their views, experiences, and plans. In the light of Cognitive Linguistics and at an interface with Applied Linguistics, we identify, analyze, and interpret figurative language, especially metaphors and metonymies (LAKOFF; JOHNSON, 1980; CAMERON et. al., 2009) that emerge in an interview with two Haitian students, a classroom interaction with an Asian student, and field notes of this interaction. Students talked about how they experience Brazilian society, their views of how it is to be a student in Brazil, their experiences as learners of Portuguese as a Welcoming language, and their plans. Building on previous work by Oliveira and Ferreira (2016), Gualda (2020), Ferreira et al. (2022), the results point to the use of conceptual metaphors such as education is commodity, education is a journey, learning is key to success, and learning is struggle. Issues such as their hybrid identities as immigrant and refugee students in Brazil, as well as their new identities as future Brazilian citizens (or not), emerged in the talk.--------------------------------------------------------------------------------------------------------------CORRENDO ATRÁS DOS MEUS SONHOS: COMO ALUNOS IMIGRANTES E REFUGIADOS CONCEPTUALIZAM A EXPERIÊNCIA DE PERSEGUIR UMA FORMAÇÃO SUPERIOR NO BRASILO propósito deste estudo é investigar como imigrantes e refugiados, que se preparam para iniciar estudos superiores em uma universidade pública brasileira, conceptualizam suas experiências. Nosso propósito é analisar o uso que fazem da linguagem figurativa para falar de suas perspectivas, experiências e planos. À luz do arcabouço da Linguística Cognitiva e de interfaces com a Linguística Aplicada, identificamos, analisamos e interpretamos o uso da linguagem figurativa, especialmente de metáforas e metonímias (LAKOFF; JOHNSON, 1980; CAMERON et. al., 2009) que emergem em uma entrevista com dois haitianos, uma interação em sala de aula com um asiático refugiado e notas de campo sobre essa interação. Os alunos falaram sobre sua experiência na sociedade brasileira, sobre o que pensam sobre ser aluno no Brasil, suas experiências como aprendizes de Português como Língua de Acolhimento e seus planos. Engrossando resultados prévios obtidos por Oliveira e Ferreira (2016), Gualda (2020), Ferreira et al. (2022), o presente estudo indica terem os alunos apoiado-se em metáforas conceptuais, tais como educação é uma mercadoria, educação é uma jornada, a aprendizagem é a chave do sucesso e a aprendizagem é uma luta. Outras questões relacionadas às suas identidades híbridas como alunos imigrantes e refugiados no Brasil assim como suas novas identidades como cidadãos brasileiros (ou não) foram igualmente abordadas na conversa.---Original em inglês. |
id |
UERJ-9_007cf3e94f2617e452ed90f2dca4edb3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/74302 |
network_acronym_str |
UERJ-9 |
network_name_str |
Matraga (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
“Running after my dreams”: How refugee and immigrant students conceptualize the experience of pursuing a university degree in Brazil“Running after my dreams”: How refugee and immigrant students conceptualize the experience of pursuing a university degree in BrazilMetáforaMetonímiaPortuguês como língua de acolhimentoensino-aprendizagem de línguas.MetaphorMetonymiesPortuguese as a welcoming languageLanguage learning.This study aims to investigate how immigrant and refugee students preparing to start a Brazilian public University conceptualize their experiences. Our goal here is to analyze their use of figurative language to talk about their views, experiences, and plans. In the light of Cognitive Linguistics and at an interface with Applied Linguistics, we identify, analyze, and interpret figurative language, especially metaphors and metonymies (LAKOFF; JOHNSON, 1980; CAMERON et. al., 2009) that emerge in an interview with two Haitian students, a classroom interaction with an Asian student, and field notes of this interaction. Students talked about how they experience Brazilian society, their views of how it is to be a student in Brazil, their experiences as learners of Portuguese as a Welcoming language, and their plans. Building on previous work by Oliveira and Ferreira (2016), Gualda (2020), Ferreira et al. (2022), the results point to the use of conceptual metaphors such as education is commodity, education is a journey, learning is key to success, and learning is struggle. Issues such as their hybrid identities as immigrant and refugee students in Brazil, as well as their new identities as future Brazilian citizens (or not), emerged in the talk.--------------------------------------------------------------------------------------------------------------CORRENDO ATRÁS DOS MEUS SONHOS: COMO ALUNOS IMIGRANTES E REFUGIADOS CONCEPTUALIZAM A EXPERIÊNCIA DE PERSEGUIR UMA FORMAÇÃO SUPERIOR NO BRASILO propósito deste estudo é investigar como imigrantes e refugiados, que se preparam para iniciar estudos superiores em uma universidade pública brasileira, conceptualizam suas experiências. Nosso propósito é analisar o uso que fazem da linguagem figurativa para falar de suas perspectivas, experiências e planos. À luz do arcabouço da Linguística Cognitiva e de interfaces com a Linguística Aplicada, identificamos, analisamos e interpretamos o uso da linguagem figurativa, especialmente de metáforas e metonímias (LAKOFF; JOHNSON, 1980; CAMERON et. al., 2009) que emergem em uma entrevista com dois haitianos, uma interação em sala de aula com um asiático refugiado e notas de campo sobre essa interação. Os alunos falaram sobre sua experiência na sociedade brasileira, sobre o que pensam sobre ser aluno no Brasil, suas experiências como aprendizes de Português como Língua de Acolhimento e seus planos. Engrossando resultados prévios obtidos por Oliveira e Ferreira (2016), Gualda (2020), Ferreira et al. (2022), o presente estudo indica terem os alunos apoiado-se em metáforas conceptuais, tais como educação é uma mercadoria, educação é uma jornada, a aprendizagem é a chave do sucesso e a aprendizagem é uma luta. Outras questões relacionadas às suas identidades híbridas como alunos imigrantes e refugiados no Brasil assim como suas novas identidades como cidadãos brasileiros (ou não) foram igualmente abordadas na conversa.---Original em inglês.This study aims to investigate how immigrant and refugee students preparing to start a Brazilian public University conceptualize their experiences. Our goal here is to analyze their use of figurative language to talk about their views, experiences, and plans. In the light of Cognitive Linguistics and at an interface with Applied Linguistics, we identify, analyze, and interpret figurative language, especially metaphors and metonymies (LAKOFF; JOHNSON, 1980; CAMERON et. al., 2009) that emerge in an interview with two Haitian students, a classroom interaction with an Asian student, and field notes of this interaction. Students talked about how they experience Brazilian society, their views of how it is to be a student in Brazil, their experiences as learners of Portuguese as a Welcoming language, and their plans. Building on previous work by Oliveira and Ferreira (2016), Gualda (2020), Ferreira et al. (2022), the results point to the use of conceptual metaphors such as education is commodity, education is a journey, learning is key to success, and learning is struggle. Issues such as their hybrid identities as immigrant and refugee students in Brazil, as well as their new identities as future Brazilian citizens (or not), emerged in the talk.---Original in English.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2023-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigos de linguísticaartigos de linguísticaapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/7430210.12957/matraga.2023.74302Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 30 n. 59 (2023): Interrelações entre linguagem, cultura e cognição em contextos de uso; 342-357MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 30 No. 59 (2023): Interrelations betwenn language, culture and cognition in usage-based contexts; 342-3572446-69051414-7165reponame:Matraga (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJenghttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/74302/46393Ferreira, Luciane CorreiaMelo, Lívia Elisa Lemosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-06-02T10:49:18Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/74302Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matragaPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/oai||letrasmatraga@uerj.br2446-69051414-7165opendoar:2023-06-02T10:49:18Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Running after my dreams”: How refugee and immigrant students conceptualize the experience of pursuing a university degree in Brazil “Running after my dreams”: How refugee and immigrant students conceptualize the experience of pursuing a university degree in Brazil |
title |
“Running after my dreams”: How refugee and immigrant students conceptualize the experience of pursuing a university degree in Brazil |
spellingShingle |
“Running after my dreams”: How refugee and immigrant students conceptualize the experience of pursuing a university degree in Brazil Ferreira, Luciane Correia Metáfora Metonímia Português como língua de acolhimento ensino-aprendizagem de línguas. Metaphor Metonymies Portuguese as a welcoming language Language learning. |
title_short |
“Running after my dreams”: How refugee and immigrant students conceptualize the experience of pursuing a university degree in Brazil |
title_full |
“Running after my dreams”: How refugee and immigrant students conceptualize the experience of pursuing a university degree in Brazil |
title_fullStr |
“Running after my dreams”: How refugee and immigrant students conceptualize the experience of pursuing a university degree in Brazil |
title_full_unstemmed |
“Running after my dreams”: How refugee and immigrant students conceptualize the experience of pursuing a university degree in Brazil |
title_sort |
“Running after my dreams”: How refugee and immigrant students conceptualize the experience of pursuing a university degree in Brazil |
author |
Ferreira, Luciane Correia |
author_facet |
Ferreira, Luciane Correia Melo, Lívia Elisa Lemos |
author_role |
author |
author2 |
Melo, Lívia Elisa Lemos |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferreira, Luciane Correia Melo, Lívia Elisa Lemos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Metáfora Metonímia Português como língua de acolhimento ensino-aprendizagem de línguas. Metaphor Metonymies Portuguese as a welcoming language Language learning. |
topic |
Metáfora Metonímia Português como língua de acolhimento ensino-aprendizagem de línguas. Metaphor Metonymies Portuguese as a welcoming language Language learning. |
description |
This study aims to investigate how immigrant and refugee students preparing to start a Brazilian public University conceptualize their experiences. Our goal here is to analyze their use of figurative language to talk about their views, experiences, and plans. In the light of Cognitive Linguistics and at an interface with Applied Linguistics, we identify, analyze, and interpret figurative language, especially metaphors and metonymies (LAKOFF; JOHNSON, 1980; CAMERON et. al., 2009) that emerge in an interview with two Haitian students, a classroom interaction with an Asian student, and field notes of this interaction. Students talked about how they experience Brazilian society, their views of how it is to be a student in Brazil, their experiences as learners of Portuguese as a Welcoming language, and their plans. Building on previous work by Oliveira and Ferreira (2016), Gualda (2020), Ferreira et al. (2022), the results point to the use of conceptual metaphors such as education is commodity, education is a journey, learning is key to success, and learning is struggle. Issues such as their hybrid identities as immigrant and refugee students in Brazil, as well as their new identities as future Brazilian citizens (or not), emerged in the talk.--------------------------------------------------------------------------------------------------------------CORRENDO ATRÁS DOS MEUS SONHOS: COMO ALUNOS IMIGRANTES E REFUGIADOS CONCEPTUALIZAM A EXPERIÊNCIA DE PERSEGUIR UMA FORMAÇÃO SUPERIOR NO BRASILO propósito deste estudo é investigar como imigrantes e refugiados, que se preparam para iniciar estudos superiores em uma universidade pública brasileira, conceptualizam suas experiências. Nosso propósito é analisar o uso que fazem da linguagem figurativa para falar de suas perspectivas, experiências e planos. À luz do arcabouço da Linguística Cognitiva e de interfaces com a Linguística Aplicada, identificamos, analisamos e interpretamos o uso da linguagem figurativa, especialmente de metáforas e metonímias (LAKOFF; JOHNSON, 1980; CAMERON et. al., 2009) que emergem em uma entrevista com dois haitianos, uma interação em sala de aula com um asiático refugiado e notas de campo sobre essa interação. Os alunos falaram sobre sua experiência na sociedade brasileira, sobre o que pensam sobre ser aluno no Brasil, suas experiências como aprendizes de Português como Língua de Acolhimento e seus planos. Engrossando resultados prévios obtidos por Oliveira e Ferreira (2016), Gualda (2020), Ferreira et al. (2022), o presente estudo indica terem os alunos apoiado-se em metáforas conceptuais, tais como educação é uma mercadoria, educação é uma jornada, a aprendizagem é a chave do sucesso e a aprendizagem é uma luta. Outras questões relacionadas às suas identidades híbridas como alunos imigrantes e refugiados no Brasil assim como suas novas identidades como cidadãos brasileiros (ou não) foram igualmente abordadas na conversa.---Original em inglês. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigos de linguística artigos de linguística |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/74302 10.12957/matraga.2023.74302 |
url |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/74302 |
identifier_str_mv |
10.12957/matraga.2023.74302 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/74302/46393 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 30 n. 59 (2023): Interrelações entre linguagem, cultura e cognição em contextos de uso; 342-357 MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 30 No. 59 (2023): Interrelations betwenn language, culture and cognition in usage-based contexts; 342-357 2446-6905 1414-7165 reponame:Matraga (Online) instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Matraga (Online) |
collection |
Matraga (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
||letrasmatraga@uerj.br |
_version_ |
1799318495275515904 |