“Running after my dreams”: How refugee and immigrant students conceptualize the experience of pursuing a university degree in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Luciane Correia
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Melo, Lívia Elisa Lemos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Matraga (Online)
Texto Completo: https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/74302
Resumo: This study aims to investigate how immigrant and refugee students preparing to start a Brazilian public University conceptualize their experiences. Our goal here is to analyze their use of figurative language to talk about their views, experiences, and plans. In the light of Cognitive Linguistics and at an interface with Applied Linguistics, we identify, analyze, and interpret figurative language, especially metaphors and metonymies (LAKOFF; JOHNSON, 1980; CAMERON et. al., 2009) that emerge in an interview with two Haitian students, a classroom interaction with an Asian student, and field notes of this interaction. Students talked about how they experience Brazilian society, their views of how it is to be a student in Brazil, their experiences as learners of Portuguese as a Welcoming language, and their plans. Building on previous work by Oliveira and Ferreira (2016), Gualda (2020), Ferreira et al. (2022), the results point to the use of conceptual metaphors such as education is commodity, education is a journey, learning is key to success, and learning is struggle. Issues such as their hybrid identities as immigrant and refugee students in Brazil, as well as their new identities as future Brazilian citizens (or not), emerged in the talk.--------------------------------------------------------------------------------------------------------------CORRENDO ATRÁS DOS MEUS SONHOS: COMO ALUNOS IMIGRANTES E REFUGIADOS CONCEPTUALIZAM A EXPERIÊNCIA DE PERSEGUIR UMA FORMAÇÃO SUPERIOR NO BRASILO propósito deste estudo é investigar como imigrantes e refugiados, que se preparam para iniciar estudos superiores em uma universidade pública brasileira, conceptualizam suas experiências. Nosso propósito é analisar o uso que fazem da linguagem figurativa para falar de suas perspectivas, experiências e planos. À luz do arcabouço da Linguística Cognitiva e de interfaces com a Linguística Aplicada, identificamos, analisamos e interpretamos o uso da linguagem figurativa, especialmente de metáforas e metonímias (LAKOFF; JOHNSON, 1980; CAMERON et. al., 2009) que emergem em uma entrevista com dois haitianos, uma interação em sala de aula com um asiático refugiado e notas de campo sobre essa interação. Os alunos falaram sobre sua experiência na sociedade brasileira, sobre o que pensam sobre ser aluno no Brasil, suas experiências como aprendizes de Português como Língua de Acolhimento e seus planos. Engrossando resultados prévios obtidos por Oliveira e Ferreira (2016), Gualda (2020), Ferreira et al. (2022), o presente estudo indica terem os alunos apoiado-se em metáforas conceptuais, tais como educação é uma mercadoria, educação é uma jornada, a aprendizagem é a chave do sucesso e a aprendizagem é uma luta. Outras questões relacionadas às suas identidades híbridas como alunos imigrantes e refugiados no Brasil assim como suas novas identidades como cidadãos brasileiros (ou não) foram igualmente abordadas na conversa.---Original em inglês.
id UERJ-9_007cf3e94f2617e452ed90f2dca4edb3
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/74302
network_acronym_str UERJ-9
network_name_str Matraga (Online)
repository_id_str
spelling “Running after my dreams”: How refugee and immigrant students conceptualize the experience of pursuing a university degree in Brazil“Running after my dreams”: How refugee and immigrant students conceptualize the experience of pursuing a university degree in BrazilMetáforaMetonímiaPortuguês como língua de acolhimentoensino-aprendizagem de línguas.MetaphorMetonymiesPortuguese as a welcoming languageLanguage learning.This study aims to investigate how immigrant and refugee students preparing to start a Brazilian public University conceptualize their experiences. Our goal here is to analyze their use of figurative language to talk about their views, experiences, and plans. In the light of Cognitive Linguistics and at an interface with Applied Linguistics, we identify, analyze, and interpret figurative language, especially metaphors and metonymies (LAKOFF; JOHNSON, 1980; CAMERON et. al., 2009) that emerge in an interview with two Haitian students, a classroom interaction with an Asian student, and field notes of this interaction. Students talked about how they experience Brazilian society, their views of how it is to be a student in Brazil, their experiences as learners of Portuguese as a Welcoming language, and their plans. Building on previous work by Oliveira and Ferreira (2016), Gualda (2020), Ferreira et al. (2022), the results point to the use of conceptual metaphors such as education is commodity, education is a journey, learning is key to success, and learning is struggle. Issues such as their hybrid identities as immigrant and refugee students in Brazil, as well as their new identities as future Brazilian citizens (or not), emerged in the talk.--------------------------------------------------------------------------------------------------------------CORRENDO ATRÁS DOS MEUS SONHOS: COMO ALUNOS IMIGRANTES E REFUGIADOS CONCEPTUALIZAM A EXPERIÊNCIA DE PERSEGUIR UMA FORMAÇÃO SUPERIOR NO BRASILO propósito deste estudo é investigar como imigrantes e refugiados, que se preparam para iniciar estudos superiores em uma universidade pública brasileira, conceptualizam suas experiências. Nosso propósito é analisar o uso que fazem da linguagem figurativa para falar de suas perspectivas, experiências e planos. À luz do arcabouço da Linguística Cognitiva e de interfaces com a Linguística Aplicada, identificamos, analisamos e interpretamos o uso da linguagem figurativa, especialmente de metáforas e metonímias (LAKOFF; JOHNSON, 1980; CAMERON et. al., 2009) que emergem em uma entrevista com dois haitianos, uma interação em sala de aula com um asiático refugiado e notas de campo sobre essa interação. Os alunos falaram sobre sua experiência na sociedade brasileira, sobre o que pensam sobre ser aluno no Brasil, suas experiências como aprendizes de Português como Língua de Acolhimento e seus planos. Engrossando resultados prévios obtidos por Oliveira e Ferreira (2016), Gualda (2020), Ferreira et al. (2022), o presente estudo indica terem os alunos apoiado-se em metáforas conceptuais, tais como educação é uma mercadoria, educação é uma jornada, a aprendizagem é a chave do sucesso e a aprendizagem é uma luta. Outras questões relacionadas às suas identidades híbridas como alunos imigrantes e refugiados no Brasil assim como suas novas identidades como cidadãos brasileiros (ou não) foram igualmente abordadas na conversa.---Original em inglês.This study aims to investigate how immigrant and refugee students preparing to start a Brazilian public University conceptualize their experiences. Our goal here is to analyze their use of figurative language to talk about their views, experiences, and plans. In the light of Cognitive Linguistics and at an interface with Applied Linguistics, we identify, analyze, and interpret figurative language, especially metaphors and metonymies (LAKOFF; JOHNSON, 1980; CAMERON et. al., 2009) that emerge in an interview with two Haitian students, a classroom interaction with an Asian student, and field notes of this interaction. Students talked about how they experience Brazilian society, their views of how it is to be a student in Brazil, their experiences as learners of Portuguese as a Welcoming language, and their plans. Building on previous work by Oliveira and Ferreira (2016), Gualda (2020), Ferreira et al. (2022), the results point to the use of conceptual metaphors such as education is commodity, education is a journey, learning is key to success, and learning is struggle. Issues such as their hybrid identities as immigrant and refugee students in Brazil, as well as their new identities as future Brazilian citizens (or not), emerged in the talk.---Original in English.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2023-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigos de linguísticaartigos de linguísticaapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/7430210.12957/matraga.2023.74302Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 30 n. 59 (2023): Interrelações entre linguagem, cultura e cognição em contextos de uso; 342-357MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 30 No. 59 (2023): Interrelations betwenn language, culture and cognition in usage-based contexts; 342-3572446-69051414-7165reponame:Matraga (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJenghttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/74302/46393Ferreira, Luciane CorreiaMelo, Lívia Elisa Lemosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-06-02T10:49:18Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/74302Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matragaPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/oai||letrasmatraga@uerj.br2446-69051414-7165opendoar:2023-06-02T10:49:18Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.none.fl_str_mv “Running after my dreams”: How refugee and immigrant students conceptualize the experience of pursuing a university degree in Brazil
“Running after my dreams”: How refugee and immigrant students conceptualize the experience of pursuing a university degree in Brazil
title “Running after my dreams”: How refugee and immigrant students conceptualize the experience of pursuing a university degree in Brazil
spellingShingle “Running after my dreams”: How refugee and immigrant students conceptualize the experience of pursuing a university degree in Brazil
Ferreira, Luciane Correia
Metáfora
Metonímia
Português como língua de acolhimento
ensino-aprendizagem de línguas.
Metaphor
Metonymies
Portuguese as a welcoming language
Language learning.
title_short “Running after my dreams”: How refugee and immigrant students conceptualize the experience of pursuing a university degree in Brazil
title_full “Running after my dreams”: How refugee and immigrant students conceptualize the experience of pursuing a university degree in Brazil
title_fullStr “Running after my dreams”: How refugee and immigrant students conceptualize the experience of pursuing a university degree in Brazil
title_full_unstemmed “Running after my dreams”: How refugee and immigrant students conceptualize the experience of pursuing a university degree in Brazil
title_sort “Running after my dreams”: How refugee and immigrant students conceptualize the experience of pursuing a university degree in Brazil
author Ferreira, Luciane Correia
author_facet Ferreira, Luciane Correia
Melo, Lívia Elisa Lemos
author_role author
author2 Melo, Lívia Elisa Lemos
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Luciane Correia
Melo, Lívia Elisa Lemos
dc.subject.por.fl_str_mv Metáfora
Metonímia
Português como língua de acolhimento
ensino-aprendizagem de línguas.
Metaphor
Metonymies
Portuguese as a welcoming language
Language learning.
topic Metáfora
Metonímia
Português como língua de acolhimento
ensino-aprendizagem de línguas.
Metaphor
Metonymies
Portuguese as a welcoming language
Language learning.
description This study aims to investigate how immigrant and refugee students preparing to start a Brazilian public University conceptualize their experiences. Our goal here is to analyze their use of figurative language to talk about their views, experiences, and plans. In the light of Cognitive Linguistics and at an interface with Applied Linguistics, we identify, analyze, and interpret figurative language, especially metaphors and metonymies (LAKOFF; JOHNSON, 1980; CAMERON et. al., 2009) that emerge in an interview with two Haitian students, a classroom interaction with an Asian student, and field notes of this interaction. Students talked about how they experience Brazilian society, their views of how it is to be a student in Brazil, their experiences as learners of Portuguese as a Welcoming language, and their plans. Building on previous work by Oliveira and Ferreira (2016), Gualda (2020), Ferreira et al. (2022), the results point to the use of conceptual metaphors such as education is commodity, education is a journey, learning is key to success, and learning is struggle. Issues such as their hybrid identities as immigrant and refugee students in Brazil, as well as their new identities as future Brazilian citizens (or not), emerged in the talk.--------------------------------------------------------------------------------------------------------------CORRENDO ATRÁS DOS MEUS SONHOS: COMO ALUNOS IMIGRANTES E REFUGIADOS CONCEPTUALIZAM A EXPERIÊNCIA DE PERSEGUIR UMA FORMAÇÃO SUPERIOR NO BRASILO propósito deste estudo é investigar como imigrantes e refugiados, que se preparam para iniciar estudos superiores em uma universidade pública brasileira, conceptualizam suas experiências. Nosso propósito é analisar o uso que fazem da linguagem figurativa para falar de suas perspectivas, experiências e planos. À luz do arcabouço da Linguística Cognitiva e de interfaces com a Linguística Aplicada, identificamos, analisamos e interpretamos o uso da linguagem figurativa, especialmente de metáforas e metonímias (LAKOFF; JOHNSON, 1980; CAMERON et. al., 2009) que emergem em uma entrevista com dois haitianos, uma interação em sala de aula com um asiático refugiado e notas de campo sobre essa interação. Os alunos falaram sobre sua experiência na sociedade brasileira, sobre o que pensam sobre ser aluno no Brasil, suas experiências como aprendizes de Português como Língua de Acolhimento e seus planos. Engrossando resultados prévios obtidos por Oliveira e Ferreira (2016), Gualda (2020), Ferreira et al. (2022), o presente estudo indica terem os alunos apoiado-se em metáforas conceptuais, tais como educação é uma mercadoria, educação é uma jornada, a aprendizagem é a chave do sucesso e a aprendizagem é uma luta. Outras questões relacionadas às suas identidades híbridas como alunos imigrantes e refugiados no Brasil assim como suas novas identidades como cidadãos brasileiros (ou não) foram igualmente abordadas na conversa.---Original em inglês.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigos de linguística
artigos de linguística
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/74302
10.12957/matraga.2023.74302
url https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/74302
identifier_str_mv 10.12957/matraga.2023.74302
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/74302/46393
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 30 n. 59 (2023): Interrelações entre linguagem, cultura e cognição em contextos de uso; 342-357
MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 30 No. 59 (2023): Interrelations betwenn language, culture and cognition in usage-based contexts; 342-357
2446-6905
1414-7165
reponame:Matraga (Online)
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Matraga (Online)
collection Matraga (Online)
repository.name.fl_str_mv Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv ||letrasmatraga@uerj.br
_version_ 1799318495275515904