Ora está, ora não está: input variável e aquisição da flexão verbal de 3ª pessoa do plural no PB

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Molina, Daniele
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Marcilese, Mercedes, Name, Cristina
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Matraga (Online)
Texto Completo: https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/28498
Resumo: We investigate the perception of the 3rd person plural verbal inflection and the comprehension of the concept of plurality of this morpheme by children acquiring Brazilian Portuguese (BP). BP exhibits variable number agreement on nominal and verbal phrases. Previous studies in several languages point out that, although children produce number inflection by the age of three, they have difficulty on comprehension tasks until the age of six (JOHNSON; DE VILLIERS; SEYMOR, 2005; PÉREZ-LEROUX, 2005; LEGENDRE et al., 2010; BLÁHOVÁ; SMOLIK, 2014). On our study, an experimental task, developed with the Picture Identification Task technique, aimed at verifying if, despite the variable nature of the number agreement in BP, six and five-year-old children identify the verbal form of the 3rd person plural in sentences of null subject (Comeram doce) and associate this form to an action practiced by more than one entity and if the singular verbal form is associated with the concept of singularity (Comeu doce). Sentences with number information on the subject and the verb were also tested (As crianças comeram doce vs. A criança comeu doce). Our results suggest that plural pictures were systematically chosen for plural linguistic stimuli, although there was a preference for plural pictures also with singular sentences. The variable input seems not to interfere on the perception and comprehension of the plural verbal morpheme on the age tested in our study. ---DOI: http://dx.doi.org/10.12957/matraga.2017.28498
id UERJ-9_059566c53254d91863d543bdf4a586ad
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/28498
network_acronym_str UERJ-9
network_name_str Matraga (Online)
repository_id_str
spelling Ora está, ora não está: input variável e aquisição da flexão verbal de 3ª pessoa do plural no PBNow it is, now it is not: variable input and 3rd person plural verbal inflection acquisition in Brazilian Portugueseverbal acquisitionvariationvariable verbal inflectionperceptioncomprehension.aquisição verbalvariação linguísticaflexão verbal variávelpercepçãocompreensão.We investigate the perception of the 3rd person plural verbal inflection and the comprehension of the concept of plurality of this morpheme by children acquiring Brazilian Portuguese (BP). BP exhibits variable number agreement on nominal and verbal phrases. Previous studies in several languages point out that, although children produce number inflection by the age of three, they have difficulty on comprehension tasks until the age of six (JOHNSON; DE VILLIERS; SEYMOR, 2005; PÉREZ-LEROUX, 2005; LEGENDRE et al., 2010; BLÁHOVÁ; SMOLIK, 2014). On our study, an experimental task, developed with the Picture Identification Task technique, aimed at verifying if, despite the variable nature of the number agreement in BP, six and five-year-old children identify the verbal form of the 3rd person plural in sentences of null subject (Comeram doce) and associate this form to an action practiced by more than one entity and if the singular verbal form is associated with the concept of singularity (Comeu doce). Sentences with number information on the subject and the verb were also tested (As crianças comeram doce vs. A criança comeu doce). Our results suggest that plural pictures were systematically chosen for plural linguistic stimuli, although there was a preference for plural pictures also with singular sentences. The variable input seems not to interfere on the perception and comprehension of the plural verbal morpheme on the age tested in our study. ---DOI: http://dx.doi.org/10.12957/matraga.2017.28498Este artigo investiga a percepção do morfema flexional de 3ª pessoa do plural em verbos e a compreensão da informação de pluralidade veiculada por tal morfema por crianças adquirindo o PB, tendo em vista que a realização da flexão de número mostra-se variável nessa língua, tanto no âmbito nominal quanto verbal. Estudos prévios em diferentes línguas sugerem que, embora essa flexão seja produzida por volta dos três anos de idade, até os seis anos, crianças apresentam dificuldades na sua interpretação em tarefas de compreensão (JOHNSON; DE VILLIERS; SEYMOR, 2005; PÉREZ-LEROUX, 2005; LEGENDRE et al., 2010; BLÁHOVÁ; SMOLIK, 2014). Na presente pesquisa, foi conduzido um estudo experimental, por meio de uma tarefa de seleção de imagens, buscando verificar se, (i) apesar do caráter variável da marcação de número no PB, crianças aos seis e aos cinco anos de idade identificam a forma verbal de 3ª pessoa do plural em sentenças com sujeito nulo (Comeram doce); (ii) associam essa forma a uma ação praticada por mais de uma entidade e (iii) se a forma verbal no singular é associada ao conceito de singularidade (Comeu doce). Enunciados contendo a informação redundante de número no sujeito e no verbo também foram testados (As crianças comeram doce vs. A criança comeu doce). Os resultados apontam para uma sistematicidade na escolha pela imagem congruente com os estímulos linguísticos no plural, apesar da preferência pela imagem plural também nas sentenças no singular. A variabilidade identificada no input parece não interferir na percepção e na compreensão do morfema verbal de plural na faixa etária avaliada. ---DOI: http://dx.doi.org/10.12957/matraga.2017.28498Universidade do Estado do Rio de Janeiro2017-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigos de linguísticaartigos de linguísticaapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/2849810.12957/matraga.2017.28498Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 24 n. 41 (2017): Aquisição da Linguagem; 288-309MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 24 No. 41 (2017): Language Acquisition; 288-3092446-69051414-7165reponame:Matraga (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/28498/22134Molina, DanieleMarcilese, MercedesName, Cristinainfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-28T15:55:48Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/28498Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matragaPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/oai||letrasmatraga@uerj.br2446-69051414-7165opendoar:2021-06-28T15:55:48Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.none.fl_str_mv Ora está, ora não está: input variável e aquisição da flexão verbal de 3ª pessoa do plural no PB
Now it is, now it is not: variable input and 3rd person plural verbal inflection acquisition in Brazilian Portuguese
title Ora está, ora não está: input variável e aquisição da flexão verbal de 3ª pessoa do plural no PB
spellingShingle Ora está, ora não está: input variável e aquisição da flexão verbal de 3ª pessoa do plural no PB
Molina, Daniele
verbal acquisition
variation
variable verbal inflection
perception
comprehension.
aquisição verbal
variação linguística
flexão verbal variável
percepção
compreensão.
title_short Ora está, ora não está: input variável e aquisição da flexão verbal de 3ª pessoa do plural no PB
title_full Ora está, ora não está: input variável e aquisição da flexão verbal de 3ª pessoa do plural no PB
title_fullStr Ora está, ora não está: input variável e aquisição da flexão verbal de 3ª pessoa do plural no PB
title_full_unstemmed Ora está, ora não está: input variável e aquisição da flexão verbal de 3ª pessoa do plural no PB
title_sort Ora está, ora não está: input variável e aquisição da flexão verbal de 3ª pessoa do plural no PB
author Molina, Daniele
author_facet Molina, Daniele
Marcilese, Mercedes
Name, Cristina
author_role author
author2 Marcilese, Mercedes
Name, Cristina
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Molina, Daniele
Marcilese, Mercedes
Name, Cristina
dc.subject.por.fl_str_mv verbal acquisition
variation
variable verbal inflection
perception
comprehension.
aquisição verbal
variação linguística
flexão verbal variável
percepção
compreensão.
topic verbal acquisition
variation
variable verbal inflection
perception
comprehension.
aquisição verbal
variação linguística
flexão verbal variável
percepção
compreensão.
description We investigate the perception of the 3rd person plural verbal inflection and the comprehension of the concept of plurality of this morpheme by children acquiring Brazilian Portuguese (BP). BP exhibits variable number agreement on nominal and verbal phrases. Previous studies in several languages point out that, although children produce number inflection by the age of three, they have difficulty on comprehension tasks until the age of six (JOHNSON; DE VILLIERS; SEYMOR, 2005; PÉREZ-LEROUX, 2005; LEGENDRE et al., 2010; BLÁHOVÁ; SMOLIK, 2014). On our study, an experimental task, developed with the Picture Identification Task technique, aimed at verifying if, despite the variable nature of the number agreement in BP, six and five-year-old children identify the verbal form of the 3rd person plural in sentences of null subject (Comeram doce) and associate this form to an action practiced by more than one entity and if the singular verbal form is associated with the concept of singularity (Comeu doce). Sentences with number information on the subject and the verb were also tested (As crianças comeram doce vs. A criança comeu doce). Our results suggest that plural pictures were systematically chosen for plural linguistic stimuli, although there was a preference for plural pictures also with singular sentences. The variable input seems not to interfere on the perception and comprehension of the plural verbal morpheme on the age tested in our study. ---DOI: http://dx.doi.org/10.12957/matraga.2017.28498
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigos de linguística
artigos de linguística
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/28498
10.12957/matraga.2017.28498
url https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/28498
identifier_str_mv 10.12957/matraga.2017.28498
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/28498/22134
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 24 n. 41 (2017): Aquisição da Linguagem; 288-309
MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 24 No. 41 (2017): Language Acquisition; 288-309
2446-6905
1414-7165
reponame:Matraga (Online)
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Matraga (Online)
collection Matraga (Online)
repository.name.fl_str_mv Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv ||letrasmatraga@uerj.br
_version_ 1799318493447847936