Numa estação ferroviária: Sérgio Sant’Anna encontra Oswald e Mário de Andrade
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Matraga (Online) |
Texto Completo: | https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/66252 |
Resumo: | It is proposed here the analysis of the short story “A man alone in a railway station”, by Sérgio Sant’Anna, originally published in 1989 in the book The miss Simpson. In it, Sant’Anna stages an imaginary meeting between Oswald and Mário de Andrade that took place in the 1920s, in a city in the interior of São Paulo, on the occasion of the inauguration of a public library. With a remarkable capacity for synthesis, the short story writer manages to explore differences in personalities between the two writers from São Paulo, also putting into critical perspective dilemmas faced by Brazilian Modernism, especially the problem surrounding the incorporation of European avant-gardes in a country marked by artistic lag and economic underdevelopment. It seeks to show how Sant’Anna, through his acute and subtle fictional reflection on Modernism, introduces a very particular reading and a position on the sociocultural destinations of the country in an intense dialogue with the legacies of Oswald and Mário de Andrade. |
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Numa estação ferroviária: Sérgio Sant’Anna encontra Oswald e Mário de AndradeAt a railway station: Sérgio Sant’Anna meets Oswald and Mário de AndradeSérgio Sant’AnnaModernismo brasileiroconto brasileiro contemporâneo.Sérgio Sant’AnnaBrazilian Modernismcontemporary Brazilian tale.It is proposed here the analysis of the short story “A man alone in a railway station”, by Sérgio Sant’Anna, originally published in 1989 in the book The miss Simpson. In it, Sant’Anna stages an imaginary meeting between Oswald and Mário de Andrade that took place in the 1920s, in a city in the interior of São Paulo, on the occasion of the inauguration of a public library. With a remarkable capacity for synthesis, the short story writer manages to explore differences in personalities between the two writers from São Paulo, also putting into critical perspective dilemmas faced by Brazilian Modernism, especially the problem surrounding the incorporation of European avant-gardes in a country marked by artistic lag and economic underdevelopment. It seeks to show how Sant’Anna, through his acute and subtle fictional reflection on Modernism, introduces a very particular reading and a position on the sociocultural destinations of the country in an intense dialogue with the legacies of Oswald and Mário de Andrade.Propõe-se aqui a análise do conto “Um homem sozinho numa estação ferroviária”, de Sérgio Sant’Anna, pu- blicado originalmente em 1989 no livro A senhorita Simpson. Nele, Sant’Anna encena um encontro imaginário entre Oswald e Mário de Andrade ocorrido na década de 1920, em uma cidade do interior paulista, por oca- sião da inauguração de uma biblioteca pública. Com notável capacidade de síntese, o contista alcança explo- rar diferenças de personalidades entre os dois escritores paulistas, colocando também em perspectiva crítica dilemas enfrentados pelo Modernismo brasileiro, em especial a problemática em torno da incorporação das vanguardas europeias em um país marcado pela defasagem artística e pelo subdesenvolvimento econômico. Busca-se demostrar como Sant’Anna, por meio de sua aguda e sutil reflexão ficcional sobre o Modernismo, introduz uma leitura muito particular e uma tomada de posição, no que se refere aos destinos socioculturais do país em intenso diálogo com os legados de Oswald e Mário de Andrade.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2022-11-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo de literaturaartigos de literaturaapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/6625210.12957/matraga.2022.66252Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 29 n. 57 (2022): Aquém além 22: modernismos em ponto de fuga; 537-548MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 29 No. 57 (2022): After before 22: modernisms in a vanishing point; 537-5482446-69051414-7165reponame:Matraga (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/66252/43879Farinaccio, Pascoalinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-02-13T01:43:35Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/66252Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matragaPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/oai||letrasmatraga@uerj.br2446-69051414-7165opendoar:2023-02-13T01:43:35Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
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