‘HERSTORY’: METAFICÇÃO HISTORIOGRÁFICA E FEMINISMOS
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Matraga (Online) |
Texto Completo: | https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/22599 |
Resumo: | From the perspective of feminist and gender studies, as well as with the theoretical contributions related to historiographic metafiction, we briefly comment on some contemporary English/American novels which develop a creative dialectic between the historicity of the text and the textuality of history. These novels are produced by female writers, who create a female narrative voice that register their own ‘herstory’; in doing so, they (re)construct, the contribution of women whose importance has been neglected, rejected, distorted, even erased, in the construction of traditional, patriarchal historiography. Emphasis will be given in the analysis of the novel The Passion of Artemisia (Susan Vreeland) |
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‘HERSTORY’: METAFICÇÃO HISTORIOGRÁFICA E FEMINISMOS‘HERSTORY’: HISTORIOGRAPHIC METAFICTION AND FEMINISMfeminismosmetaficção historiográficaliteratura estadunidense.feminismshistoriographic metafictionAmerican literature.From the perspective of feminist and gender studies, as well as with the theoretical contributions related to historiographic metafiction, we briefly comment on some contemporary English/American novels which develop a creative dialectic between the historicity of the text and the textuality of history. These novels are produced by female writers, who create a female narrative voice that register their own ‘herstory’; in doing so, they (re)construct, the contribution of women whose importance has been neglected, rejected, distorted, even erased, in the construction of traditional, patriarchal historiography. Emphasis will be given in the analysis of the novel The Passion of Artemisia (Susan Vreeland)A partir das contribuições dos estudos feministas e de gênero e da metaficção historiográfica, o presente texto analisa romances produzidos por escritoras contemporâneas inglesas e estadunidenses. Em fecunda produção na contemporaneidade, essas escritoras desenvolvem uma criativa dialética que nos alerta para a historicidade do texto e textualidade da história. Através de uma voz autoral feminina que cria uma personagem capaz de contar sua própria história, os romances (re)constroem a biografia e dão visibilidade à contribuição das mulheres, que foram silenciadas e/ou representadas de forma distorcida no processo de construção da historiografia tradicional. Ênfase no romance The Passion of Artemisia, de Susan Vreeland.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2012-12-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo de literaturaartigos de literaturaapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/22599Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 19 n. 31 (2012): Literatura e HistóriaMATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 19 No. 31 (2012): Literature and History2446-69051414-7165reponame:Matraga (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/22599/16144Stevens, Cristinainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-07-09T04:04:35Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/22599Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matragaPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/oai||letrasmatraga@uerj.br2446-69051414-7165opendoar:2019-07-09T04:04:35Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
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