Dois diários, um ensaio e um romance: a presença de “Incidentes” e “Noites de Paris” na escrita narrativa desejada por Roland Barthes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pesce Lopes de Oliveira, Priscila
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Amigo Pino, Claudia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Matraga (Online)
Texto Completo: https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/32374
Resumo: In his final years, Barthes spoke publicly about the project of writing a novel with the working title Vita Nova, which imbued the course “The Preparation of the Novel”. During that course he also wrote his last book, Camera Lucida, all while working on the journals “Incidents” and “Soirées de Paris”, possibly intending to integrate them into Vita Nova (PINO, 2010). These journals connect biography to author image, self-image, affection and writing, all of which are implicated in the intended novel. Their formal aspects, especially those pertaining to negotiating the terrain between narrating and providing an account of events, can be of interest in reading Camera Lucida and its proposed relationship between the narrator and the photographs that move his text. This paper outlines the presence of “Incidents” and “Soirées de Paris” in some Camera Lucida’s narrative aspects that may point at writing choices extendable to the novel desired by Barthes.
id UERJ-9_853b03fb04b1d7364e1d28d0cef7bd37
oai_identifier_str oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/32374
network_acronym_str UERJ-9
network_name_str Matraga (Online)
repository_id_str
spelling Dois diários, um ensaio e um romance: a presença de “Incidentes” e “Noites de Paris” na escrita narrativa desejada por Roland BarthesTwo journals, an essay and a novel: “Incidents” and “Soirées de Paris” in the narrative by Roland BarthesRoland BarthesdiárioIncidentesA Câmara ClaraA Preparação do RomanceRoland BarthesjournalIncidentsCamera LucidaThe Preparation of the NovelIn his final years, Barthes spoke publicly about the project of writing a novel with the working title Vita Nova, which imbued the course “The Preparation of the Novel”. During that course he also wrote his last book, Camera Lucida, all while working on the journals “Incidents” and “Soirées de Paris”, possibly intending to integrate them into Vita Nova (PINO, 2010). These journals connect biography to author image, self-image, affection and writing, all of which are implicated in the intended novel. Their formal aspects, especially those pertaining to negotiating the terrain between narrating and providing an account of events, can be of interest in reading Camera Lucida and its proposed relationship between the narrator and the photographs that move his text. This paper outlines the presence of “Incidents” and “Soirées de Paris” in some Camera Lucida’s narrative aspects that may point at writing choices extendable to the novel desired by Barthes.Em seus últimos anos de vida Barthes tornou público o projeto de escrever um romance provisoriamente intitulado Vita Nova, trabalho cujos traços aparecem no curso “A Preparação do Romance”. Ao longo do curso ele escreveu também seu último livro publicado em vida, A Câmara Clara: nota sobre a fotografia, ao mesmo tempo em que trabalhava sobre os diários “Incidentes” e “Noites de Paris”, possivelmente buscando integrá-los a Vita Nova (PINO, 2010). Esses dois diários relacionam o biográfico com a imagem de autor, a autoimagem, o afeto e a escrita, questões em pauta no romance pretendido. Seus procedimentos formais, em especial os relacionados à negociação do terreno entre narração e relato, podem mostrar-se de suma importância para uma leitura de A Câmara Clara, onde essa questão concentra-se na relação do narrador com as fotografias seletas. Este artigo traça a presença de “Incidentes” e “Noites de Paris” em aspectos narrativos de A Câmara Clara que podem apontar caminhos escriturais do romance desejado por Barthes.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2018-08-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo de literaturaartigos de literaturaapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/3237410.12957/matraga.2018.32374Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 25 n. 43 (2018): Miscelânea; 164-192MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 25 No. 43 (2018): Miscelaneous; 164-1922446-69051414-7165reponame:Matraga (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/32374/25911Copyright (c) 2018 Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJinfo:eu-repo/semantics/openAccessPesce Lopes de Oliveira, PriscilaAmigo Pino, Claudia2021-06-28T15:55:58Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/32374Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matragaPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/oai||letrasmatraga@uerj.br2446-69051414-7165opendoar:2021-06-28T15:55:58Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.none.fl_str_mv Dois diários, um ensaio e um romance: a presença de “Incidentes” e “Noites de Paris” na escrita narrativa desejada por Roland Barthes
Two journals, an essay and a novel: “Incidents” and “Soirées de Paris” in the narrative by Roland Barthes
title Dois diários, um ensaio e um romance: a presença de “Incidentes” e “Noites de Paris” na escrita narrativa desejada por Roland Barthes
spellingShingle Dois diários, um ensaio e um romance: a presença de “Incidentes” e “Noites de Paris” na escrita narrativa desejada por Roland Barthes
Pesce Lopes de Oliveira, Priscila
Roland Barthes
diário
Incidentes
A Câmara Clara
A Preparação do Romance
Roland Barthes
journal
Incidents
Camera Lucida
The Preparation of the Novel
title_short Dois diários, um ensaio e um romance: a presença de “Incidentes” e “Noites de Paris” na escrita narrativa desejada por Roland Barthes
title_full Dois diários, um ensaio e um romance: a presença de “Incidentes” e “Noites de Paris” na escrita narrativa desejada por Roland Barthes
title_fullStr Dois diários, um ensaio e um romance: a presença de “Incidentes” e “Noites de Paris” na escrita narrativa desejada por Roland Barthes
title_full_unstemmed Dois diários, um ensaio e um romance: a presença de “Incidentes” e “Noites de Paris” na escrita narrativa desejada por Roland Barthes
title_sort Dois diários, um ensaio e um romance: a presença de “Incidentes” e “Noites de Paris” na escrita narrativa desejada por Roland Barthes
author Pesce Lopes de Oliveira, Priscila
author_facet Pesce Lopes de Oliveira, Priscila
Amigo Pino, Claudia
author_role author
author2 Amigo Pino, Claudia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Pesce Lopes de Oliveira, Priscila
Amigo Pino, Claudia
dc.subject.por.fl_str_mv Roland Barthes
diário
Incidentes
A Câmara Clara
A Preparação do Romance
Roland Barthes
journal
Incidents
Camera Lucida
The Preparation of the Novel
topic Roland Barthes
diário
Incidentes
A Câmara Clara
A Preparação do Romance
Roland Barthes
journal
Incidents
Camera Lucida
The Preparation of the Novel
description In his final years, Barthes spoke publicly about the project of writing a novel with the working title Vita Nova, which imbued the course “The Preparation of the Novel”. During that course he also wrote his last book, Camera Lucida, all while working on the journals “Incidents” and “Soirées de Paris”, possibly intending to integrate them into Vita Nova (PINO, 2010). These journals connect biography to author image, self-image, affection and writing, all of which are implicated in the intended novel. Their formal aspects, especially those pertaining to negotiating the terrain between narrating and providing an account of events, can be of interest in reading Camera Lucida and its proposed relationship between the narrator and the photographs that move his text. This paper outlines the presence of “Incidents” and “Soirées de Paris” in some Camera Lucida’s narrative aspects that may point at writing choices extendable to the novel desired by Barthes.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo de literatura
artigos de literatura
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/32374
10.12957/matraga.2018.32374
url https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/32374
identifier_str_mv 10.12957/matraga.2018.32374
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/32374/25911
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2018 Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2018 Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 25 n. 43 (2018): Miscelânea; 164-192
MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 25 No. 43 (2018): Miscelaneous; 164-192
2446-6905
1414-7165
reponame:Matraga (Online)
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Matraga (Online)
collection Matraga (Online)
repository.name.fl_str_mv Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv ||letrasmatraga@uerj.br
_version_ 1799318493523345408