Dois diários, um ensaio e um romance: a presença de “Incidentes” e “Noites de Paris” na escrita narrativa desejada por Roland Barthes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2018 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Matraga (Online) |
Texto Completo: | https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/32374 |
Resumo: | In his final years, Barthes spoke publicly about the project of writing a novel with the working title Vita Nova, which imbued the course “The Preparation of the Novel”. During that course he also wrote his last book, Camera Lucida, all while working on the journals “Incidents” and “Soirées de Paris”, possibly intending to integrate them into Vita Nova (PINO, 2010). These journals connect biography to author image, self-image, affection and writing, all of which are implicated in the intended novel. Their formal aspects, especially those pertaining to negotiating the terrain between narrating and providing an account of events, can be of interest in reading Camera Lucida and its proposed relationship between the narrator and the photographs that move his text. This paper outlines the presence of “Incidents” and “Soirées de Paris” in some Camera Lucida’s narrative aspects that may point at writing choices extendable to the novel desired by Barthes. |
id |
UERJ-9_853b03fb04b1d7364e1d28d0cef7bd37 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/32374 |
network_acronym_str |
UERJ-9 |
network_name_str |
Matraga (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Dois diários, um ensaio e um romance: a presença de “Incidentes” e “Noites de Paris” na escrita narrativa desejada por Roland BarthesTwo journals, an essay and a novel: “Incidents” and “Soirées de Paris” in the narrative by Roland BarthesRoland BarthesdiárioIncidentesA Câmara ClaraA Preparação do RomanceRoland BarthesjournalIncidentsCamera LucidaThe Preparation of the NovelIn his final years, Barthes spoke publicly about the project of writing a novel with the working title Vita Nova, which imbued the course “The Preparation of the Novel”. During that course he also wrote his last book, Camera Lucida, all while working on the journals “Incidents” and “Soirées de Paris”, possibly intending to integrate them into Vita Nova (PINO, 2010). These journals connect biography to author image, self-image, affection and writing, all of which are implicated in the intended novel. Their formal aspects, especially those pertaining to negotiating the terrain between narrating and providing an account of events, can be of interest in reading Camera Lucida and its proposed relationship between the narrator and the photographs that move his text. This paper outlines the presence of “Incidents” and “Soirées de Paris” in some Camera Lucida’s narrative aspects that may point at writing choices extendable to the novel desired by Barthes.Em seus últimos anos de vida Barthes tornou público o projeto de escrever um romance provisoriamente intitulado Vita Nova, trabalho cujos traços aparecem no curso “A Preparação do Romance”. Ao longo do curso ele escreveu também seu último livro publicado em vida, A Câmara Clara: nota sobre a fotografia, ao mesmo tempo em que trabalhava sobre os diários “Incidentes” e “Noites de Paris”, possivelmente buscando integrá-los a Vita Nova (PINO, 2010). Esses dois diários relacionam o biográfico com a imagem de autor, a autoimagem, o afeto e a escrita, questões em pauta no romance pretendido. Seus procedimentos formais, em especial os relacionados à negociação do terreno entre narração e relato, podem mostrar-se de suma importância para uma leitura de A Câmara Clara, onde essa questão concentra-se na relação do narrador com as fotografias seletas. Este artigo traça a presença de “Incidentes” e “Noites de Paris” em aspectos narrativos de A Câmara Clara que podem apontar caminhos escriturais do romance desejado por Barthes.Universidade do Estado do Rio de Janeiro2018-08-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo de literaturaartigos de literaturaapplication/pdfhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/3237410.12957/matraga.2018.32374Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 25 n. 43 (2018): Miscelânea; 164-192MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 25 No. 43 (2018): Miscelaneous; 164-1922446-69051414-7165reponame:Matraga (Online)instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJporhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/32374/25911Copyright (c) 2018 Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJinfo:eu-repo/semantics/openAccessPesce Lopes de Oliveira, PriscilaAmigo Pino, Claudia2021-06-28T15:55:58Zoai:ojs.www.e-publicacoes.uerj.br:article/32374Revistahttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matragaPUBhttps://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/oai||letrasmatraga@uerj.br2446-69051414-7165opendoar:2021-06-28T15:55:58Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Dois diários, um ensaio e um romance: a presença de “Incidentes” e “Noites de Paris” na escrita narrativa desejada por Roland Barthes Two journals, an essay and a novel: “Incidents” and “Soirées de Paris” in the narrative by Roland Barthes |
title |
Dois diários, um ensaio e um romance: a presença de “Incidentes” e “Noites de Paris” na escrita narrativa desejada por Roland Barthes |
spellingShingle |
Dois diários, um ensaio e um romance: a presença de “Incidentes” e “Noites de Paris” na escrita narrativa desejada por Roland Barthes Pesce Lopes de Oliveira, Priscila Roland Barthes diário Incidentes A Câmara Clara A Preparação do Romance Roland Barthes journal Incidents Camera Lucida The Preparation of the Novel |
title_short |
Dois diários, um ensaio e um romance: a presença de “Incidentes” e “Noites de Paris” na escrita narrativa desejada por Roland Barthes |
title_full |
Dois diários, um ensaio e um romance: a presença de “Incidentes” e “Noites de Paris” na escrita narrativa desejada por Roland Barthes |
title_fullStr |
Dois diários, um ensaio e um romance: a presença de “Incidentes” e “Noites de Paris” na escrita narrativa desejada por Roland Barthes |
title_full_unstemmed |
Dois diários, um ensaio e um romance: a presença de “Incidentes” e “Noites de Paris” na escrita narrativa desejada por Roland Barthes |
title_sort |
Dois diários, um ensaio e um romance: a presença de “Incidentes” e “Noites de Paris” na escrita narrativa desejada por Roland Barthes |
author |
Pesce Lopes de Oliveira, Priscila |
author_facet |
Pesce Lopes de Oliveira, Priscila Amigo Pino, Claudia |
author_role |
author |
author2 |
Amigo Pino, Claudia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pesce Lopes de Oliveira, Priscila Amigo Pino, Claudia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Roland Barthes diário Incidentes A Câmara Clara A Preparação do Romance Roland Barthes journal Incidents Camera Lucida The Preparation of the Novel |
topic |
Roland Barthes diário Incidentes A Câmara Clara A Preparação do Romance Roland Barthes journal Incidents Camera Lucida The Preparation of the Novel |
description |
In his final years, Barthes spoke publicly about the project of writing a novel with the working title Vita Nova, which imbued the course “The Preparation of the Novel”. During that course he also wrote his last book, Camera Lucida, all while working on the journals “Incidents” and “Soirées de Paris”, possibly intending to integrate them into Vita Nova (PINO, 2010). These journals connect biography to author image, self-image, affection and writing, all of which are implicated in the intended novel. Their formal aspects, especially those pertaining to negotiating the terrain between narrating and providing an account of events, can be of interest in reading Camera Lucida and its proposed relationship between the narrator and the photographs that move his text. This paper outlines the presence of “Incidents” and “Soirées de Paris” in some Camera Lucida’s narrative aspects that may point at writing choices extendable to the novel desired by Barthes. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-08-14 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigo de literatura artigos de literatura |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/32374 10.12957/matraga.2018.32374 |
url |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/32374 |
identifier_str_mv |
10.12957/matraga.2018.32374 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.e-publicacoes.uerj.br/matraga/article/view/32374/25911 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2018 Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2018 Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
Matraga - Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ; v. 25 n. 43 (2018): Miscelânea; 164-192 MATRAGA - Journal published by the Graduate Program in Letters at Rio de Janeiro State University (UERJ); Vol. 25 No. 43 (2018): Miscelaneous; 164-192 2446-6905 1414-7165 reponame:Matraga (Online) instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Matraga (Online) |
collection |
Matraga (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Matraga (Online) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
||letrasmatraga@uerj.br |
_version_ |
1799318493523345408 |