(Me) Notas: relato de uma experiência entre performatividade e biodrama
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
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Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/20062 |
Resumo: | The research presents a reflection on the scenic experience (Me) notes, an artistic project developed in the city of Nova Iguaçu, located in the Baixada Fluminense, metropolitan region of the state of Rio de Janeiro. In the project, I articulate a scenic writing that relates theatrical language and performance, understanding their approaches and differentiations and the dialogue with post-dramatic theater and the biodrama. The dramaturgy goes through the daily lives of the participants, absorbing fears, desires and personal conflicts of each artist, and in this perspective I appropriated exercises about the Theater of the Oppressed, founded by Augusto Boal, and reflections raised by the director Viviane Tellas, who states that every personal story is worth staging. In order to better understand the universe in which the (Me) notes experience is developed, I analyze the MIT - Intergenerational Theater Movement, designed by Luiz Guarnier, who works in the city of Iguazú, perceiving in it characteristics of a resistance theater such as Augusto Boal's Theater of the Oppressed |
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The dramaturgy goes through the daily lives of the participants, absorbing fears, desires and personal conflicts of each artist, and in this perspective I appropriated exercises about the Theater of the Oppressed, founded by Augusto Boal, and reflections raised by the director Viviane Tellas, who states that every personal story is worth staging. In order to better understand the universe in which the (Me) notes experience is developed, I analyze the MIT - Intergenerational Theater Movement, designed by Luiz Guarnier, who works in the city of Iguazú, perceiving in it characteristics of a resistance theater such as Augusto Boal's Theater of the OppressedA pesquisa apresenta uma reflexão a respeito da experiência cênica (Me) notas, um projeto artístico desenvolvido na cidade de Nova Iguaçu, localizada na Baixada Fluminense, região metropolitana do estado do Rio de Janeiro. No projeto, articulo uma escrita cênica que relaciona a linguagem teatral e a performance, entendendo suas aproximações e diferenciações e o diálogo com o teatro pós-dramático e o biodrama. A dramaturgia perpassa pelo dia a dia dos participantes, absorvendo medos, desejos e conflitos pessoais de cada artista, e nessa perspectiva me apropriei de exercícios do Teatro do Oprimido, fundado por Augusto Boal, e reflexões levantadas pela encenadora Viviane Tellas, que afirma que toda história pessoal é digna de ser encenada. A fim de entender melhor o universo no qual a experiência (Me) notas é desenvolvida, faço uma análise do MIT - Movimento Intergeracional de Teatro - idealizado por Luiz Guarnier, que funciona na cidade iguaçuana, percebendo nele características de um teatro de resistência tal como o Teatro do Oprimido de Augusto BoalSubmitted by Helio CEH/B (hagoncalves137@yahoo.com.br) on 2023-07-27T15:53:03Z No. of bitstreams: 1 Dissertação - Rodrigo Claro Vieira - 2019 - Completa.pdf: 1349157 bytes, checksum: 0878a9eb96cac5ce7f235eb56d9187f0 (MD5)Made available in DSpace on 2023-07-27T15:53:03Z (GMT). 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