Museu da Lembrança: história ensinada, narratividade e memória
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12137 |
Resumo: | This research aims to support theoretically and methodologically the experience of using a digital platform to gather narratives of social actors of a public educational institution and enable, through these reports, educational experiences focused at History teaching. The aim of this study is to present a investigation about the historical narratives produced by students that have got in touch with the knowledge shared by History in the school, identifying in these narratives the brands of the present, the dialogue that it establishes with other temporalities and the historical consciousness of the subjects immersed in the technological storm that features contemporaneity. It shall be considered that the History classes are potentially but not exclusively privileged spaces to investigate learning about time. One aspect that characterizes those classes, considering the above peculiarity, is the fact that in them are plots and thoughts, hopes and dreams, stories and experiences that are noticeable in the students narratives. When telling what they know about the experiences throughout the times, and even what they do not, students produce narratives that draw, as a fingerprint, brands that are unique, and that forge through the word the identity of these subjects. |
id |
UERJ_095dea3c9335b4fd25d51683494a6f1b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/12137 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Wanderley, Sonia Maria de Almeida Ignatiukhttp://lattes.cnpq.br/2084993373301484Gonçalves, Marcia de Almeidahttp://lattes.cnpq.br/6119231074162915Anhorn, Carmen Teresa Gabrielhttp://lattes.cnpq.br/1694025822300848http://lattes.cnpq.br/0422763816625277Almeida, Leandro Rosetti de2021-01-06T19:43:57Z2017-12-132016-09-15http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12137This research aims to support theoretically and methodologically the experience of using a digital platform to gather narratives of social actors of a public educational institution and enable, through these reports, educational experiences focused at History teaching. The aim of this study is to present a investigation about the historical narratives produced by students that have got in touch with the knowledge shared by History in the school, identifying in these narratives the brands of the present, the dialogue that it establishes with other temporalities and the historical consciousness of the subjects immersed in the technological storm that features contemporaneity. It shall be considered that the History classes are potentially but not exclusively privileged spaces to investigate learning about time. One aspect that characterizes those classes, considering the above peculiarity, is the fact that in them are plots and thoughts, hopes and dreams, stories and experiences that are noticeable in the students narratives. When telling what they know about the experiences throughout the times, and even what they do not, students produce narratives that draw, as a fingerprint, brands that are unique, and that forge through the word the identity of these subjects.Esta pesquisa pretende subsidiar teórica e metodologicamente a experiência de utilizar uma plataforma digital para reunir narrativas de atores sociais de uma instituição pública de ensino e possibilitar, através desses relatos, experiências pedagógicas voltadas para o ensino de história. O objetivo geral deste estudo é apresentar uma investigação sobre as narrativas históricas produzidas por estudantes ao entrarem em contato com o conhecimento apresentado pela história que se ensina na escola, identificando nessas narrativas as marcas do tempo presente, o diálogo que este estabelece com as demais temporalidades e a consciência histórica dos sujeitos imersos na tempestade tecnológica que caracteriza a contemporaneidade. Para tanto, considerar-se-á que as aulas de história são, potencialmente mas não exclusivamente , espaços privilegiados para enveredarmos na investigação da aprendizagem sobre o tempo. Um dos aspectos que caracteriza aquelas aulas, a partir da peculiaridade supracitada, é o fato de que nelas pululam enredos e pensamentos, sonhos e esperanças, relatos e experiências, através das narrativas dos alunos e das alunas. Ao contar o que sabem, e mesmo o que não sabem, sobre as experiências no tempo, estudantes produzem narrativas que desenham, como uma impressão digital, marcas que lhes são próprias, originais, e que forjam através da palavra a identidade desses sujeitos.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-06T19:43:57Z No. of bitstreams: 1 Leandro Rosetti.pdf: 1518600 bytes, checksum: fd204c49c1aa48a73393935393b7ba17 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-06T19:43:57Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Leandro Rosetti.pdf: 1518600 bytes, checksum: fd204c49c1aa48a73393935393b7ba17 (MD5) Previous issue date: 2016-09-15Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Ensino de História (PROFHISTORIA)UERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresHistory teachingHistorical narrativeHistorical consciousnessMemoryEnsino de históriaNarrativa históricaConsciência históricaMemóriaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAMuseu da Lembrança: história ensinada, narratividade e memóriaMuseum of Remembrance: taught History, narrativity and memoryinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALLeandro Rosetti.pdfapplication/pdf1518600http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12137/1/Leandro+Rosetti.pdffd204c49c1aa48a73393935393b7ba17MD511/121372024-02-27 15:44:19.892oai:www.bdtd.uerj.br:1/12137Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:44:19Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Museu da Lembrança: história ensinada, narratividade e memória |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Museum of Remembrance: taught History, narrativity and memory |
title |
Museu da Lembrança: história ensinada, narratividade e memória |
spellingShingle |
Museu da Lembrança: história ensinada, narratividade e memória Almeida, Leandro Rosetti de History teaching Historical narrative Historical consciousness Memory Ensino de história Narrativa histórica Consciência histórica Memória CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
title_short |
Museu da Lembrança: história ensinada, narratividade e memória |
title_full |
Museu da Lembrança: história ensinada, narratividade e memória |
title_fullStr |
Museu da Lembrança: história ensinada, narratividade e memória |
title_full_unstemmed |
Museu da Lembrança: história ensinada, narratividade e memória |
title_sort |
Museu da Lembrança: história ensinada, narratividade e memória |
author |
Almeida, Leandro Rosetti de |
author_facet |
Almeida, Leandro Rosetti de |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Wanderley, Sonia Maria de Almeida Ignatiuk |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2084993373301484 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Gonçalves, Marcia de Almeida |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6119231074162915 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Anhorn, Carmen Teresa Gabriel |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1694025822300848 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0422763816625277 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Leandro Rosetti de |
contributor_str_mv |
Wanderley, Sonia Maria de Almeida Ignatiuk Gonçalves, Marcia de Almeida Anhorn, Carmen Teresa Gabriel |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
History teaching Historical narrative Historical consciousness Memory |
topic |
History teaching Historical narrative Historical consciousness Memory Ensino de história Narrativa histórica Consciência histórica Memória CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de história Narrativa histórica Consciência histórica Memória |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
description |
This research aims to support theoretically and methodologically the experience of using a digital platform to gather narratives of social actors of a public educational institution and enable, through these reports, educational experiences focused at History teaching. The aim of this study is to present a investigation about the historical narratives produced by students that have got in touch with the knowledge shared by History in the school, identifying in these narratives the brands of the present, the dialogue that it establishes with other temporalities and the historical consciousness of the subjects immersed in the technological storm that features contemporaneity. It shall be considered that the History classes are potentially but not exclusively privileged spaces to investigate learning about time. One aspect that characterizes those classes, considering the above peculiarity, is the fact that in them are plots and thoughts, hopes and dreams, stories and experiences that are noticeable in the students narratives. When telling what they know about the experiences throughout the times, and even what they do not, students produce narratives that draw, as a fingerprint, brands that are unique, and that forge through the word the identity of these subjects. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-09-15 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2017-12-13 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-06T19:43:57Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12137 |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12137 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Ensino de História (PROFHISTORIA) |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12137/1/Leandro+Rosetti.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
fd204c49c1aa48a73393935393b7ba17 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728663685627904 |