Museu da Lembrança: história ensinada, narratividade e memória

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Leandro Rosetti de
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12137
Resumo: This research aims to support theoretically and methodologically the experience of using a digital platform to gather narratives of social actors of a public educational institution and enable, through these reports, educational experiences focused at History teaching. The aim of this study is to present a investigation about the historical narratives produced by students that have got in touch with the knowledge shared by History in the school, identifying in these narratives the brands of the present, the dialogue that it establishes with other temporalities and the historical consciousness of the subjects immersed in the technological storm that features contemporaneity. It shall be considered that the History classes are potentially but not exclusively privileged spaces to investigate learning about time. One aspect that characterizes those classes, considering the above peculiarity, is the fact that in them are plots and thoughts, hopes and dreams, stories and experiences that are noticeable in the students narratives. When telling what they know about the experiences throughout the times, and even what they do not, students produce narratives that draw, as a fingerprint, brands that are unique, and that forge through the word the identity of these subjects.
id UERJ_095dea3c9335b4fd25d51683494a6f1b
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/12137
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Wanderley, Sonia Maria de Almeida Ignatiukhttp://lattes.cnpq.br/2084993373301484Gonçalves, Marcia de Almeidahttp://lattes.cnpq.br/6119231074162915Anhorn, Carmen Teresa Gabrielhttp://lattes.cnpq.br/1694025822300848http://lattes.cnpq.br/0422763816625277Almeida, Leandro Rosetti de2021-01-06T19:43:57Z2017-12-132016-09-15http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12137This research aims to support theoretically and methodologically the experience of using a digital platform to gather narratives of social actors of a public educational institution and enable, through these reports, educational experiences focused at History teaching. The aim of this study is to present a investigation about the historical narratives produced by students that have got in touch with the knowledge shared by History in the school, identifying in these narratives the brands of the present, the dialogue that it establishes with other temporalities and the historical consciousness of the subjects immersed in the technological storm that features contemporaneity. It shall be considered that the History classes are potentially but not exclusively privileged spaces to investigate learning about time. One aspect that characterizes those classes, considering the above peculiarity, is the fact that in them are plots and thoughts, hopes and dreams, stories and experiences that are noticeable in the students narratives. When telling what they know about the experiences throughout the times, and even what they do not, students produce narratives that draw, as a fingerprint, brands that are unique, and that forge through the word the identity of these subjects.Esta pesquisa pretende subsidiar teórica e metodologicamente a experiência de utilizar uma plataforma digital para reunir narrativas de atores sociais de uma instituição pública de ensino e possibilitar, através desses relatos, experiências pedagógicas voltadas para o ensino de história. O objetivo geral deste estudo é apresentar uma investigação sobre as narrativas históricas produzidas por estudantes ao entrarem em contato com o conhecimento apresentado pela história que se ensina na escola, identificando nessas narrativas as marcas do tempo presente, o diálogo que este estabelece com as demais temporalidades e a consciência histórica dos sujeitos imersos na tempestade tecnológica que caracteriza a contemporaneidade. Para tanto, considerar-se-á que as aulas de história são, potencialmente mas não exclusivamente , espaços privilegiados para enveredarmos na investigação da aprendizagem sobre o tempo. Um dos aspectos que caracteriza aquelas aulas, a partir da peculiaridade supracitada, é o fato de que nelas pululam enredos e pensamentos, sonhos e esperanças, relatos e experiências, através das narrativas dos alunos e das alunas. Ao contar o que sabem, e mesmo o que não sabem, sobre as experiências no tempo, estudantes produzem narrativas que desenham, como uma impressão digital, marcas que lhes são próprias, originais, e que forjam através da palavra a identidade desses sujeitos.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-06T19:43:57Z No. of bitstreams: 1 Leandro Rosetti.pdf: 1518600 bytes, checksum: fd204c49c1aa48a73393935393b7ba17 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-06T19:43:57Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Leandro Rosetti.pdf: 1518600 bytes, checksum: fd204c49c1aa48a73393935393b7ba17 (MD5) Previous issue date: 2016-09-15Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Ensino de História (PROFHISTORIA)UERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresHistory teachingHistorical narrativeHistorical consciousnessMemoryEnsino de históriaNarrativa históricaConsciência históricaMemóriaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAMuseu da Lembrança: história ensinada, narratividade e memóriaMuseum of Remembrance: taught History, narrativity and memoryinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALLeandro Rosetti.pdfapplication/pdf1518600http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12137/1/Leandro+Rosetti.pdffd204c49c1aa48a73393935393b7ba17MD511/121372024-02-27 15:44:19.892oai:www.bdtd.uerj.br:1/12137Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:44:19Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Museu da Lembrança: história ensinada, narratividade e memória
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Museum of Remembrance: taught History, narrativity and memory
title Museu da Lembrança: história ensinada, narratividade e memória
spellingShingle Museu da Lembrança: história ensinada, narratividade e memória
Almeida, Leandro Rosetti de
History teaching
Historical narrative
Historical consciousness
Memory
Ensino de história
Narrativa histórica
Consciência histórica
Memória
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
title_short Museu da Lembrança: história ensinada, narratividade e memória
title_full Museu da Lembrança: história ensinada, narratividade e memória
title_fullStr Museu da Lembrança: história ensinada, narratividade e memória
title_full_unstemmed Museu da Lembrança: história ensinada, narratividade e memória
title_sort Museu da Lembrança: história ensinada, narratividade e memória
author Almeida, Leandro Rosetti de
author_facet Almeida, Leandro Rosetti de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Wanderley, Sonia Maria de Almeida Ignatiuk
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2084993373301484
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Gonçalves, Marcia de Almeida
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6119231074162915
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Anhorn, Carmen Teresa Gabriel
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1694025822300848
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0422763816625277
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Leandro Rosetti de
contributor_str_mv Wanderley, Sonia Maria de Almeida Ignatiuk
Gonçalves, Marcia de Almeida
Anhorn, Carmen Teresa Gabriel
dc.subject.eng.fl_str_mv History teaching
Historical narrative
Historical consciousness
Memory
topic History teaching
Historical narrative
Historical consciousness
Memory
Ensino de história
Narrativa histórica
Consciência histórica
Memória
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de história
Narrativa histórica
Consciência histórica
Memória
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
description This research aims to support theoretically and methodologically the experience of using a digital platform to gather narratives of social actors of a public educational institution and enable, through these reports, educational experiences focused at History teaching. The aim of this study is to present a investigation about the historical narratives produced by students that have got in touch with the knowledge shared by History in the school, identifying in these narratives the brands of the present, the dialogue that it establishes with other temporalities and the historical consciousness of the subjects immersed in the technological storm that features contemporaneity. It shall be considered that the History classes are potentially but not exclusively privileged spaces to investigate learning about time. One aspect that characterizes those classes, considering the above peculiarity, is the fact that in them are plots and thoughts, hopes and dreams, stories and experiences that are noticeable in the students narratives. When telling what they know about the experiences throughout the times, and even what they do not, students produce narratives that draw, as a fingerprint, brands that are unique, and that forge through the word the identity of these subjects.
publishDate 2016
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-09-15
dc.date.available.fl_str_mv 2017-12-13
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-06T19:43:57Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12137
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12137
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ensino de História (PROFHISTORIA)
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12137/1/Leandro+Rosetti.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv fd204c49c1aa48a73393935393b7ba17
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352312305385472