Aspectos semântico-sintáticos das estruturas ergativas no português brasileiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ramalho, Hyléa Vale
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6567
Resumo: This paper develops a research regarding the syntactic semantic approach of the ergative structures in Brazilian Portuguese and the way they act in the construction of texts. Before examining the corpus adopted for the study, it was made a brief analysis of the concept of ergativity, of the relations with transitivity and of how both of them are approached in traditional dictionaries and grammars. In the sequence, the clitic se was analyzed diachronically as an elucidative instrument of the discussions about the classification of the verbal voices, which are closely connected to the ergativization. It was also verified the thematic roles performed by the arguments of the verb. Highlighting the current registers about ergativization, it was made a bibliographical revision based on the most recent functionalists studies. After that, it was presented the corpus studied: text productions of pupils and periodical editorials of great circulation. This diversity choice was adopted in order to make this analyze as wide as possible, verifying the communicative intentions imposed by the standard school language and by the real standard language in the construction of the texts
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Before examining the corpus adopted for the study, it was made a brief analysis of the concept of ergativity, of the relations with transitivity and of how both of them are approached in traditional dictionaries and grammars. In the sequence, the clitic se was analyzed diachronically as an elucidative instrument of the discussions about the classification of the verbal voices, which are closely connected to the ergativization. It was also verified the thematic roles performed by the arguments of the verb. Highlighting the current registers about ergativization, it was made a bibliographical revision based on the most recent functionalists studies. After that, it was presented the corpus studied: text productions of pupils and periodical editorials of great circulation. This diversity choice was adopted in order to make this analyze as wide as possible, verifying the communicative intentions imposed by the standard school language and by the real standard language in the construction of the textsEsta dissertação de mestrado desenvolve uma pesquisa a respeito da abordagem semântico-sintática das estruturas ergativas no português brasileiro e do modo como atuam na construção de textos. Antes de examinar o corpus adotado para estudo, procedeu-se a uma breve análise do conceito de ergatividade, das relações com a transitividade e de como ambas são abordadas em dicionários e gramáticas tradicionais. A seguir, analisou-se diacronicamente o clítico se como instrumento elucidativo das discussões em torno da classificação das vozes verbais, estas intimamente ligadas à ergativização. Verificou-se, ainda, a atribuição semântica desempenhada pelos papéis temáticos no que se refere aos argumentos verbais. Salientando os registros atuais sobre a ergativização, realizou-se uma revisão bibliográfica fundamentada nos mais recentes estudos funcionalistas. Em seguida, apresentou-se o corpus estudado: produções textuais de alunos e editoriais de jornais de grande circulação. Optou-se por essa diversificação para dar a maior abrangência possível à análise, verificando as intenções comunicativas impostas pela língua padrão escolar e pela língua padrão real na construção dos textosSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T15:09:07Z No. of bitstreams: 3 Texto_Hylea Ramalho.pdf: 1478291 bytes, checksum: 15c3d9baf030c97d92b4cf5b31ad8933 (MD5) ANEXO I_4.pdf: 2570189 bytes, checksum: d6c36e189a4a411c2129cd9e5c54734d (MD5) Editoriais_anexo V.pdf: 3409344 bytes, checksum: 07d251146ced83639c44af87e54fa220 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T15:09:07Z (GMT). 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