A Relação entre Trabalho e Educação na Formação Profissional: um estudo sobre as residências multiprofissionais em saúde
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14942 |
Resumo: | This work has as object the multidisciplinary residences in health, a form of vocational trai ning at the level of sensu post-graduation, which is characteri zed according to the relevant laws as in-service training in health facilities. The overall objective of this study turns to analyze how is the epistemological frameworks and ethical-political guiding the multidisciplinary residency in health, i n order to reveal the relationship between theory and practice in this training model under the gaze of residents. In addition to document review, the methodology of empirical research consisted i n analyzi ng the results obtained from the interviews with residents. With twelve residents participating in the National multidisciplinary Residents Health Forum (FNRMS), from different regions of Brazil. The research points to the formation of a theoretical and empirical mosaic in this mode of education that translates into academic character, resulti ng in a fragmentary view of the theory-practice relationship and the gap between academia and health services. Also points out to the existence of pragmatism, revealed by the work in its pedagogical sense, the logic of learni ng by doing, characteristic of such traini ng. We believe, fi nally, that the residence assumes characteristics of alienated labor with peculiarities of the current context of health policy and that the central issue is the absence of the sense of praxis in the programs they are part of the interviewed residents |
id |
UERJ_17f28f07f7cafaa56d2dbf094028bb72 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/14942 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Ramos, Marise NogueiraCPF:82977860720http://lattes.cnpq.br/3796863111902233Frigotto, GaudêncioCPF:12635707049http://lattes.cnpq.br/4535332644982596Vieira, MônicaCPF:86767054704http://lattes.cnpq.br/5894176545174349CPF:10105285722http://lattes.cnpq.br/1330592495341775Andrade, Raquel Trindade2021-01-07T18:17:48Z2015-06-112015-04-16ANDRADE, Raquel Trindade. A Relação entre Trabalho e Educação na Formação Profissional: um estudo sobre as residências multiprofissionais em saúde. 2015. 182 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14942This work has as object the multidisciplinary residences in health, a form of vocational trai ning at the level of sensu post-graduation, which is characteri zed according to the relevant laws as in-service training in health facilities. The overall objective of this study turns to analyze how is the epistemological frameworks and ethical-political guiding the multidisciplinary residency in health, i n order to reveal the relationship between theory and practice in this training model under the gaze of residents. In addition to document review, the methodology of empirical research consisted i n analyzi ng the results obtained from the interviews with residents. With twelve residents participating in the National multidisciplinary Residents Health Forum (FNRMS), from different regions of Brazil. The research points to the formation of a theoretical and empirical mosaic in this mode of education that translates into academic character, resulti ng in a fragmentary view of the theory-practice relationship and the gap between academia and health services. Also points out to the existence of pragmatism, revealed by the work in its pedagogical sense, the logic of learni ng by doing, characteristic of such traini ng. We believe, fi nally, that the residence assumes characteristics of alienated labor with peculiarities of the current context of health policy and that the central issue is the absence of the sense of praxis in the programs they are part of the interviewed residentsA presente dissertação tem como objeto as residências multiprofissionais em saúde, uma modalidade de formação profissional em nível de pós -graduação lato sensu, que se caracteriza segundo as legislações pertinentes como treinamento em serviço em unidades de saúde. O objetivo geral desse estudo se volta para analisar como se constitui os referenciais epistemológicos e ético-políticos que orientam a residência multiprofissional em saúde, de modo a desvelar a relação teoria -prática nesse modelo de formação sob o olhar dos residentes. Além da análise de documentos, a metodologia da pesquisa empírica consistiu na análise dos resultados obtidos com as entrevistas junto aos residentes. Entrevistamos doze residentes participantes do Fórum Nacional de Residentes Multiprofissionais em Saúde (FNRMS), de diferentes regiões do Brasil. A pesquisa aponta para a conformação de um mosaico teórico e empírico nessa modalidade de formação que se traduz no caráter academicista, resultando em uma concepção fragmentária da relação teoria-prática e no distanciamento entre a academia e os serviços de saúde. Aponta, ainda, para a existência do pragmatismo, revelado pelo trabalho no seu sentido pedagógico, na lógica do aprender fazendo, característico dessa formação. Consideramos, por fim, que a residência assume características do trabalho alienado com particularidades do contexto atual da política de saúde e que questão central é a ausência do sentido da práxis nos programas em que se inserem os residentes entrevistadosSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T18:17:48Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Raquel Trindade Andrade.pdf: 1155582 bytes, checksum: f29271b9f77edaac22dc9204fc76304c (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T18:17:48Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Raquel Trindade Andrade.pdf: 1155582 bytes, checksum: f29271b9f77edaac22dc9204fc76304c (MD5) Previous issue date: 2015-04-16application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Formação HumanaUERJBRCentro de Educação e HumanidadesEducationVocational Traini ng in HealthMultidisciplinary ResidencyFormação Profissional em SaúdeResidência MultiprofissionalEducaçãoTrabalhoFormação profissionalPessoal de SaúdeInternato não MédicoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA Relação entre Trabalho e Educação na Formação Profissional: um estudo sobre as residências multiprofissionais em saúdeThe Correlation between Work and Education in Professional Education: a study of the multidisciplinary residences in healthinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Raquel Trindade Andrade.pdfapplication/pdf1155582http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/14942/1/Dissert_Raquel+Trindade+Andrade.pdff29271b9f77edaac22dc9204fc76304cMD511/149422023-03-09 14:05:41.434oai:www.bdtd.uerj.br:1/14942Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032023-03-09T17:05:41Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A Relação entre Trabalho e Educação na Formação Profissional: um estudo sobre as residências multiprofissionais em saúde |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The Correlation between Work and Education in Professional Education: a study of the multidisciplinary residences in health |
title |
A Relação entre Trabalho e Educação na Formação Profissional: um estudo sobre as residências multiprofissionais em saúde |
spellingShingle |
A Relação entre Trabalho e Educação na Formação Profissional: um estudo sobre as residências multiprofissionais em saúde Andrade, Raquel Trindade Education Vocational Traini ng in Health Multidisciplinary Residency Formação Profissional em Saúde Residência Multiprofissional Educação Trabalho Formação profissional Pessoal de Saúde Internato não Médico CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A Relação entre Trabalho e Educação na Formação Profissional: um estudo sobre as residências multiprofissionais em saúde |
title_full |
A Relação entre Trabalho e Educação na Formação Profissional: um estudo sobre as residências multiprofissionais em saúde |
title_fullStr |
A Relação entre Trabalho e Educação na Formação Profissional: um estudo sobre as residências multiprofissionais em saúde |
title_full_unstemmed |
A Relação entre Trabalho e Educação na Formação Profissional: um estudo sobre as residências multiprofissionais em saúde |
title_sort |
A Relação entre Trabalho e Educação na Formação Profissional: um estudo sobre as residências multiprofissionais em saúde |
author |
Andrade, Raquel Trindade |
author_facet |
Andrade, Raquel Trindade |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Ramos, Marise Nogueira |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:82977860720 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3796863111902233 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Frigotto, Gaudêncio |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:12635707049 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4535332644982596 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Vieira, Mônica |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:86767054704 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5894176545174349 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:10105285722 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1330592495341775 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Raquel Trindade |
contributor_str_mv |
Ramos, Marise Nogueira Frigotto, Gaudêncio Vieira, Mônica |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Education Vocational Traini ng in Health Multidisciplinary Residency |
topic |
Education Vocational Traini ng in Health Multidisciplinary Residency Formação Profissional em Saúde Residência Multiprofissional Educação Trabalho Formação profissional Pessoal de Saúde Internato não Médico CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação Profissional em Saúde Residência Multiprofissional Educação Trabalho Formação profissional Pessoal de Saúde Internato não Médico |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work has as object the multidisciplinary residences in health, a form of vocational trai ning at the level of sensu post-graduation, which is characteri zed according to the relevant laws as in-service training in health facilities. The overall objective of this study turns to analyze how is the epistemological frameworks and ethical-political guiding the multidisciplinary residency in health, i n order to reveal the relationship between theory and practice in this training model under the gaze of residents. In addition to document review, the methodology of empirical research consisted i n analyzi ng the results obtained from the interviews with residents. With twelve residents participating in the National multidisciplinary Residents Health Forum (FNRMS), from different regions of Brazil. The research points to the formation of a theoretical and empirical mosaic in this mode of education that translates into academic character, resulti ng in a fragmentary view of the theory-practice relationship and the gap between academia and health services. Also points out to the existence of pragmatism, revealed by the work in its pedagogical sense, the logic of learni ng by doing, characteristic of such traini ng. We believe, fi nally, that the residence assumes characteristics of alienated labor with peculiarities of the current context of health policy and that the central issue is the absence of the sense of praxis in the programs they are part of the interviewed residents |
publishDate |
2015 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-06-11 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2015-04-16 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-07T18:17:48Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
ANDRADE, Raquel Trindade. A Relação entre Trabalho e Educação na Formação Profissional: um estudo sobre as residências multiprofissionais em saúde. 2015. 182 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14942 |
identifier_str_mv |
ANDRADE, Raquel Trindade. A Relação entre Trabalho e Educação na Formação Profissional: um estudo sobre as residências multiprofissionais em saúde. 2015. 182 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14942 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Formação Humana |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/14942/1/Dissert_Raquel+Trindade+Andrade.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f29271b9f77edaac22dc9204fc76304c |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1792352333161562112 |