A Relação entre Trabalho e Educação na Formação Profissional: um estudo sobre as residências multiprofissionais em saúde

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Raquel Trindade
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14942
Resumo: This work has as object the multidisciplinary residences in health, a form of vocational trai ning at the level of sensu post-graduation, which is characteri zed according to the relevant laws as in-service training in health facilities. The overall objective of this study turns to analyze how is the epistemological frameworks and ethical-political guiding the multidisciplinary residency in health, i n order to reveal the relationship between theory and practice in this training model under the gaze of residents. In addition to document review, the methodology of empirical research consisted i n analyzi ng the results obtained from the interviews with residents. With twelve residents participating in the National multidisciplinary Residents Health Forum (FNRMS), from different regions of Brazil. The research points to the formation of a theoretical and empirical mosaic in this mode of education that translates into academic character, resulti ng in a fragmentary view of the theory-practice relationship and the gap between academia and health services. Also points out to the existence of pragmatism, revealed by the work in its pedagogical sense, the logic of learni ng by doing, characteristic of such traini ng. We believe, fi nally, that the residence assumes characteristics of alienated labor with peculiarities of the current context of health policy and that the central issue is the absence of the sense of praxis in the programs they are part of the interviewed residents
id UERJ_17f28f07f7cafaa56d2dbf094028bb72
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/14942
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Ramos, Marise NogueiraCPF:82977860720http://lattes.cnpq.br/3796863111902233Frigotto, GaudêncioCPF:12635707049http://lattes.cnpq.br/4535332644982596Vieira, MônicaCPF:86767054704http://lattes.cnpq.br/5894176545174349CPF:10105285722http://lattes.cnpq.br/1330592495341775Andrade, Raquel Trindade2021-01-07T18:17:48Z2015-06-112015-04-16ANDRADE, Raquel Trindade. A Relação entre Trabalho e Educação na Formação Profissional: um estudo sobre as residências multiprofissionais em saúde. 2015. 182 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14942This work has as object the multidisciplinary residences in health, a form of vocational trai ning at the level of sensu post-graduation, which is characteri zed according to the relevant laws as in-service training in health facilities. The overall objective of this study turns to analyze how is the epistemological frameworks and ethical-political guiding the multidisciplinary residency in health, i n order to reveal the relationship between theory and practice in this training model under the gaze of residents. In addition to document review, the methodology of empirical research consisted i n analyzi ng the results obtained from the interviews with residents. With twelve residents participating in the National multidisciplinary Residents Health Forum (FNRMS), from different regions of Brazil. The research points to the formation of a theoretical and empirical mosaic in this mode of education that translates into academic character, resulti ng in a fragmentary view of the theory-practice relationship and the gap between academia and health services. Also points out to the existence of pragmatism, revealed by the work in its pedagogical sense, the logic of learni ng by doing, characteristic of such traini ng. We believe, fi nally, that the residence assumes characteristics of alienated labor with peculiarities of the current context of health policy and that the central issue is the absence of the sense of praxis in the programs they are part of the interviewed residentsA presente dissertação tem como objeto as residências multiprofissionais em saúde, uma modalidade de formação profissional em nível de pós -graduação lato sensu, que se caracteriza segundo as legislações pertinentes como treinamento em serviço em unidades de saúde. O objetivo geral desse estudo se volta para analisar como se constitui os referenciais epistemológicos e ético-políticos que orientam a residência multiprofissional em saúde, de modo a desvelar a relação teoria -prática nesse modelo de formação sob o olhar dos residentes. Além da análise de documentos, a metodologia da pesquisa empírica consistiu na análise dos resultados obtidos com as entrevistas junto aos residentes. Entrevistamos doze residentes participantes do Fórum Nacional de Residentes Multiprofissionais em Saúde (FNRMS), de diferentes regiões do Brasil. A pesquisa aponta para a conformação de um mosaico teórico e empírico nessa modalidade de formação que se traduz no caráter academicista, resultando em uma concepção fragmentária da relação teoria-prática e no distanciamento entre a academia e os serviços de saúde. Aponta, ainda, para a existência do pragmatismo, revelado pelo trabalho no seu sentido pedagógico, na lógica do aprender fazendo, característico dessa formação. Consideramos, por fim, que a residência assume características do trabalho alienado com particularidades do contexto atual da política de saúde e que questão central é a ausência do sentido da práxis nos programas em que se inserem os residentes entrevistadosSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T18:17:48Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Raquel Trindade Andrade.pdf: 1155582 bytes, checksum: f29271b9f77edaac22dc9204fc76304c (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T18:17:48Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Raquel Trindade Andrade.pdf: 1155582 bytes, checksum: f29271b9f77edaac22dc9204fc76304c (MD5) Previous issue date: 2015-04-16application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Formação HumanaUERJBRCentro de Educação e HumanidadesEducationVocational Traini ng in HealthMultidisciplinary ResidencyFormação Profissional em SaúdeResidência MultiprofissionalEducaçãoTrabalhoFormação profissionalPessoal de SaúdeInternato não MédicoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOA Relação entre Trabalho e Educação na Formação Profissional: um estudo sobre as residências multiprofissionais em saúdeThe Correlation between Work and Education in Professional Education: a study of the multidisciplinary residences in healthinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Raquel Trindade Andrade.pdfapplication/pdf1155582http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/14942/1/Dissert_Raquel+Trindade+Andrade.pdff29271b9f77edaac22dc9204fc76304cMD511/149422023-03-09 14:05:41.434oai:www.bdtd.uerj.br:1/14942Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032023-03-09T17:05:41Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv A Relação entre Trabalho e Educação na Formação Profissional: um estudo sobre as residências multiprofissionais em saúde
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The Correlation between Work and Education in Professional Education: a study of the multidisciplinary residences in health
title A Relação entre Trabalho e Educação na Formação Profissional: um estudo sobre as residências multiprofissionais em saúde
spellingShingle A Relação entre Trabalho e Educação na Formação Profissional: um estudo sobre as residências multiprofissionais em saúde
Andrade, Raquel Trindade
Education
Vocational Traini ng in Health
Multidisciplinary Residency
Formação Profissional em Saúde
Residência Multiprofissional
Educação
Trabalho
Formação profissional
Pessoal de Saúde
Internato não Médico
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short A Relação entre Trabalho e Educação na Formação Profissional: um estudo sobre as residências multiprofissionais em saúde
title_full A Relação entre Trabalho e Educação na Formação Profissional: um estudo sobre as residências multiprofissionais em saúde
title_fullStr A Relação entre Trabalho e Educação na Formação Profissional: um estudo sobre as residências multiprofissionais em saúde
title_full_unstemmed A Relação entre Trabalho e Educação na Formação Profissional: um estudo sobre as residências multiprofissionais em saúde
title_sort A Relação entre Trabalho e Educação na Formação Profissional: um estudo sobre as residências multiprofissionais em saúde
author Andrade, Raquel Trindade
author_facet Andrade, Raquel Trindade
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Ramos, Marise Nogueira
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:82977860720
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3796863111902233
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Frigotto, Gaudêncio
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:12635707049
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4535332644982596
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Vieira, Mônica
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv CPF:86767054704
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5894176545174349
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:10105285722
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1330592495341775
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Raquel Trindade
contributor_str_mv Ramos, Marise Nogueira
Frigotto, Gaudêncio
Vieira, Mônica
dc.subject.eng.fl_str_mv Education
Vocational Traini ng in Health
Multidisciplinary Residency
topic Education
Vocational Traini ng in Health
Multidisciplinary Residency
Formação Profissional em Saúde
Residência Multiprofissional
Educação
Trabalho
Formação profissional
Pessoal de Saúde
Internato não Médico
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.por.fl_str_mv Formação Profissional em Saúde
Residência Multiprofissional
Educação
Trabalho
Formação profissional
Pessoal de Saúde
Internato não Médico
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This work has as object the multidisciplinary residences in health, a form of vocational trai ning at the level of sensu post-graduation, which is characteri zed according to the relevant laws as in-service training in health facilities. The overall objective of this study turns to analyze how is the epistemological frameworks and ethical-political guiding the multidisciplinary residency in health, i n order to reveal the relationship between theory and practice in this training model under the gaze of residents. In addition to document review, the methodology of empirical research consisted i n analyzi ng the results obtained from the interviews with residents. With twelve residents participating in the National multidisciplinary Residents Health Forum (FNRMS), from different regions of Brazil. The research points to the formation of a theoretical and empirical mosaic in this mode of education that translates into academic character, resulti ng in a fragmentary view of the theory-practice relationship and the gap between academia and health services. Also points out to the existence of pragmatism, revealed by the work in its pedagogical sense, the logic of learni ng by doing, characteristic of such traini ng. We believe, fi nally, that the residence assumes characteristics of alienated labor with peculiarities of the current context of health policy and that the central issue is the absence of the sense of praxis in the programs they are part of the interviewed residents
publishDate 2015
dc.date.available.fl_str_mv 2015-06-11
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-04-16
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-07T18:17:48Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv ANDRADE, Raquel Trindade. A Relação entre Trabalho e Educação na Formação Profissional: um estudo sobre as residências multiprofissionais em saúde. 2015. 182 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14942
identifier_str_mv ANDRADE, Raquel Trindade. A Relação entre Trabalho e Educação na Formação Profissional: um estudo sobre as residências multiprofissionais em saúde. 2015. 182 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2015.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14942
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Formação Humana
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/14942/1/Dissert_Raquel+Trindade+Andrade.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv f29271b9f77edaac22dc9204fc76304c
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352333161562112