O pai presente: a relação paterno-filial na contística de João Anzanello Carrascoza

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Dinair de Fonte
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6961
Resumo: This dissertation intends to analyze how the present / now develops in the short story work of the writer João Anzanello Carrascoza, privileging the stories that approach the relation between father and son. It is in the present time that the communion between the father and the child characters happens, enriched with affection and meaning. The first part of the paper is devoted to some considerations about the tendencies of contemporary fiction. To that end, Karl Erick Schollhammer's (2011) studies on the subject are used, as well as other theoretical ones. In the second part, the ideas of Julio Cortázar (1993), and other relevant literary critics, are used to punctuate the traits and aspects that give quality to the literary short stories. Still in the second part, it is aimed to trace a profile of the writer, still not very well-known by the great public. In the third part, prior to the critical approach of Carrascoza's short stories, it is made a brief reflection on what would be the "present time" in light of the writings of Augustine of Hippo (354-430). The short stories analyzed are: O menino e o pião , from the book Duas tardes (2002), and Sétimo dia , from Tempo Justo (2016); Caçador de vidro , from Hotel Solidão (1994), Antes do almoço , from O Vaso azul (1998), Balança , from Dias raros (2004), and O entreposto and Retrato , from Tempo justo (2016); Ponto colorido , from A vida naquela hora (2011), and As coisas mudam as coisas , from Tempo justo (2016); Escuro , from Tempo justo (2016), A hora , from Amores mínimos (2011), Alfinete and Mar , from Espinhos e Alfinetes, and Perda , from Tempo Justo (2016).
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It is in the present time that the communion between the father and the child characters happens, enriched with affection and meaning. The first part of the paper is devoted to some considerations about the tendencies of contemporary fiction. To that end, Karl Erick Schollhammer's (2011) studies on the subject are used, as well as other theoretical ones. In the second part, the ideas of Julio Cortázar (1993), and other relevant literary critics, are used to punctuate the traits and aspects that give quality to the literary short stories. Still in the second part, it is aimed to trace a profile of the writer, still not very well-known by the great public. In the third part, prior to the critical approach of Carrascoza's short stories, it is made a brief reflection on what would be the "present time" in light of the writings of Augustine of Hippo (354-430). The short stories analyzed are: O menino e o pião , from the book Duas tardes (2002), and Sétimo dia , from Tempo Justo (2016); Caçador de vidro , from Hotel Solidão (1994), Antes do almoço , from O Vaso azul (1998), Balança , from Dias raros (2004), and O entreposto and Retrato , from Tempo justo (2016); Ponto colorido , from A vida naquela hora (2011), and As coisas mudam as coisas , from Tempo justo (2016); Escuro , from Tempo justo (2016), A hora , from Amores mínimos (2011), Alfinete and Mar , from Espinhos e Alfinetes, and Perda , from Tempo Justo (2016).Esta dissertação pretende analisar de que forma o presente/agora se desenvolve na obra contística do escritor João Anzanello Carrascoza, privilegiando os contos que abordam a relação entre pai e filho. É no tempo presente que a comunhão entre os personagens pai e o filho acontece, enriquecida de afeto e de significado. A primeira parte do trabalho se dedica a algumas considerações acerca das tendências da ficção contemporânea. Para tanto, são usados como base, além de outros teóricos, os estudos de Karl Erick Schollhammer (2011) sobre o assunto. Na segunda parte, utilizamos as ideias de Julio Cortázar (1993), e de outros críticos literários de relevância, para pontuar os traços e aspectos que dão qualidade aos contos literários. Ainda na segunda parte, buscamos traçar um perfil do escritor, ainda não muito conhecido do grande público. Na terceira parte, antes da abordagem crítica dos contos de Carrascoza, fazemos uma breve reflexão sobre o que seria o tempo presente , à luz dos escritos de Agostinho de Hipona (354-430). Os contos analisados são: O menino e o pião , do livro Duas tardes (2002), e Sétimo dia , de Tempo Justo (2016); Caçador de vidro , de Hotel Solidão (1994), Antes do almoço , de O Vaso azul (1998), Balança , de Dias raros (2004), e O entreposto e Retrato , de Tempo justo (2016); Ponto colorido , de A vida naquela hora (2011), e As coisas mudam as coisas , de Tempo justo (2016); Escuro , de Tempo justo (2016), A hora , de Amores mínimos (2011), Alfinete e Mar , de Espinhos e Alfinetes, e Perda , de Tempo Justo (2016).Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T15:17:19Z No. of bitstreams: 1 Dinair de Fonte Silva_Dissertacao.pdf: 424771 bytes, checksum: 91c76f58f624959d5e16a43ea16daf38 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T15:17:19Z (GMT). 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