Sobre seleções e apagamentos: história, memória e política de identidade em Caramelo de Sandra Asneros e Memory Mambo de Achy Obejas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferrari, Bruno
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6944
Resumo: The aim of this dissertation is to investigate the role of memory in the de-naturalization of history and in the articulation of an identity politics in Caramelo by Chicana writer Sandra Cisneros and in Memory Mambo by Cuban-American writer Achy Obejas. This work focuses on the narrative strategies and themes used by the authors in order to subvert traditional history. In Caramelo, through the use of poliphony and of paratextual and metafictional elements in the narrative, Cisneros crosses the boundary between the public and the private, interweaving history and memory. Starting from the personal recollections, which Mexican Soledad passes on to her granddaughter Lala, Cisneros narrates the history of chicanos, giving it a memorial character. In Memory Mambo, Obejas also crosses the boundary between the public and the private through the interlacement of the contradictory memories of the Casas y Molina a family of immigrants/exiles and the history of Cuba. As Obejas problematizes memory in exile, she breaks up with a tradition in the Cuban literature of exile of producing nostalgic historical representations, fixed on an idyllic past. Thus, both writers question history s status of absolute truth, emphasizing its contradictory and artificial nature and highlighting, at the same time, the constructed nature of the modes of representation.
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This work focuses on the narrative strategies and themes used by the authors in order to subvert traditional history. In Caramelo, through the use of poliphony and of paratextual and metafictional elements in the narrative, Cisneros crosses the boundary between the public and the private, interweaving history and memory. Starting from the personal recollections, which Mexican Soledad passes on to her granddaughter Lala, Cisneros narrates the history of chicanos, giving it a memorial character. In Memory Mambo, Obejas also crosses the boundary between the public and the private through the interlacement of the contradictory memories of the Casas y Molina a family of immigrants/exiles and the history of Cuba. As Obejas problematizes memory in exile, she breaks up with a tradition in the Cuban literature of exile of producing nostalgic historical representations, fixed on an idyllic past. Thus, both writers question history s status of absolute truth, emphasizing its contradictory and artificial nature and highlighting, at the same time, the constructed nature of the modes of representation.O objetivo desta dissertação é investigar o papel da memória como forma de desnaturalização da história tradicional e como instrumento importante na articulação de uma política de identidade em Caramelo, da chicana Sandra Cisneros, e em Memory Mambo, da cubana-americana Achy Obejas. O trabalho focaliza as estratégias narrativas e temas utilizados pelas escritoras a fim de subverter a história tradicional. Em Caramelo, através do uso da polifonia e de elementos paratextuais e metaficcionais na narrativa, Cisneros cruza a fronteira entre o público e o privado, entrelaçando história e memória. Partindo das recordações pessoais que a personagem Soledad compartilha com sua neta Lala, Cisneros acaba por narrar a história do povo chicano, conferindo-lhe um caráter memorialista. Em Memory Mambo, Obejas também cruza a fronteira entre o público e o privado através do entrelaçamento das memórias contraditórias da família de imigrantes/ exilados Casas y Molina com eventos da história cubana. Ao problematizar a memória no exílio, Obejas rompe com uma tradição na literatura de exílio cubana de produzir representações históricas nostálgicas em relação a um passado idílico. Assim, ambas as escritoras questionam o status de verdade absoluta da história, enfatizando seu caráter artificial e contraditório, ao mesmo tempo em que ressaltam a natureza construída dos modos de representação.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T15:16:58Z No. of bitstreams: 1 Bruno Ferrari.pdf: 419177 bytes, checksum: 00fae015229aeddbea42e136b548d2d4 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T15:16:58Z (GMT). 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Caramelo - Crítica e interpretaçãoLiteratura latina nos Estados Unidos da AmericaHistóriaMemóriaIdentidadePós-modernismoCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURAS ESTRANGEIRAS MODERNASSobre seleções e apagamentos: história, memória e política de identidade em Caramelo de Sandra Asneros e Memory Mambo de Achy ObejasOf Selections and Erasures: History, Memory and Identity Politics in Sandra Cisneros s Caramelo and Achy Obejas s Memory Mamboinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALBruno Ferrari.pdfapplication/pdf419177http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6944/1/Bruno+Ferrari.pdf00fae015229aeddbea42e136b548d2d4MD511/69442024-02-27 16:16:26.564oai:www.bdtd.uerj.br:1/6944Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:16:26Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
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