Marcas limítrofes, imagens do invisível: representações da marginalidade em Almodóvar

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Piza, Rafael Nacif de Toledo
Data de Publicação: 2008
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8969
Resumo: This research presents an analysis of the portrayal of deviance in Pedro Almodóvar s early movies, based upon the Sociology of Deviance by Goffman, Becker and Elias, reviewed through Yoshino s covering theory. The purpose of the work is to review the movies produced by Almodóvar in the early 80 s, in order to prove that features like Pepi, Luci, Bom and other girls on the heap (1980), Labyrinth of Passion (1982), Bad habits (1983) and What have I done to deserve this? (1984) register his commitment in the countercultural dynamics developed in Spain at the time. Almodóvar portrays deviants in his movies of the period, configuring what some critics name aesthetics of bad taste , in such a way that the films produced register the fight for democratic freedom after years of dictatorship. To think about Almodóvar s cinematography from the point of view of the sociology of deviance is to reflect about the visibility of cultural minorities identities. The work of the director presents less formal innovations, as he uses classical narrative structures, even when mixing genres; but innovates when reveals deviance, from a day-by-day perspective, empowering the process of its assimilation.
id UERJ_1c253ee4887c023edb2d3100a7e02613
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/8969
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Freitas, Ricardo Ferreirahttp://lattes.cnpq.br/4330637331534162Maia, João Luis de Araújohttp://lattes.cnpq.br/0586820215404395Silva, Denilson Lopeshttp://lattes.cnpq.br/9933539110710810http://lattes.cnpq.br/1806578702099590Piza, Rafael Nacif de Toledo2021-01-05T19:49:18Z2009-11-092008-06-30PIZA, Rafael Nacif de Toledo. Marcas limítrofes, imagens do invisível: representações da marginalidade em Almodóvar. 2008. 131 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8969This research presents an analysis of the portrayal of deviance in Pedro Almodóvar s early movies, based upon the Sociology of Deviance by Goffman, Becker and Elias, reviewed through Yoshino s covering theory. The purpose of the work is to review the movies produced by Almodóvar in the early 80 s, in order to prove that features like Pepi, Luci, Bom and other girls on the heap (1980), Labyrinth of Passion (1982), Bad habits (1983) and What have I done to deserve this? (1984) register his commitment in the countercultural dynamics developed in Spain at the time. Almodóvar portrays deviants in his movies of the period, configuring what some critics name aesthetics of bad taste , in such a way that the films produced register the fight for democratic freedom after years of dictatorship. To think about Almodóvar s cinematography from the point of view of the sociology of deviance is to reflect about the visibility of cultural minorities identities. The work of the director presents less formal innovations, as he uses classical narrative structures, even when mixing genres; but innovates when reveals deviance, from a day-by-day perspective, empowering the process of its assimilation.Esta dissertação apresenta uma análise das representações da marginalidade na obra cinematográfica de Pedro Almodóvar, com base na Sociologia do Desvio de Goffman, Becker e Elias, atualizada pela teoria de covering de Yoshino. A intenção do trabalho é problematizar a produção audiovisual do início da carreira do diretor manchego, de forma a comprovar que os filmes Pepi, Luci e Bom e outras garotas de montão (1980), Labirinto de Paixões (1982), Maus hábitos (1983) e O que eu fiz para merecer isto? (1984) documentam seu engajamento na dinâmica contracultural desenvolvida na Espanha da época. Almodóvar representa a marginalidade em seus filmes do período, configurando o que alguns críticos denominam como estética do mau gosto , de tal forma que as obras produzidas registram a luta pela liberdade democrática após anos de regime ditatorial. Pensar na cinematografia de Almodóvar a partir do ponto de vista da sociologia do desvio é refletir sobre as políticas de visibilidade de identidades culturais minoritárias. O trabalho do diretor apresenta menos inovações formais, pois parte de estruturas narrativas clássicas, mesmo quando mistura os gêneros; mas inova quando revela a marginalidade, cotidianiza-a, potencializando o processo de sua assimilação.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T19:49:18Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Rafael_NT_PIZA_BDTD.pdf: 535976 bytes, checksum: 2510ad3986a7619813799054e78e6d44 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T19:49:18Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Rafael_NT_PIZA_BDTD.pdf: 535976 bytes, checksum: 2510ad3986a7619813799054e78e6d44 (MD5) Previous issue date: 2008-06-30application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Comunicação SocialSpanish cinemaDevianceCountercultureAlmodóvar, Pedro, 1949-Marginalidade socialCinema espanholCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOMarcas limítrofes, imagens do invisível: representações da marginalidade em AlmodóvarBorderline stigmas, images from invisibility: deviance representations in Almodóvarinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Rafael_NT_PIZA_BDTD.pdfapplication/pdf535976http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8969/1/Dissert_Rafael_NT_PIZA_BDTD.pdf2510ad3986a7619813799054e78e6d44MD511/89692024-02-26 16:49:16.127oai:www.bdtd.uerj.br:1/8969Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-26T19:49:16Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Marcas limítrofes, imagens do invisível: representações da marginalidade em Almodóvar
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Borderline stigmas, images from invisibility: deviance representations in Almodóvar
title Marcas limítrofes, imagens do invisível: representações da marginalidade em Almodóvar
spellingShingle Marcas limítrofes, imagens do invisível: representações da marginalidade em Almodóvar
Piza, Rafael Nacif de Toledo
Spanish cinema
Deviance
Counterculture
Almodóvar, Pedro, 1949-
Marginalidade social
Cinema espanhol
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short Marcas limítrofes, imagens do invisível: representações da marginalidade em Almodóvar
title_full Marcas limítrofes, imagens do invisível: representações da marginalidade em Almodóvar
title_fullStr Marcas limítrofes, imagens do invisível: representações da marginalidade em Almodóvar
title_full_unstemmed Marcas limítrofes, imagens do invisível: representações da marginalidade em Almodóvar
title_sort Marcas limítrofes, imagens do invisível: representações da marginalidade em Almodóvar
author Piza, Rafael Nacif de Toledo
author_facet Piza, Rafael Nacif de Toledo
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Freitas, Ricardo Ferreira
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4330637331534162
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Maia, João Luis de Araújo
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0586820215404395
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Silva, Denilson Lopes
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9933539110710810
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1806578702099590
dc.contributor.author.fl_str_mv Piza, Rafael Nacif de Toledo
contributor_str_mv Freitas, Ricardo Ferreira
Maia, João Luis de Araújo
Silva, Denilson Lopes
dc.subject.eng.fl_str_mv Spanish cinema
Deviance
Counterculture
topic Spanish cinema
Deviance
Counterculture
Almodóvar, Pedro, 1949-
Marginalidade social
Cinema espanhol
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
dc.subject.por.fl_str_mv Almodóvar, Pedro, 1949-
Marginalidade social
Cinema espanhol
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description This research presents an analysis of the portrayal of deviance in Pedro Almodóvar s early movies, based upon the Sociology of Deviance by Goffman, Becker and Elias, reviewed through Yoshino s covering theory. The purpose of the work is to review the movies produced by Almodóvar in the early 80 s, in order to prove that features like Pepi, Luci, Bom and other girls on the heap (1980), Labyrinth of Passion (1982), Bad habits (1983) and What have I done to deserve this? (1984) register his commitment in the countercultural dynamics developed in Spain at the time. Almodóvar portrays deviants in his movies of the period, configuring what some critics name aesthetics of bad taste , in such a way that the films produced register the fight for democratic freedom after years of dictatorship. To think about Almodóvar s cinematography from the point of view of the sociology of deviance is to reflect about the visibility of cultural minorities identities. The work of the director presents less formal innovations, as he uses classical narrative structures, even when mixing genres; but innovates when reveals deviance, from a day-by-day perspective, empowering the process of its assimilation.
publishDate 2008
dc.date.issued.fl_str_mv 2008-06-30
dc.date.available.fl_str_mv 2009-11-09
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T19:49:18Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv PIZA, Rafael Nacif de Toledo. Marcas limítrofes, imagens do invisível: representações da marginalidade em Almodóvar. 2008. 131 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8969
identifier_str_mv PIZA, Rafael Nacif de Toledo. Marcas limítrofes, imagens do invisível: representações da marginalidade em Almodóvar. 2008. 131 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8969
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Comunicação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Comunicação Social
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8969/1/Dissert_Rafael_NT_PIZA_BDTD.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 2510ad3986a7619813799054e78e6d44
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728639977324544