Enkrateia e Parrhesía na epistolografia ciceroniana: uma análise das cartas Ad Atticum, Ad Familiares e Ad Quintum Fratrem

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pinto, Jorge Henrique Nunes
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: nunes.jorgehenrique@gmail.com
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/19684
Resumo: It is evident the need to fall back on the process of self-construction contained in Ciceronian letters, in order to reach an understanding about the limits of Cicero-author, Cicero-character and Cicero idealized by the very rhetorical and especially ornamented nature of his speech. The central interest of this study is to promote an analysis of part of the letters considering the perspective of Foucault's understandings about parresia, particularly seeking to unify the letters in such a way that they become a philosophical exercise of self-effacement, self-analysis, search for knowledge and still stand as a true practice of telling the truth and seeking advice. To reach such intentions, a bibliographic review will be used methodologically to promote an exploratory, theoretical, descriptive and qualitative study. The present thesis is organized in two main chapters: the first one about Foucaultian theories and thoughts on truth and parrhesia; the second one on roman literature and Ciceronian style and finally an analysis of the letters.
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Tese (Doutorado em Letras) - Instituto de Letras, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/19684It is evident the need to fall back on the process of self-construction contained in Ciceronian letters, in order to reach an understanding about the limits of Cicero-author, Cicero-character and Cicero idealized by the very rhetorical and especially ornamented nature of his speech. The central interest of this study is to promote an analysis of part of the letters considering the perspective of Foucault's understandings about parresia, particularly seeking to unify the letters in such a way that they become a philosophical exercise of self-effacement, self-analysis, search for knowledge and still stand as a true practice of telling the truth and seeking advice. To reach such intentions, a bibliographic review will be used methodologically to promote an exploratory, theoretical, descriptive and qualitative study. The present thesis is organized in two main chapters: the first one about Foucaultian theories and thoughts on truth and parrhesia; the second one on roman literature and Ciceronian style and finally an analysis of the letters.Evidencia-se a necessidade de recair sobre o processo de construção de si contido nas Cartas de Cícero, objetivando de tal forma alcançar entendimentos acerca dos limites de Cícero-autor, Cícero-personagem e do Cícero idealizado pela própria natureza retórica e especialmente ornamentada de seu discurso. O interesse central da condução deste estudo consiste em promover uma análise sobre parte das cartas de Cícero sob a ótica dos entendimentos de Foucault acerca da parresía, buscando especialmente interrelacionar as cartas de forma que se coloquem como um exercício filosófico de autoelevação, autoanálise, busca de conhecimentos e engrandecimento. Coloca-se ainda como uma verdadeira prática de dizer a verdade e de buscar conselhos. Para o alcance de tais atribuições, recorrer-se-á metodologicamente à revisão bibliográfica para a promoção de um estudo exploratório e qualitativo, teórico e descritivo. Divide-se a presente tese em dois capítulos principais: o primeiro tratando das teorias foucaultianas e filosóficas em geral acerca da verdade e da parresía; o segundo tratando da literatura romana, do estilo ciceroniano e da análise das cartasSubmitted by Helio CEH/B (hagoncalves137@yahoo.com.br) on 2023-05-31T16:58:02Z No. of bitstreams: 1 Tese - Jorge Henrique Nunes Pinto - 2018 - Completa.pdf: 1505711 bytes, checksum: a76f6194b7fc3625fa541187f1aae4be (MD5)Made available in DSpace on 2023-05-31T16:58:02Z (GMT). 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