Análise de vibrações e avaliação de conforto humano sobre passarelas de pedestres mistas (aço-concreto) com base no emprego de modelos biodinâmicos.
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/11615 |
Resumo: | In Brazil, until recently, it was not common in design the pedestrian footbridges serviceability limit states verification when the human comfort is considered, with regard to the dynamic character of the people walking on the structure. However, as the main objective of the footbridges is the crossing of pedestrians, these structural models should present a proper dynamic behaviour, without risks of excessive vibrations or human discomfort. Thus, this research aims to study the dynamic response and proceed human comfort analysis of steel-concrete composite footbridges, when subjected to the human walking, based on the use of biodynamic models in order to simulate the pedestrians. The investigated structural model corresponds to a real pedestrian footbridge, built on Ayrton Senna Av., in the city of Rio de Janeiro/RJ, Brazil, presenting a central span with 68,6 m long. This way, this research work aims to develop a analysis methodology for the investigation of the dynamic structural behaviour of pedestrian footbridges, based on the numerical modelling, structural analysis, consideration of the effect of the pedestrian-structure dynamic interaction and, finally, an evaluation human comfort, based on the use of biodynamic models. The results obtained during the study have indicated a high degree of human discomfort when the pedestrians crossing the analysed structure. |
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Dissertação (Mestrado em Estruturas; Geotecnia; Construção Civil) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/11615In Brazil, until recently, it was not common in design the pedestrian footbridges serviceability limit states verification when the human comfort is considered, with regard to the dynamic character of the people walking on the structure. However, as the main objective of the footbridges is the crossing of pedestrians, these structural models should present a proper dynamic behaviour, without risks of excessive vibrations or human discomfort. Thus, this research aims to study the dynamic response and proceed human comfort analysis of steel-concrete composite footbridges, when subjected to the human walking, based on the use of biodynamic models in order to simulate the pedestrians. The investigated structural model corresponds to a real pedestrian footbridge, built on Ayrton Senna Av., in the city of Rio de Janeiro/RJ, Brazil, presenting a central span with 68,6 m long. This way, this research work aims to develop a analysis methodology for the investigation of the dynamic structural behaviour of pedestrian footbridges, based on the numerical modelling, structural analysis, consideration of the effect of the pedestrian-structure dynamic interaction and, finally, an evaluation human comfort, based on the use of biodynamic models. The results obtained during the study have indicated a high degree of human discomfort when the pedestrians crossing the analysed structure.No Brasil, até recentemente, não era comum nos escritórios de cálculo a verificação de passarelas de pedestres quanto ao atendimento dos estados limite de utilização associados ao conforto humano, no que diz respeito ao caráter dinâmico do caminhar das pessoas sobre a estrutura. Entretanto, como o objetivo principal das passarelas é o de transporte de pedestres, estes modelos estruturais devem apresentar um comportamento dinâmico apropriado, sem riscos de vibrações excessivas ou mesmo de desconforto humano. Deste modo, este trabalho de pesquisa tem como objetivo o estudo da resposta dinâmica e análise de conforto humano de passarelas mistas (aço-concreto), quando submetidas ao caminhar humano, com base no emprego de modelos biodinâmicos representativos dos pedestres. O modelo estrutural investigado corresponde a uma passarela de pedestres real, construída sobre a Avenida Ayrton Senna, na cidade do Rio de Janeiro/RJ, Brasil, possuindo um vão central com 68,6m de comprimento. Assim sendo, este trabalho de pesquisa tem por objetivo o desenvolvimento de uma metodologia para a análise do comportamento estrutural dinâmico de passarelas de pedestres, com base na modelagem numérica, análise estrutural, consideração do efeito da interação dinâmica pedestre-estrutura e, finalmente, avaliação do conforto humano, com base no emprego de modelos biodinâmicos. Os resultados alcançados ao longo do estudo indicam um alto grau de desconforto humano quando os pedestres utilizam a estrutura em análise.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-06T19:02:47Z No. of bitstreams: 1 Ivis Fernandes Bravo Duarte.pdf: 8525863 bytes, checksum: 83f88243159af90328b64ffcaa2ad57b (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-06T19:02:47Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Ivis Fernandes Bravo Duarte.pdf: 8525863 bytes, checksum: 83f88243159af90328b64ffcaa2ad57b (MD5) Previous issue date: 2016-04-29application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Engenharia CivilUERJBRCentro de Tecnologia e Ciências::Faculdade de EngenhariaPedestrian footbridgesDynamic analysisBiodynamic modelsFinite element modellingHuman comfortExcessive vibrationsEngenharia CivilPassarelas de pedestresAnálise dinâmicaModelos biodinâmicosModelagem em elementos finitosConforto humanoVibrações excessivasCNPQ::ENGENHARIAS::ENGENHARIA CIVILAnálise de vibrações e avaliação de conforto humano sobre passarelas de pedestres mistas (aço-concreto) com base no emprego de modelos biodinâmicos.Vibration analysis and human comfort evaluation on steel-concrete composite pedestrian footbridges based on the use of biodynamic models.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALIvis Fernandes Bravo Duarte.pdfapplication/pdf8525863http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/11615/1/Ivis+Fernandes+Bravo+Duarte.pdf83f88243159af90328b64ffcaa2ad57bMD511/116152024-02-27 14:52:31.616oai:www.bdtd.uerj.br:1/11615Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T17:52:31Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
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