Ritornelo: a música da terra

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Pedro Menezes Couto de
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: oemaildopedro@hotmail.com
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/19698
Resumo: The problem of expression composes life with inhumane intensities and unthinkable horizons. Particularly, Art is a procedure that makes the imperceptible sensitive. Thus, music deals with the escape lines and the deterritorialization that drag the body and the territories away. The Earth, the Deterritorialized one, is purely musical; even if the sounds, the individuals and subjects have not yet been built. Before the consolidation, the expressive matter distributes itself through the consistency plane, where the compositions are necessarily implied to the non-formed. The metric or striated space is a molar distribution which does not meet the plain topology of the space per se, but rather, belongs to it. The expressiveness is unique. The terms do not exclude one another, they result in infinitesimal relations. The difference is set, not from the beginning; the difference is the way in which the happenings take place. A body, a formation or a song are real differences passed through virtual multiplicities. The language demands silence, the organic is produced by the inorganic life networks, the territories are done and undone by deterritorializing vectors... Thought explains nothing. The thought does not explain a thing. The absolutely infinite can be thought and felt through the relatively infinite, which has its strength and proliferation power in the abstractionism of nature. The significations, the organisms, structures, faces and power games are only references for a movement out of the terms. The escape is the first movement, the only one that remains beyond itself. The music of the Earth is terribly beautiful.
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The Earth, the Deterritorialized one, is purely musical; even if the sounds, the individuals and subjects have not yet been built. Before the consolidation, the expressive matter distributes itself through the consistency plane, where the compositions are necessarily implied to the non-formed. The metric or striated space is a molar distribution which does not meet the plain topology of the space per se, but rather, belongs to it. The expressiveness is unique. The terms do not exclude one another, they result in infinitesimal relations. The difference is set, not from the beginning; the difference is the way in which the happenings take place. A body, a formation or a song are real differences passed through virtual multiplicities. The language demands silence, the organic is produced by the inorganic life networks, the territories are done and undone by deterritorializing vectors... Thought explains nothing. The thought does not explain a thing. The absolutely infinite can be thought and felt through the relatively infinite, which has its strength and proliferation power in the abstractionism of nature. The significations, the organisms, structures, faces and power games are only references for a movement out of the terms. The escape is the first movement, the only one that remains beyond itself. The music of the Earth is terribly beautiful.O problema da expressão compõe a vida com intensidades inumanas e horizontes impensáveis. Especificamente, a arte é um procedimento que torna sensível o imperceptível. Assim, a música trata das linhas de fuga e de desterritorialização que arrastam o corpo e os territórios. A terra, a Desterritorializada, é puramente musical; mesmo se os sons, indivíduos e sujeitos ainda não se constituíram. Antes da consolidação, a matéria expressiva se distribui através do plano de consistência, onde as composições estão necessariamente implicadas ao não formado. O espaço metrificado ou estriado é uma distribuição molar que não incide na topologia lisa do próprio espaço, ao contrário, a ele pertence. A expressividade é unívoca. Os termos não se excluem, eles acarretam relações infinitesimais. A diferença está posta, não desde o início; a diferença é o meio pelo qual os acontecimentos se instauram. Um corpo, uma formação ou um canto são diferenças reais perpassadas por multiplicidades virtuais. A linguagem exige o silêncio, o orgânico é produzido nas redes inorgânicas da vida, os territórios são feitos e desfeitos por vetores desterritorializantes... O pensamento não explica nada. O absolutamente infinito pode ser pensado e sentido através do relativamente infinito, que tem sua força e potência de proliferação no abstracionismo da natureza. As significações, os organismos, estruturas, rostos e jogos de poder são apenas referências para um movimento fora dos termos. A fuga é o primeiro movimento, o único que permanece além de si mesmo. A música da terra é terrivelmente bela.Submitted by Vanessa CCS/A (vanessa.biblioteca.2022@gmail.com) on 2023-06-01T14:13:02Z No. of bitstreams: 1 Dissertação - Pedro Menezes Couto de Oliveira - 2019 - Completa.pdf: 983011 bytes, checksum: 658c063be664c529c0a2388f91682d0f (MD5)Made available in DSpace on 2023-06-01T14:13:02Z (GMT). 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