Lobbying na regulação contábil: descrição da posição de diferentes agentes econômicos impactados pela norma de macro hedge proposta pelo IASB

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Abrahão, Sophie de Souza
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: sophieabrahao@hotmail.com
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/20164
Resumo: This study aims to describe the position of economic agents affected by the macro hedge standard in relation to the proposals presented in the Discussion Paper Accounting for Dynamic Risk Management issued by IASB. With the proposal that the objectives were achieved, a qualitative survey was conducted with the discussion paper’s respondents, identifying through contents analysis, the characteristics as the agreement or disagreement regarding the new approach and their mandatory use. We also analyzed the answers provided by respondents to the 7 key issues where the normalizing addressed issues relating to the environment, introduction, scope, application to other risks and alternative approach to the PRA. The descriptive analysis showed that 45% of respondents belong to the financial sector, with its share related to the impact that the new proposal has on the sector. Overall, 72% of respondents were opposed to approach, where banks, in isolation, had an 89% rejection rate, a fact that corroborates the studies developed by Watts and Zimmerman (1978) on corporate lobbying. By analyzing the comments on the context and applicability of the PRA, it is concluded that the predominant positioning with respect to the presented proposal is to maintain the current situation of hedge accounting to avoid providing loopholes that enable implementation of accounting models containing very bold proposals.
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With the proposal that the objectives were achieved, a qualitative survey was conducted with the discussion paper’s respondents, identifying through contents analysis, the characteristics as the agreement or disagreement regarding the new approach and their mandatory use. We also analyzed the answers provided by respondents to the 7 key issues where the normalizing addressed issues relating to the environment, introduction, scope, application to other risks and alternative approach to the PRA. The descriptive analysis showed that 45% of respondents belong to the financial sector, with its share related to the impact that the new proposal has on the sector. Overall, 72% of respondents were opposed to approach, where banks, in isolation, had an 89% rejection rate, a fact that corroborates the studies developed by Watts and Zimmerman (1978) on corporate lobbying. By analyzing the comments on the context and applicability of the PRA, it is concluded that the predominant positioning with respect to the presented proposal is to maintain the current situation of hedge accounting to avoid providing loopholes that enable implementation of accounting models containing very bold proposals.O presente estudo tem como objetivo principal descrever a posição dos agentes econômicos impactados pela norma de macro hedge com relação às propostas apresentadas no Discussion Paper Accounting for Dynamic Risk Management emitido pelo IASB. Para que os objetivos fossem alcançados, foi realizado um levantamento qualitativo dos respondentes do discussion paper, identificando, por meio da análise de conteúdo, as características dos mesmos quanto à concordância ou não em relação a nova abordagem e a sua obrigatoriedade. Também foram analisadas as respostas fornecidas pelos respondentes à 7 questões chaves onde o normatizador abordou assuntos relativos ao contexto, introdução, escopo, aplicação para outros riscos e abordagem alternativa do PRA. A análise descritiva demonstrou que 45% do total de respondentes pertencem ao setor financeiro, tendo sua participação relacionada ao impacto que a nova proposta exerce no setor. De maneira geral, 72% dos respondentes foram contrários a abordagem, onde as instituições bancárias, de maneira isolada, apresentaram um índice de rejeição de 89%, fato que corrobora com os estudos desenvolvido por Watts e Zimmerman (1978) sobre lobbying corporativo. Ao analisar os comentários referentes ao contexto e aplicabilidade do PRA, conclui-se que o posicionamento predominante com relação a proposta apresentada é de manter a conjuntura atual da contabilidade de hedge, evitando proporcionar brechas que possibilitem a implementação de modelos contábeis contendo propostas muito ousadas.Submitted by Lucia Helena CCS/B (luciaandrade.bib@gmail.com) on 2023-08-17T17:03:43Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Sophie de Souza Abrahao - 2016 - Completa.pdf: 1041398 bytes, checksum: 9139a76637987d2666d496cee4c3ff94 (MD5)Made available in DSpace on 2023-08-17T17:03:43Z (GMT). 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