A tribuna virtual: informação política nos blogs durante a eleição de 2008

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chimento, Marcelo Rutowitsch
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8906
Resumo: This paper analyzes the political information available in blogs on a competitive scenario - the election for mayor of Sao Paulo in 2008. As it was intended to evaluate the capacity of pages to attract readers and influence the agenda of the press, the blogs chosen were from two journalists (Ricardo Noblat and Reinaldo Azevedo), two politicians (José Dirceu and Paulo Renato), two candidates (Gilberto Kassab and Marta Suplicy), and the blog Campanha no Ar, created by Folha de S. Paulo - these are players with high capacity to influence the political arena because of the symbolic capital that they have in this field. Folha was chosen for comparison with the traditional press. With this selection, the work performed a content analysis of pages and an assessment with specific criteria for the Internet. Thus, the results confirm the thesis that there is a kind of "elite blogs", whose actors have greater ability to attract readers and journalists; the press is the main source of information for blogs, but is also influenced by them; that the journalistic format is still a model used to generate credibility, although it is going through changes on the Internet; and that interaction with readers is still basically reactive and its use is stronger for political marketing, although there is potential for surveillance by the citizens and pluralization in the debates
id UERJ_429da2876ca0d1fbcd9fcd94906fa336
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/8906
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Aldé, Alessandrahttp://lattes.cnpq.br/8894044025019842Albuquerque, Afonso dehttp://lattes.cnpq.br/2316737308324362Moreira, Sonia Virginiahttp://lattes.cnpq.br/9376359238443176http://lattes.cnpq.br/5443938488024798Chimento, Marcelo Rutowitsch2021-01-05T19:47:59Z2013-05-072010-03-30CHIMENTO, Marcelo Rutowitsch. A tribuna virtual: informação política nos blogs durante a eleição de 2008. 2010. 148 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8906This paper analyzes the political information available in blogs on a competitive scenario - the election for mayor of Sao Paulo in 2008. As it was intended to evaluate the capacity of pages to attract readers and influence the agenda of the press, the blogs chosen were from two journalists (Ricardo Noblat and Reinaldo Azevedo), two politicians (José Dirceu and Paulo Renato), two candidates (Gilberto Kassab and Marta Suplicy), and the blog Campanha no Ar, created by Folha de S. Paulo - these are players with high capacity to influence the political arena because of the symbolic capital that they have in this field. Folha was chosen for comparison with the traditional press. With this selection, the work performed a content analysis of pages and an assessment with specific criteria for the Internet. Thus, the results confirm the thesis that there is a kind of "elite blogs", whose actors have greater ability to attract readers and journalists; the press is the main source of information for blogs, but is also influenced by them; that the journalistic format is still a model used to generate credibility, although it is going through changes on the Internet; and that interaction with readers is still basically reactive and its use is stronger for political marketing, although there is potential for surveillance by the citizens and pluralization in the debatesEste trabalho analisa a informação política disponibilizada nos blogs diante de um cenário competitivo a eleição para a Prefeitura de São Paulo em 2008. Como se pretendia avaliar a capacidade das páginas para atrair leitores e interferir na agenda da imprensa, foram escolhidos os blogs de dois jornalistas (Ricardo Noblat e Reinaldo Azevedo), dois políticos (José Dirceu e Paulo Renato) e dois candidatos (Gilberto Kassab e Marta Suplicy), além do blog Campanha no Ar, criado pela Folha de S. Paulo estes são atores com alta capacidade de interferir no cenário político devido ao capital simbólico que possuem neste campo. A Folha foi escolhida para fazer a comparação com a imprensa tradicional. Com esta seleção, o trabalho realizou uma análise de conteúdo das páginas e uma avaliação com critérios específicos da Internet. Com isso, os resultados confirmam a tese de que há uma espécie de elite dos blogs , cujos atores apresentam maior capacidade de atrair leitores e jornalistas; que a imprensa é a principal fonte de informação dos blogs, mas também sofre influência deles; que o formato jornalístico ainda é um modelo usado para gerar credibilidade, apesar de estar sofrendo transformações na Internet; e que a interação com os leitores ainda é, basicamente, reativa e seu uso é mais intenso para o marketing político, embora haja um potencial de vigilância dos cidadãos e de pluralização nos debatesSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T19:47:59Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Marcelo Chimento.pdf: 2067518 bytes, checksum: 85457b3c3bb93a4f8d245a1ccf3aa242 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T19:47:59Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Marcelo Chimento.pdf: 2067518 bytes, checksum: 85457b3c3bb93a4f8d245a1ccf3aa242 (MD5) Previous issue date: 2010-03-30application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Comunicação SocialPoliticsInternetElectionsJournalismPolíticaInternetEleiçõesJornalismoImprensa e política São PauloBlogs São PauloEleições São PauloMarketing político São PauloCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOA tribuna virtual: informação política nos blogs durante a eleição de 2008The virtual tribune: political information in the blogs during the 2008 electioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Marcelo Chimento.pdfapplication/pdf2067518http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8906/1/Dissert_Marcelo+Chimento.pdf85457b3c3bb93a4f8d245a1ccf3aa242MD511/89062024-02-26 16:49:16.834oai:www.bdtd.uerj.br:1/8906Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-26T19:49:16Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv A tribuna virtual: informação política nos blogs durante a eleição de 2008
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The virtual tribune: political information in the blogs during the 2008 election
title A tribuna virtual: informação política nos blogs durante a eleição de 2008
spellingShingle A tribuna virtual: informação política nos blogs durante a eleição de 2008
Chimento, Marcelo Rutowitsch
Politics
Internet
Elections
Journalism
Política
Internet
Eleições
Jornalismo
Imprensa e política São Paulo
Blogs São Paulo
Eleições São Paulo
Marketing político São Paulo
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short A tribuna virtual: informação política nos blogs durante a eleição de 2008
title_full A tribuna virtual: informação política nos blogs durante a eleição de 2008
title_fullStr A tribuna virtual: informação política nos blogs durante a eleição de 2008
title_full_unstemmed A tribuna virtual: informação política nos blogs durante a eleição de 2008
title_sort A tribuna virtual: informação política nos blogs durante a eleição de 2008
author Chimento, Marcelo Rutowitsch
author_facet Chimento, Marcelo Rutowitsch
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Aldé, Alessandra
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8894044025019842
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Albuquerque, Afonso de
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2316737308324362
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Moreira, Sonia Virginia
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9376359238443176
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5443938488024798
dc.contributor.author.fl_str_mv Chimento, Marcelo Rutowitsch
contributor_str_mv Aldé, Alessandra
Albuquerque, Afonso de
Moreira, Sonia Virginia
dc.subject.eng.fl_str_mv Politics
Internet
Elections
Journalism
topic Politics
Internet
Elections
Journalism
Política
Internet
Eleições
Jornalismo
Imprensa e política São Paulo
Blogs São Paulo
Eleições São Paulo
Marketing político São Paulo
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
dc.subject.por.fl_str_mv Política
Internet
Eleições
Jornalismo
Imprensa e política São Paulo
Blogs São Paulo
Eleições São Paulo
Marketing político São Paulo
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description This paper analyzes the political information available in blogs on a competitive scenario - the election for mayor of Sao Paulo in 2008. As it was intended to evaluate the capacity of pages to attract readers and influence the agenda of the press, the blogs chosen were from two journalists (Ricardo Noblat and Reinaldo Azevedo), two politicians (José Dirceu and Paulo Renato), two candidates (Gilberto Kassab and Marta Suplicy), and the blog Campanha no Ar, created by Folha de S. Paulo - these are players with high capacity to influence the political arena because of the symbolic capital that they have in this field. Folha was chosen for comparison with the traditional press. With this selection, the work performed a content analysis of pages and an assessment with specific criteria for the Internet. Thus, the results confirm the thesis that there is a kind of "elite blogs", whose actors have greater ability to attract readers and journalists; the press is the main source of information for blogs, but is also influenced by them; that the journalistic format is still a model used to generate credibility, although it is going through changes on the Internet; and that interaction with readers is still basically reactive and its use is stronger for political marketing, although there is potential for surveillance by the citizens and pluralization in the debates
publishDate 2010
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-03-30
dc.date.available.fl_str_mv 2013-05-07
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T19:47:59Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv CHIMENTO, Marcelo Rutowitsch. A tribuna virtual: informação política nos blogs durante a eleição de 2008. 2010. 148 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8906
identifier_str_mv CHIMENTO, Marcelo Rutowitsch. A tribuna virtual: informação política nos blogs durante a eleição de 2008. 2010. 148 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2010.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/8906
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Comunicação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Comunicação Social
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/8906/1/Dissert_Marcelo+Chimento.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 85457b3c3bb93a4f8d245a1ccf3aa242
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728639793823744