No cenário do tempo presente: Um estudo sobre os valores hodiernos nas culturas juvenis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Mychelyne Barros Costa
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10338
Resumo: The thesis entitled "In the scenario of the present time: A study of today's values in youth culture" is an analytical investigation about the permanent values' socialized in contemporary youth culture. In the transitory flow inherent to circunstances of today's society, it is required the existence of values shared by young people coming from different social, family and educational realities.The aim of this research is to understand these values in particular contexts of youth experiences. In order to do that, it adopts schools - public and private - as locus of research with distinguished pedagogical, philosophical and socioeconomic features.There will be developed an analysis based on three main points: the matter of the present time, with its dynamic characteristics and the history that defines it in its process in development, the matter of youth, focused on the specific young people in this survey located in youth cultures considered as the unit that embodies the diversity, the matter of values observed both at the light of history that produces them, and in the youth that elects them in their exercise of freedom as human beings.Therefore, we intend to perform a successful work with respect to advancing and deepening the knowledge of the questions related to Nowadays Youth and Ethics.
id UERJ_5034282b00e487e8e4d85dfae96394b3
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/10338
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Grinspun, Mírian Paura Sabrosa Zippinhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=B115325Mignot, Ana Chrystina Venanciohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727036E5Leite, Siomara Borbahttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=P40805Werneck, Vera Rudgehttp://lattes.cnpq.br/1261890204134634Neves, Antonio Mauricio Castanheira dashttp://lattes.cnpq.br/1373547064182292http://lattes.cnpq.br/2715785127755567Ferreira, Mychelyne Barros Costa2021-01-05T21:44:09Z2013-06-212012-12-10FERREIRA, Mychelyne Barros Costa. No cenário do tempo presente: Um estudo sobre os valores hodiernos nas culturas juvenis. 2012. 144 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10338The thesis entitled "In the scenario of the present time: A study of today's values in youth culture" is an analytical investigation about the permanent values' socialized in contemporary youth culture. In the transitory flow inherent to circunstances of today's society, it is required the existence of values shared by young people coming from different social, family and educational realities.The aim of this research is to understand these values in particular contexts of youth experiences. In order to do that, it adopts schools - public and private - as locus of research with distinguished pedagogical, philosophical and socioeconomic features.There will be developed an analysis based on three main points: the matter of the present time, with its dynamic characteristics and the history that defines it in its process in development, the matter of youth, focused on the specific young people in this survey located in youth cultures considered as the unit that embodies the diversity, the matter of values observed both at the light of history that produces them, and in the youth that elects them in their exercise of freedom as human beings.Therefore, we intend to perform a successful work with respect to advancing and deepening the knowledge of the questions related to Nowadays Youth and Ethics.A tese intitulada No cenário do tempo presente: um estudo sobre os valores hodiernos nas culturas juvenis , constitui uma investigação analítica acerca dos valores permanentes socializados pela cultura juvenil contemporânea. No fluxo transitório inerente à conjuntura da sociedade hodierna, postula-se a existência de valores compartilhados por jovens oriundos de distintas realidades sociais, familiares e educacionais. A pesquisa se propõe a apreender os ditos valores em meio aos contextos particulares das experiências juvenis. Para tal, adota como lócus de investigação, escolas públicas e privadas com características pedagógicas, filosóficas e socioeconômicas diferenciadas. Propugna-se o desenvolvimento da análise sobre três eixos principais: a questão do tempo presente, com suas características dinâmicas e a própria história que a define no seu processo em desenvolvimento; a questão da juventude, desdobrada nos jovens específicos desta pesquisa localizados nas culturas juvenis consideradas como unidade que encampa a diversidade; a questão dos valores observados tanto à luz da história, que os produz como a dos jovens que os elege desde o exercício da liberdade enquanto pessoa humana. Assim, pretendemos realizar um trabalho profícuo no tocante ao avanço e aprofundamento no conhecimento das questões atinentes à Juventude e Ética no tempo presente.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:44:09Z No. of bitstreams: 1 Tese_Mychelyne Barros Costa Ferreira.pdf: 1634552 bytes, checksum: 89760b7561844b72106c1ed5bea67f66 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:44:09Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Tese_Mychelyne Barros Costa Ferreira.pdf: 1634552 bytes, checksum: 89760b7561844b72106c1ed5bea67f66 (MD5) Previous issue date: 2012-12-10application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de EducaçãoYouthYouth CulturesValuesPresent TimeHuman PersonJovensValores em adolescentesÉticaJuventudesCulturas JuvenisValoresTempo PresentePessoa HumanaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAONo cenário do tempo presente: Um estudo sobre os valores hodiernos nas culturas juvenisIn the scenario of the present time: a study of today's values in youth cultureinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALTese_Mychelyne Barros Costa Ferreira.pdfapplication/pdf1634552http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10338/1/Tese_Mychelyne+Barros+Costa+Ferreira.pdf89760b7561844b72106c1ed5bea67f66MD511/103382024-02-27 12:43:32.906oai:www.bdtd.uerj.br:1/10338Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T15:43:32Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv No cenário do tempo presente: Um estudo sobre os valores hodiernos nas culturas juvenis
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv In the scenario of the present time: a study of today's values in youth culture
title No cenário do tempo presente: Um estudo sobre os valores hodiernos nas culturas juvenis
spellingShingle No cenário do tempo presente: Um estudo sobre os valores hodiernos nas culturas juvenis
Ferreira, Mychelyne Barros Costa
Youth
Youth Cultures
Values
Present Time
Human Person
Jovens
Valores em adolescentes
Ética
Juventudes
Culturas Juvenis
Valores
Tempo Presente
Pessoa Humana
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
title_short No cenário do tempo presente: Um estudo sobre os valores hodiernos nas culturas juvenis
title_full No cenário do tempo presente: Um estudo sobre os valores hodiernos nas culturas juvenis
title_fullStr No cenário do tempo presente: Um estudo sobre os valores hodiernos nas culturas juvenis
title_full_unstemmed No cenário do tempo presente: Um estudo sobre os valores hodiernos nas culturas juvenis
title_sort No cenário do tempo presente: Um estudo sobre os valores hodiernos nas culturas juvenis
author Ferreira, Mychelyne Barros Costa
author_facet Ferreira, Mychelyne Barros Costa
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Grinspun, Mírian Paura Sabrosa Zippin
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=B115325
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Mignot, Ana Chrystina Venancio
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727036E5
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Leite, Siomara Borba
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=P40805
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Werneck, Vera Rudge
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1261890204134634
dc.contributor.referee4.fl_str_mv Neves, Antonio Mauricio Castanheira das
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1373547064182292
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2715785127755567
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Mychelyne Barros Costa
contributor_str_mv Grinspun, Mírian Paura Sabrosa Zippin
Mignot, Ana Chrystina Venancio
Leite, Siomara Borba
Werneck, Vera Rudge
Neves, Antonio Mauricio Castanheira das
dc.subject.eng.fl_str_mv Youth
Youth Cultures
Values
Present Time
Human Person
topic Youth
Youth Cultures
Values
Present Time
Human Person
Jovens
Valores em adolescentes
Ética
Juventudes
Culturas Juvenis
Valores
Tempo Presente
Pessoa Humana
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
dc.subject.por.fl_str_mv Jovens
Valores em adolescentes
Ética
Juventudes
Culturas Juvenis
Valores
Tempo Presente
Pessoa Humana
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
description The thesis entitled "In the scenario of the present time: A study of today's values in youth culture" is an analytical investigation about the permanent values' socialized in contemporary youth culture. In the transitory flow inherent to circunstances of today's society, it is required the existence of values shared by young people coming from different social, family and educational realities.The aim of this research is to understand these values in particular contexts of youth experiences. In order to do that, it adopts schools - public and private - as locus of research with distinguished pedagogical, philosophical and socioeconomic features.There will be developed an analysis based on three main points: the matter of the present time, with its dynamic characteristics and the history that defines it in its process in development, the matter of youth, focused on the specific young people in this survey located in youth cultures considered as the unit that embodies the diversity, the matter of values observed both at the light of history that produces them, and in the youth that elects them in their exercise of freedom as human beings.Therefore, we intend to perform a successful work with respect to advancing and deepening the knowledge of the questions related to Nowadays Youth and Ethics.
publishDate 2012
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-12-10
dc.date.available.fl_str_mv 2013-06-21
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T21:44:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv FERREIRA, Mychelyne Barros Costa. No cenário do tempo presente: Um estudo sobre os valores hodiernos nas culturas juvenis. 2012. 144 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10338
identifier_str_mv FERREIRA, Mychelyne Barros Costa. No cenário do tempo presente: Um estudo sobre os valores hodiernos nas culturas juvenis. 2012. 144 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10338
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10338/1/Tese_Mychelyne+Barros+Costa+Ferreira.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 89760b7561844b72106c1ed5bea67f66
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728649897902080