A Educação em direção à bárbara felicidade: uma crítica ao livros de orientação de pais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15272 |
Resumo: | Start from a study of the discourse observed in books dedicated to parents supervision, best-sellers, published in Brazil between 2001-2006, the author of this paper produced a critique reflection about the both relationed conceptions of education and barbarism, into the perspective of the Critic Theory (of the Frankfurt School) . The context of this paper it is based on the map out of the traditional educational practices of education into the families scope and the survey of the signals, wich may be indicates one possible conception of a hypermodern educational . The paradoxal character of the most of the educational orientation writed by these book´s authors, it is coherent by the conceptions of the Critic Theory, regarding to cultural industry and the paradoxes of the hypermodern culture. The reflection produced in this paper indicates the necessity of an ethic point of view of the parents and educators, in face of the suggestions done by the parents supervision books studied |
id |
UERJ_52c1b3a9c701501d7ccafe4934244bb8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/15272 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Soares, Jorge Coelhohttp://lattes.cnpq.br/1773023381434116Nogueira, Heloísa Guimarães Peixotohttp://lattes.cnpq.br/1465223238145224Feijoo, Ana Maria Lopez Calvo dehttp://lattes.cnpq.br/6262781863415292http://lattes.cnpq.br/2435228549074009Silva, Maria das Graças Gouvêa Neco da2021-01-07T18:40:00Z2013-05-072008-05-21SILVA, Maria das Graças Gouvêa Neco da. A Educação em direção à bárbara felicidade: uma crítica ao livros de orientação de pais. 2008. 163 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15272Start from a study of the discourse observed in books dedicated to parents supervision, best-sellers, published in Brazil between 2001-2006, the author of this paper produced a critique reflection about the both relationed conceptions of education and barbarism, into the perspective of the Critic Theory (of the Frankfurt School) . The context of this paper it is based on the map out of the traditional educational practices of education into the families scope and the survey of the signals, wich may be indicates one possible conception of a hypermodern educational . The paradoxal character of the most of the educational orientation writed by these book´s authors, it is coherent by the conceptions of the Critic Theory, regarding to cultural industry and the paradoxes of the hypermodern culture. The reflection produced in this paper indicates the necessity of an ethic point of view of the parents and educators, in face of the suggestions done by the parents supervision books studiedA partir de um estudo do discurso presente nos livros de orientação de pais mais vendidos, editados no Brasil no período de 2001-2006, a autora da presente dissertação faz uma reflexão crítica relacionando as concepções de educação e babárie, considerando a perspectiva da Teoria Crítica da Escola de Frankfurt. Contextualiza-se este trabalho através de um mapeamento das práticas tradicionais de educação no âmbito da família e o levantamento de sinais, que possam servir de índices para se conceber uma possível educação hipermoderna. O caráter paradoxal de muitas das orientações feitas por estes livros é coerente com as noções da Teoria Crítica relativas à indústria cultural e aos paradoxos da cultura hipermoderna. A reflexão feita aponta para a necessidade de um posicionamento ético de pais e educadores no que diz respeito às sugestões feitas pelos livros de orientação estudadosSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T18:40:00Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Maria das G Silva.pdf: 3015316 bytes, checksum: a1f8589d1f555076104abcddc2fe035d (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T18:40:00Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Maria das G Silva.pdf: 3015316 bytes, checksum: a1f8589d1f555076104abcddc2fe035d (MD5) Previous issue date: 2008-05-21application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Psicologia SocialUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de PsicologiaEducationBarbarismHipermodernityParents supervisionParadoxical happinessHiperconsumption cultureRecognition ethicsCultural industryEducaçãoBarbárieHipermodernidadeOrientação de paisFelicidade paradoxalCultura do hiperconsumoÉtica do reconhecimentoIndústria culturalPsicologia educacionalEducação no larEducação FilosofiaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIALA Educação em direção à bárbara felicidade: uma crítica ao livros de orientação de paisThe education toward happiness barbaric: a review to books of parents supervisioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Maria das G Silva.pdfapplication/pdf3015316http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/15272/1/Dissert_Maria+das+G+Silva.pdfa1f8589d1f555076104abcddc2fe035dMD511/152722024-02-27 15:55:38.656oai:www.bdtd.uerj.br:1/15272Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:55:38Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A Educação em direção à bárbara felicidade: uma crítica ao livros de orientação de pais |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The education toward happiness barbaric: a review to books of parents supervision |
title |
A Educação em direção à bárbara felicidade: uma crítica ao livros de orientação de pais |
spellingShingle |
A Educação em direção à bárbara felicidade: uma crítica ao livros de orientação de pais Silva, Maria das Graças Gouvêa Neco da Education Barbarism Hipermodernity Parents supervision Paradoxical happiness Hiperconsumption culture Recognition ethics Cultural industry Educação Barbárie Hipermodernidade Orientação de pais Felicidade paradoxal Cultura do hiperconsumo Ética do reconhecimento Indústria cultural Psicologia educacional Educação no lar Educação Filosofia CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL |
title_short |
A Educação em direção à bárbara felicidade: uma crítica ao livros de orientação de pais |
title_full |
A Educação em direção à bárbara felicidade: uma crítica ao livros de orientação de pais |
title_fullStr |
A Educação em direção à bárbara felicidade: uma crítica ao livros de orientação de pais |
title_full_unstemmed |
A Educação em direção à bárbara felicidade: uma crítica ao livros de orientação de pais |
title_sort |
A Educação em direção à bárbara felicidade: uma crítica ao livros de orientação de pais |
author |
Silva, Maria das Graças Gouvêa Neco da |
author_facet |
Silva, Maria das Graças Gouvêa Neco da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Soares, Jorge Coelho |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1773023381434116 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Nogueira, Heloísa Guimarães Peixoto |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1465223238145224 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Feijoo, Ana Maria Lopez Calvo de |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6262781863415292 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2435228549074009 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Maria das Graças Gouvêa Neco da |
contributor_str_mv |
Soares, Jorge Coelho Nogueira, Heloísa Guimarães Peixoto Feijoo, Ana Maria Lopez Calvo de |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Education Barbarism Hipermodernity Parents supervision Paradoxical happiness Hiperconsumption culture Recognition ethics Cultural industry |
topic |
Education Barbarism Hipermodernity Parents supervision Paradoxical happiness Hiperconsumption culture Recognition ethics Cultural industry Educação Barbárie Hipermodernidade Orientação de pais Felicidade paradoxal Cultura do hiperconsumo Ética do reconhecimento Indústria cultural Psicologia educacional Educação no lar Educação Filosofia CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Barbárie Hipermodernidade Orientação de pais Felicidade paradoxal Cultura do hiperconsumo Ética do reconhecimento Indústria cultural Psicologia educacional Educação no lar Educação Filosofia |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::PSICOLOGIA::PSICOLOGIA SOCIAL |
description |
Start from a study of the discourse observed in books dedicated to parents supervision, best-sellers, published in Brazil between 2001-2006, the author of this paper produced a critique reflection about the both relationed conceptions of education and barbarism, into the perspective of the Critic Theory (of the Frankfurt School) . The context of this paper it is based on the map out of the traditional educational practices of education into the families scope and the survey of the signals, wich may be indicates one possible conception of a hypermodern educational . The paradoxal character of the most of the educational orientation writed by these book´s authors, it is coherent by the conceptions of the Critic Theory, regarding to cultural industry and the paradoxes of the hypermodern culture. The reflection produced in this paper indicates the necessity of an ethic point of view of the parents and educators, in face of the suggestions done by the parents supervision books studied |
publishDate |
2008 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008-05-21 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-05-07 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-07T18:40:00Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SILVA, Maria das Graças Gouvêa Neco da. A Educação em direção à bárbara felicidade: uma crítica ao livros de orientação de pais. 2008. 163 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15272 |
identifier_str_mv |
SILVA, Maria das Graças Gouvêa Neco da. A Educação em direção à bárbara felicidade: uma crítica ao livros de orientação de pais. 2008. 163 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/15272 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Psicologia |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/15272/1/Dissert_Maria+das+G+Silva.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
a1f8589d1f555076104abcddc2fe035d |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728687220916224 |