"A lição da mocidade reta": um olhar sobre biografias de Getúlio Vargas para crianças e jovens (1937-1945)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10557 |
Resumo: | This work is intended to reflect about some of the dimensions of the political and educational project implemented during the Estado Novo (1937-1945), seeking to focus on strategies directed towards the formation of the juvenile population, based on values attuned to moral and social ideology of the regime. As part of strategies for strengthening and legitimizing the regime, which sought to build identification with the nation, we were concerned with the production of an idealized image of the Estado Novo itself, the figure of Vargas before the people and their relationship with this, in particular, workers and young. For this, the government resorted to various strategies for popularizing the figure of the president before young people and produced a whole set of ideas about values such as family, education, work and nation. Such strategies comprise a vast production of printed materials, and among these biographies of Getulio Vargas, aimed at children and youth. For this, the intention is to reflect on the production of these forms within the educational and political project of the regime, seeking to understand how these publications, which have as a background on the life histories of the President, provided the young role models and parameters of conduct socially valued, and to what extent, if configured themselves producing that reality. |
id |
UERJ_5ff32b0bf950ddbe42d256982145e735 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/10557 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Magaldi, Ana Maria Bandeira de Mellohttp://lattes.cnpq.br/7462229410947193Xavier, Libânia Nacifhttp://lattes.cnpq.br/1009093134243267Reznik, Luishttp://lattes.cnpq.br/9171209579621221http://lattes.cnpq.br/3929532784093819Silva, Ana Paula da2021-01-05T21:53:33Z2013-06-042011-08-25SILVA, Ana Paula da. "A lição da mocidade reta": um olhar sobre biografias de Getúlio Vargas para crianças e jovens (1937-1945). 2011. 112 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10557This work is intended to reflect about some of the dimensions of the political and educational project implemented during the Estado Novo (1937-1945), seeking to focus on strategies directed towards the formation of the juvenile population, based on values attuned to moral and social ideology of the regime. As part of strategies for strengthening and legitimizing the regime, which sought to build identification with the nation, we were concerned with the production of an idealized image of the Estado Novo itself, the figure of Vargas before the people and their relationship with this, in particular, workers and young. For this, the government resorted to various strategies for popularizing the figure of the president before young people and produced a whole set of ideas about values such as family, education, work and nation. Such strategies comprise a vast production of printed materials, and among these biographies of Getulio Vargas, aimed at children and youth. For this, the intention is to reflect on the production of these forms within the educational and political project of the regime, seeking to understand how these publications, which have as a background on the life histories of the President, provided the young role models and parameters of conduct socially valued, and to what extent, if configured themselves producing that reality.O presente trabalho destina-se à reflexão acerca de algumas das dimensões do projeto político e educacional posto em prática no período do Estado Novo (1937-1945), buscando focalizar estratégias encaminhadas no sentido da formação da população infanto-juvenil, com base em valores morais e sociais afinados com a ideologia do regime. No âmbito das estratégias voltadas para fortalecimento e legitimação do regime, que procurava construir uma identificação com a nação, houve a preocupação com a produção de uma imagem idealizada do próprio Estado Novo, da figura de Vargas diante do povo e de sua relação com este, em especial, com os trabalhadores e a juventude. Para isso, o governo lançou mão de estratégias diversas para popularização da figura do presidente diante dos jovens e produziu todo um conjunto de representações acerca de valores como família, educação, trabalho e nação. Tais estratégias compreenderam uma vasta produção de materiais impressos e, entre estes,biografias de Getúlio Vargas, voltadas para o público infanto-juvenil. Assim, a intenção deste estudo é refletir sobre a produção destes impressos no âmbito do projeto político e educacional do regime, buscando apreender de que forma estas publicações, que têm como pano de fundo a trajetória de vida do presidente, forneceram aos jovens modelos de comportamento e parâmetros de conduta valorizados socialmente e, em que medida, se configuraram, elas próprias, produtoras daquela realidade.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:53:33Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Ana Paula Bdtd.pdf: 2008029 bytes, checksum: b69fe44be2d4b8a3e36f56b8838600c9 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:53:33Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Ana Paula Bdtd.pdf: 2008029 bytes, checksum: b69fe44be2d4b8a3e36f56b8838600c9 (MD5) Previous issue date: 2011-08-25application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de EducaçãoEducationYoungEstado NovoJuventudeEducação e Estado - BrasilBrasil - História - Estado Novo, 1937-1945Vargas, Getúlio, 1882-1954 - BiografiasCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::HISTORIA DA EDUCACAO"A lição da mocidade reta": um olhar sobre biografias de Getúlio Vargas para crianças e jovens (1937-1945)"The lesson of the youth right": a look at biographies of Getúlio Vargas for children and youth (1937-1945)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Ana Paula Bdtd.pdfapplication/pdf2008029http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10557/1/Dissert_Ana+Paula+Bdtd.pdfb69fe44be2d4b8a3e36f56b8838600c9MD511/105572024-02-27 12:43:28.284oai:www.bdtd.uerj.br:1/10557Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T15:43:28Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
"A lição da mocidade reta": um olhar sobre biografias de Getúlio Vargas para crianças e jovens (1937-1945) |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
"The lesson of the youth right": a look at biographies of Getúlio Vargas for children and youth (1937-1945) |
title |
"A lição da mocidade reta": um olhar sobre biografias de Getúlio Vargas para crianças e jovens (1937-1945) |
spellingShingle |
"A lição da mocidade reta": um olhar sobre biografias de Getúlio Vargas para crianças e jovens (1937-1945) Silva, Ana Paula da Education Young Estado Novo Juventude Educação e Estado - Brasil Brasil - História - Estado Novo, 1937-1945 Vargas, Getúlio, 1882-1954 - Biografias CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::HISTORIA DA EDUCACAO |
title_short |
"A lição da mocidade reta": um olhar sobre biografias de Getúlio Vargas para crianças e jovens (1937-1945) |
title_full |
"A lição da mocidade reta": um olhar sobre biografias de Getúlio Vargas para crianças e jovens (1937-1945) |
title_fullStr |
"A lição da mocidade reta": um olhar sobre biografias de Getúlio Vargas para crianças e jovens (1937-1945) |
title_full_unstemmed |
"A lição da mocidade reta": um olhar sobre biografias de Getúlio Vargas para crianças e jovens (1937-1945) |
title_sort |
"A lição da mocidade reta": um olhar sobre biografias de Getúlio Vargas para crianças e jovens (1937-1945) |
author |
Silva, Ana Paula da |
author_facet |
Silva, Ana Paula da |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Magaldi, Ana Maria Bandeira de Mello |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7462229410947193 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Xavier, Libânia Nacif |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1009093134243267 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Reznik, Luis |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9171209579621221 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3929532784093819 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Ana Paula da |
contributor_str_mv |
Magaldi, Ana Maria Bandeira de Mello Xavier, Libânia Nacif Reznik, Luis |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Education Young |
topic |
Education Young Estado Novo Juventude Educação e Estado - Brasil Brasil - História - Estado Novo, 1937-1945 Vargas, Getúlio, 1882-1954 - Biografias CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::HISTORIA DA EDUCACAO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estado Novo Juventude Educação e Estado - Brasil Brasil - História - Estado Novo, 1937-1945 Vargas, Getúlio, 1882-1954 - Biografias |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::FUNDAMENTOS DA EDUCACAO::HISTORIA DA EDUCACAO |
description |
This work is intended to reflect about some of the dimensions of the political and educational project implemented during the Estado Novo (1937-1945), seeking to focus on strategies directed towards the formation of the juvenile population, based on values attuned to moral and social ideology of the regime. As part of strategies for strengthening and legitimizing the regime, which sought to build identification with the nation, we were concerned with the production of an idealized image of the Estado Novo itself, the figure of Vargas before the people and their relationship with this, in particular, workers and young. For this, the government resorted to various strategies for popularizing the figure of the president before young people and produced a whole set of ideas about values such as family, education, work and nation. Such strategies comprise a vast production of printed materials, and among these biographies of Getulio Vargas, aimed at children and youth. For this, the intention is to reflect on the production of these forms within the educational and political project of the regime, seeking to understand how these publications, which have as a background on the life histories of the President, provided the young role models and parameters of conduct socially valued, and to what extent, if configured themselves producing that reality. |
publishDate |
2011 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-08-25 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-06-04 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T21:53:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SILVA, Ana Paula da. "A lição da mocidade reta": um olhar sobre biografias de Getúlio Vargas para crianças e jovens (1937-1945). 2011. 112 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10557 |
identifier_str_mv |
SILVA, Ana Paula da. "A lição da mocidade reta": um olhar sobre biografias de Getúlio Vargas para crianças e jovens (1937-1945). 2011. 112 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2011. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10557 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10557/1/Dissert_Ana+Paula+Bdtd.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
b69fe44be2d4b8a3e36f56b8838600c9 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728651673141248 |