Costurando histórias: o papel da montagem no cinema documentário contemporâneo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/18437 |
Resumo: | This work seeks to analyze the editing as a fundamental stage of the production process of a film in particular of the documentary film. Starting from a technological trajectory of the editing machines and moving on to an analysis of the sound and image capture machines reaching what we know today as digital cinema, it is possible to perceive how the changes in style and film schools are influenced by each of the technological changes. This trajectory, despite being presented chronologically, shows the disputes present in the adoption of these new technologies. From the light-boxes used in silent cinema, through the Moviola and the flatbeds used for film editing, as well as video editing equipment and more recently digital editing, being an art dependent on audiovisual technology, cinema is greatly affected by the editing and capture machines. From the speech of editors, it is possible to perceive how the total digitization of the cinema, that is, with the capture, editing and display of sound and image made digitally, the amount of raw material that reaches the editing rooms increases exponentially to the point of instigating editors around the world to organize themselves in associations aiming to ensure minimum working conditions. At the end there is an analysis of the film "Desire Machine" (2021) by Joaquim Castro and Lucas Weglinski, a montage film or archive film that materializes some issues present in this dissertation. |
id |
UERJ_637d9a75fbcf0bba2f36d7717992da52 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/18437 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Silva, Patrícia Rebello dahttp://lattes.cnpq.br/9105053047364373Barroso, Eliane Ivohttp://lattes.cnpq.br/9496539051189366Assunção, Diego Paleólogohttp://lattes.cnpq.br/1304509351351200http://lattes.cnpq.br/1739211402972792Carvalho, Tainá Moraes detainamoraes.br@gmail.com2022-09-28T13:36:00Z2022-07-20CARVALHO, Tainá Moraes de. Costurando histórias: o papel da montagem no cinema documentário contemporâneo. 2022. 132 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Faculdade de Comunicação Social, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2022.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/18437This work seeks to analyze the editing as a fundamental stage of the production process of a film in particular of the documentary film. Starting from a technological trajectory of the editing machines and moving on to an analysis of the sound and image capture machines reaching what we know today as digital cinema, it is possible to perceive how the changes in style and film schools are influenced by each of the technological changes. This trajectory, despite being presented chronologically, shows the disputes present in the adoption of these new technologies. From the light-boxes used in silent cinema, through the Moviola and the flatbeds used for film editing, as well as video editing equipment and more recently digital editing, being an art dependent on audiovisual technology, cinema is greatly affected by the editing and capture machines. From the speech of editors, it is possible to perceive how the total digitization of the cinema, that is, with the capture, editing and display of sound and image made digitally, the amount of raw material that reaches the editing rooms increases exponentially to the point of instigating editors around the world to organize themselves in associations aiming to ensure minimum working conditions. At the end there is an analysis of the film "Desire Machine" (2021) by Joaquim Castro and Lucas Weglinski, a montage film or archive film that materializes some issues present in this dissertation.Este trabalho busca analisar a montagem como etapa fundamental do processo de produção de um filme, em especial do filme documentário. Partindo de uma trajetória tecnológica das máquinas de montagem e seguindo para uma análise das máquinas de captação de som e imagem, chegando até o que hoje conhecemos como cinema digital, é possível perceber como as mudanças de estilo e escolas cinematográficas são influenciadas por cada uma dessas transformações tecnológicas. Esta trajetória, apesar de ser apresentada de forma cronológica, não deixa de transparecer as disputas presentes na adoção dessas novas tecnologias desde as light-box usadas no cinema mudo, passando pela Moviola e as flatbeds usadas para montagem em película, assim como os equipamentos de montagem em vídeo e mais recentemente a edição digital. O cinema, sendo uma arte dependente da tecnologia audiovisual, vê-se bastante afetado pelas máquinas de montagem e captação. A partir de relatos de montadores e montadoras, é possível perceber como a digitalização total do cinema, ou seja, com a captação, edição e exibição de som e imagem feitas de forma digital aumenta de forma exponencial a quantidade de material bruto que chega às ilhas de edição a ponto de instigar editores ao redor do mundo a se organizarem em associações a fim de garantir condições mínimas de trabalho. Por fim, é feita a análise do filme “Máquina do desejo” (2021) de Joaquim Castro e Lucas Weglinski, um filme de montagem ou filme de arquivo que materializa algumas questões presentes nesta dissertação.Submitted by Mariangela CEH/A (marianfig.uerj@gmail.com) on 2022-09-28T13:36:00Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) Dissertação - Tainá Moraes de Carvalho - 2022 - Completa.pdf: 2266825 bytes, checksum: 5621b649f29092d8e6cd4aa15083adef (MD5)Made available in DSpace on 2022-09-28T13:36:00Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) Dissertação - Tainá Moraes de Carvalho - 2022 - Completa.pdf: 2266825 bytes, checksum: 5621b649f29092d8e6cd4aa15083adef (MD5) Previous issue date: 2022-07-20application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em ComunicaçãoUERJBrasilCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Comunicação Socialhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessEditingDocumentaryMontage FilmeCinemaDocumentárioComunicaçãoMontagemFilmes de montagemLINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA::TECNICAS DE REGISTRO E PROCESSAMENTO DE FILMESCosturando histórias: o papel da montagem no cinema documentário contemporâneoSewing stories: The role of the editing in contemporary documentary cinemainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJCC-LICENSElicense_urllicense_urltext/plain; charset=utf-849http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/18437/7/license_url4afdbb8c545fd630ea7db775da747b2fMD57license_textlicense_texttext/html; charset=utf-80http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/18437/8/license_textd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD58license_rdflicense_rdfapplication/rdf+xml; charset=utf-80http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/18437/9/license_rdfd41d8cd98f00b204e9800998ecf8427eMD59LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82123http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/18437/6/license.txte5502652da718045d7fcd832b79fca29MD56ORIGINALDissertação - Tainá Moraes de Carvalho - 2022 - Completa.pdfDissertação - Tainá Moraes de Carvalho - 2022 - Completa.pdfapplication/pdf2266825http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/18437/5/Disserta%C3%A7%C3%A3o+-+Tain%C3%A1+Moraes+de+Carvalho+-+2022+-+Completa.pdf5621b649f29092d8e6cd4aa15083adefMD551/184372024-02-26 16:49:07.297oai:www.bdtd.uerj.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-26T19:49:07Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Costurando histórias: o papel da montagem no cinema documentário contemporâneo |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Sewing stories: The role of the editing in contemporary documentary cinema |
title |
Costurando histórias: o papel da montagem no cinema documentário contemporâneo |
spellingShingle |
Costurando histórias: o papel da montagem no cinema documentário contemporâneo Carvalho, Tainá Moraes de Editing Documentary Montage Filme Cinema Documentário Comunicação Montagem Filmes de montagem LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA::TECNICAS DE REGISTRO E PROCESSAMENTO DE FILMES |
title_short |
Costurando histórias: o papel da montagem no cinema documentário contemporâneo |
title_full |
Costurando histórias: o papel da montagem no cinema documentário contemporâneo |
title_fullStr |
Costurando histórias: o papel da montagem no cinema documentário contemporâneo |
title_full_unstemmed |
Costurando histórias: o papel da montagem no cinema documentário contemporâneo |
title_sort |
Costurando histórias: o papel da montagem no cinema documentário contemporâneo |
author |
Carvalho, Tainá Moraes de |
author_facet |
Carvalho, Tainá Moraes de tainamoraes.br@gmail.com |
author_role |
author |
author2 |
tainamoraes.br@gmail.com |
author2_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, Patrícia Rebello da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9105053047364373 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Barroso, Eliane Ivo |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9496539051189366 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Assunção, Diego Paleólogo |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1304509351351200 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1739211402972792 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carvalho, Tainá Moraes de tainamoraes.br@gmail.com |
contributor_str_mv |
Silva, Patrícia Rebello da Barroso, Eliane Ivo Assunção, Diego Paleólogo |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Editing Documentary Montage Filme |
topic |
Editing Documentary Montage Filme Cinema Documentário Comunicação Montagem Filmes de montagem LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA::TECNICAS DE REGISTRO E PROCESSAMENTO DE FILMES |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Cinema Documentário Comunicação Montagem Filmes de montagem |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES::CINEMA::TECNICAS DE REGISTRO E PROCESSAMENTO DE FILMES |
description |
This work seeks to analyze the editing as a fundamental stage of the production process of a film in particular of the documentary film. Starting from a technological trajectory of the editing machines and moving on to an analysis of the sound and image capture machines reaching what we know today as digital cinema, it is possible to perceive how the changes in style and film schools are influenced by each of the technological changes. This trajectory, despite being presented chronologically, shows the disputes present in the adoption of these new technologies. From the light-boxes used in silent cinema, through the Moviola and the flatbeds used for film editing, as well as video editing equipment and more recently digital editing, being an art dependent on audiovisual technology, cinema is greatly affected by the editing and capture machines. From the speech of editors, it is possible to perceive how the total digitization of the cinema, that is, with the capture, editing and display of sound and image made digitally, the amount of raw material that reaches the editing rooms increases exponentially to the point of instigating editors around the world to organize themselves in associations aiming to ensure minimum working conditions. At the end there is an analysis of the film "Desire Machine" (2021) by Joaquim Castro and Lucas Weglinski, a montage film or archive film that materializes some issues present in this dissertation. |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-09-28T13:36:00Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-07-20 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
CARVALHO, Tainá Moraes de. Costurando histórias: o papel da montagem no cinema documentário contemporâneo. 2022. 132 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Faculdade de Comunicação Social, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2022. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/18437 |
identifier_str_mv |
CARVALHO, Tainá Moraes de. Costurando histórias: o papel da montagem no cinema documentário contemporâneo. 2022. 132 f. Dissertação (Mestrado em Comunicação) - Faculdade de Comunicação Social, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2022. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/18437 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Comunicação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Comunicação Social |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/18437/7/license_url http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/18437/8/license_text http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/18437/9/license_rdf http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/18437/6/license.txt http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/18437/5/Disserta%C3%A7%C3%A3o+-+Tain%C3%A1+Moraes+de+Carvalho+-+2022+-+Completa.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
4afdbb8c545fd630ea7db775da747b2f d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e e5502652da718045d7fcd832b79fca29 5621b649f29092d8e6cd4aa15083adef |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728718444363776 |