Inspeção Escolar: uma análise das relações de poder
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14909 |
Resumo: | This study purposes an analysis about power exchanges in Scholar Inspections practices in State Department of Education in Rio de Janeiro, having as main scenario conditions that allowed the competition for the post of Teacher School Inspector in 2007. The main source for the development of the work was the contributions of Michel Foucault in Institutional Analysis. The first chapter, "The production of School Inspection", reviews the conditions that led the need for a School Inspection in Brazil and the conditions that contributed to the tender for the job of Teacher School Inspector in 2007. The second chapter, "The permanent supervision", explores the practices developed by the School Inspection evincing the use of disciplinary techniques that contributed to the strengthening of neoliberalism. The third chapter, "Implication Analysis" provides reflections on issues that stand out in current practices of the School Inspection Group of the State Department of Education in Rio de Janeiro, from the light of Institutional Analysis. |
id |
UERJ_66f72aaf1105b1b3876fe303718d50c9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/14909 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Amado, Luiz Antonio SaléhCPF:73253375749http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4771094Y7Rodrigues, Heliana de Barros CondeCPF:43151035797http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780470Y4Pinto, Karina PereiraCPF:01669623769http://lattes.cnpq.br/5213405400407980CPF:10965627748http://lattes.cnpq.br/2180957192886693Pereira, Jéssica Coelho de Lima2021-01-07T18:17:08Z2013-08-022012-11-27http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14909This study purposes an analysis about power exchanges in Scholar Inspections practices in State Department of Education in Rio de Janeiro, having as main scenario conditions that allowed the competition for the post of Teacher School Inspector in 2007. The main source for the development of the work was the contributions of Michel Foucault in Institutional Analysis. The first chapter, "The production of School Inspection", reviews the conditions that led the need for a School Inspection in Brazil and the conditions that contributed to the tender for the job of Teacher School Inspector in 2007. The second chapter, "The permanent supervision", explores the practices developed by the School Inspection evincing the use of disciplinary techniques that contributed to the strengthening of neoliberalism. The third chapter, "Implication Analysis" provides reflections on issues that stand out in current practices of the School Inspection Group of the State Department of Education in Rio de Janeiro, from the light of Institutional Analysis.Este estudo propõe uma análise das relações de poder que circulam nas práticas da Inspeção Escolar da Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro, tendo como cenário principal as condições que permitiram a realização do concurso para o cargo Professor Inspetor Escolar em 2007. Para o desenvolvimento do trabalho foram utilizadas as contribuições de Michel Foucault e da Análise Institucional. O primeiro capítulo, A produção da Inspeção Escolar , faz uma revisão das condições que produziram a necessidade da atuação da Inspeção Escolar no Brasil e as condições que contribuíram para a realização do concurso para o cargo Professor Inspetor Escolar em 2007. O segundo capítulo, A fiscalização permanente , discute as práticas desenvolvidas pela Inspeção Escolar que evidenciam o uso de técnicas disciplinares, que contribuíram para o fortalecimento do neoliberalismo. O terceiro capítulo, Análise de Implicação , traz reflexões sobre as questões que se evidenciam nas práticas atuais do grupo de Inspeção Escolar da Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro, a partir dos conceitos da Análise InstitucionalSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T18:17:08Z No. of bitstreams: 1 Dissert_ Jessica Coelho.pdf: 1665840 bytes, checksum: d253d71b9118cf246a4b161d613741bc (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T18:17:08Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_ Jessica Coelho.pdf: 1665840 bytes, checksum: d253d71b9118cf246a4b161d613741bc (MD5) Previous issue date: 2012-11-27Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Formação HumanaUERJBRCentro de Educação e HumanidadesSchool InspectionPower relationsControlInspeção EscolarRelações de poderControleSupervisão escolar Brasil Aspectos políticosSupervisão escolar Brasil - HistóriaSupervisão do ensino pelo Estado BrasilCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA::POLITICAS PUBLICASInspeção Escolar: uma análise das relações de poderSchool Inspection: an analysis about power relationsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_ Jessica Coelho.pdfapplication/pdf1665840http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/14909/1/Dissert_+Jessica+Coelho.pdfd253d71b9118cf246a4b161d613741bcMD511/149092023-03-09 14:05:52.18oai:www.bdtd.uerj.br:1/14909Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032023-03-09T17:05:52Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Inspeção Escolar: uma análise das relações de poder |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
School Inspection: an analysis about power relations |
title |
Inspeção Escolar: uma análise das relações de poder |
spellingShingle |
Inspeção Escolar: uma análise das relações de poder Pereira, Jéssica Coelho de Lima School Inspection Power relations Control Inspeção Escolar Relações de poder Controle Supervisão escolar Brasil Aspectos políticos Supervisão escolar Brasil - História Supervisão do ensino pelo Estado Brasil CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA::POLITICAS PUBLICAS |
title_short |
Inspeção Escolar: uma análise das relações de poder |
title_full |
Inspeção Escolar: uma análise das relações de poder |
title_fullStr |
Inspeção Escolar: uma análise das relações de poder |
title_full_unstemmed |
Inspeção Escolar: uma análise das relações de poder |
title_sort |
Inspeção Escolar: uma análise das relações de poder |
author |
Pereira, Jéssica Coelho de Lima |
author_facet |
Pereira, Jéssica Coelho de Lima |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Amado, Luiz Antonio Saléh |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:73253375749 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4771094Y7 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Rodrigues, Heliana de Barros Conde |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:43151035797 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780470Y4 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Pinto, Karina Pereira |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:01669623769 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5213405400407980 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:10965627748 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2180957192886693 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Jéssica Coelho de Lima |
contributor_str_mv |
Amado, Luiz Antonio Saléh Rodrigues, Heliana de Barros Conde Pinto, Karina Pereira |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
School Inspection Power relations Control |
topic |
School Inspection Power relations Control Inspeção Escolar Relações de poder Controle Supervisão escolar Brasil Aspectos políticos Supervisão escolar Brasil - História Supervisão do ensino pelo Estado Brasil CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA::POLITICAS PUBLICAS |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Inspeção Escolar Relações de poder Controle Supervisão escolar Brasil Aspectos políticos Supervisão escolar Brasil - História Supervisão do ensino pelo Estado Brasil |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA::POLITICAS PUBLICAS |
description |
This study purposes an analysis about power exchanges in Scholar Inspections practices in State Department of Education in Rio de Janeiro, having as main scenario conditions that allowed the competition for the post of Teacher School Inspector in 2007. The main source for the development of the work was the contributions of Michel Foucault in Institutional Analysis. The first chapter, "The production of School Inspection", reviews the conditions that led the need for a School Inspection in Brazil and the conditions that contributed to the tender for the job of Teacher School Inspector in 2007. The second chapter, "The permanent supervision", explores the practices developed by the School Inspection evincing the use of disciplinary techniques that contributed to the strengthening of neoliberalism. The third chapter, "Implication Analysis" provides reflections on issues that stand out in current practices of the School Inspection Group of the State Department of Education in Rio de Janeiro, from the light of Institutional Analysis. |
publishDate |
2012 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-11-27 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-08-02 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-07T18:17:08Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14909 |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14909 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Formação Humana |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/14909/1/Dissert_+Jessica+Coelho.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
d253d71b9118cf246a4b161d613741bc |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728684186337280 |