Inspeção Escolar: uma análise das relações de poder

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Jéssica Coelho de Lima
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14909
Resumo: This study purposes an analysis about power exchanges in Scholar Inspections practices in State Department of Education in Rio de Janeiro, having as main scenario conditions that allowed the competition for the post of Teacher School Inspector in 2007. The main source for the development of the work was the contributions of Michel Foucault in Institutional Analysis. The first chapter, "The production of School Inspection", reviews the conditions that led the need for a School Inspection in Brazil and the conditions that contributed to the tender for the job of Teacher School Inspector in 2007. The second chapter, "The permanent supervision", explores the practices developed by the School Inspection evincing the use of disciplinary techniques that contributed to the strengthening of neoliberalism. The third chapter, "Implication Analysis" provides reflections on issues that stand out in current practices of the School Inspection Group of the State Department of Education in Rio de Janeiro, from the light of Institutional Analysis.
id UERJ_66f72aaf1105b1b3876fe303718d50c9
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/14909
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Amado, Luiz Antonio SaléhCPF:73253375749http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4771094Y7Rodrigues, Heliana de Barros CondeCPF:43151035797http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780470Y4Pinto, Karina PereiraCPF:01669623769http://lattes.cnpq.br/5213405400407980CPF:10965627748http://lattes.cnpq.br/2180957192886693Pereira, Jéssica Coelho de Lima2021-01-07T18:17:08Z2013-08-022012-11-27http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14909This study purposes an analysis about power exchanges in Scholar Inspections practices in State Department of Education in Rio de Janeiro, having as main scenario conditions that allowed the competition for the post of Teacher School Inspector in 2007. The main source for the development of the work was the contributions of Michel Foucault in Institutional Analysis. The first chapter, "The production of School Inspection", reviews the conditions that led the need for a School Inspection in Brazil and the conditions that contributed to the tender for the job of Teacher School Inspector in 2007. The second chapter, "The permanent supervision", explores the practices developed by the School Inspection evincing the use of disciplinary techniques that contributed to the strengthening of neoliberalism. The third chapter, "Implication Analysis" provides reflections on issues that stand out in current practices of the School Inspection Group of the State Department of Education in Rio de Janeiro, from the light of Institutional Analysis.Este estudo propõe uma análise das relações de poder que circulam nas práticas da Inspeção Escolar da Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro, tendo como cenário principal as condições que permitiram a realização do concurso para o cargo Professor Inspetor Escolar em 2007. Para o desenvolvimento do trabalho foram utilizadas as contribuições de Michel Foucault e da Análise Institucional. O primeiro capítulo, A produção da Inspeção Escolar , faz uma revisão das condições que produziram a necessidade da atuação da Inspeção Escolar no Brasil e as condições que contribuíram para a realização do concurso para o cargo Professor Inspetor Escolar em 2007. O segundo capítulo, A fiscalização permanente , discute as práticas desenvolvidas pela Inspeção Escolar que evidenciam o uso de técnicas disciplinares, que contribuíram para o fortalecimento do neoliberalismo. O terceiro capítulo, Análise de Implicação , traz reflexões sobre as questões que se evidenciam nas práticas atuais do grupo de Inspeção Escolar da Secretaria de Estado de Educação do Rio de Janeiro, a partir dos conceitos da Análise InstitucionalSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T18:17:08Z No. of bitstreams: 1 Dissert_ Jessica Coelho.pdf: 1665840 bytes, checksum: d253d71b9118cf246a4b161d613741bc (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T18:17:08Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_ Jessica Coelho.pdf: 1665840 bytes, checksum: d253d71b9118cf246a4b161d613741bc (MD5) Previous issue date: 2012-11-27Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Formação HumanaUERJBRCentro de Educação e HumanidadesSchool InspectionPower relationsControlInspeção EscolarRelações de poderControleSupervisão escolar Brasil Aspectos políticosSupervisão escolar Brasil - HistóriaSupervisão do ensino pelo Estado BrasilCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA::POLITICAS PUBLICASInspeção Escolar: uma análise das relações de poderSchool Inspection: an analysis about power relationsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_ Jessica Coelho.pdfapplication/pdf1665840http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/14909/1/Dissert_+Jessica+Coelho.pdfd253d71b9118cf246a4b161d613741bcMD511/149092023-03-09 14:05:52.18oai:www.bdtd.uerj.br:1/14909Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032023-03-09T17:05:52Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Inspeção Escolar: uma análise das relações de poder
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv School Inspection: an analysis about power relations
title Inspeção Escolar: uma análise das relações de poder
spellingShingle Inspeção Escolar: uma análise das relações de poder
Pereira, Jéssica Coelho de Lima
School Inspection
Power relations
Control
Inspeção Escolar
Relações de poder
Controle
Supervisão escolar Brasil Aspectos políticos
Supervisão escolar Brasil - História
Supervisão do ensino pelo Estado Brasil
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA::POLITICAS PUBLICAS
title_short Inspeção Escolar: uma análise das relações de poder
title_full Inspeção Escolar: uma análise das relações de poder
title_fullStr Inspeção Escolar: uma análise das relações de poder
title_full_unstemmed Inspeção Escolar: uma análise das relações de poder
title_sort Inspeção Escolar: uma análise das relações de poder
author Pereira, Jéssica Coelho de Lima
author_facet Pereira, Jéssica Coelho de Lima
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Amado, Luiz Antonio Saléh
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:73253375749
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4771094Y7
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Rodrigues, Heliana de Barros Conde
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:43151035797
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4780470Y4
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Pinto, Karina Pereira
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv CPF:01669623769
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5213405400407980
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:10965627748
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2180957192886693
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Jéssica Coelho de Lima
contributor_str_mv Amado, Luiz Antonio Saléh
Rodrigues, Heliana de Barros Conde
Pinto, Karina Pereira
dc.subject.eng.fl_str_mv School Inspection
Power relations
Control
topic School Inspection
Power relations
Control
Inspeção Escolar
Relações de poder
Controle
Supervisão escolar Brasil Aspectos políticos
Supervisão escolar Brasil - História
Supervisão do ensino pelo Estado Brasil
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA::POLITICAS PUBLICAS
dc.subject.por.fl_str_mv Inspeção Escolar
Relações de poder
Controle
Supervisão escolar Brasil Aspectos políticos
Supervisão escolar Brasil - História
Supervisão do ensino pelo Estado Brasil
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::CIENCIA POLITICA::POLITICAS PUBLICAS
description This study purposes an analysis about power exchanges in Scholar Inspections practices in State Department of Education in Rio de Janeiro, having as main scenario conditions that allowed the competition for the post of Teacher School Inspector in 2007. The main source for the development of the work was the contributions of Michel Foucault in Institutional Analysis. The first chapter, "The production of School Inspection", reviews the conditions that led the need for a School Inspection in Brazil and the conditions that contributed to the tender for the job of Teacher School Inspector in 2007. The second chapter, "The permanent supervision", explores the practices developed by the School Inspection evincing the use of disciplinary techniques that contributed to the strengthening of neoliberalism. The third chapter, "Implication Analysis" provides reflections on issues that stand out in current practices of the School Inspection Group of the State Department of Education in Rio de Janeiro, from the light of Institutional Analysis.
publishDate 2012
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-11-27
dc.date.available.fl_str_mv 2013-08-02
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-07T18:17:08Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14909
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14909
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Formação Humana
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/14909/1/Dissert_+Jessica+Coelho.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv d253d71b9118cf246a4b161d613741bc
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728684186337280