Pletora de alegria: a aventura frustra e reluzente do país mulato na poesia de Caetano Veloso

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Leonardo Davino de
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6962
Resumo: A modern and conceptual creator, Caetano Veloso works with numerous references, of the order of the song, literature and the arts in general, contacting the cultural memory of the country, putting this memory in crisis. Under the perspective "Zabé come Zumbi, Zumbi come Zabé" Caetano performs mixing and the cannibalism theory and aesthetics that represents (presents) Brazil. Caetano rescues the folk from a deep isolation promoted by purist rhetoric of some elite. He realize that, blindly preserving a culture, or simply dismiss, it is a perversion, in a country as diverse as Brazil. He takes the hits of the mass and uses the song as a tool for theoretical and critical thinking about the country, breaking the linearity and dismantles the automatism, raping them through a structure made of overlapping fragments, something elusive and illusory at the same time. This work analyzes the songs of Caetano Veloso from a reading based on the procedure of hybridization and the presence of mulatto, in addition to ethnic-racial, taking theoretical components such as a circular process (applicant) and characteristic of Caetano s work. For hybridization understand that there is not a third term that resolves the tension between two cultures, otherwise, is the crisis in the system of recognition
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Under the perspective "Zabé come Zumbi, Zumbi come Zabé" Caetano performs mixing and the cannibalism theory and aesthetics that represents (presents) Brazil. Caetano rescues the folk from a deep isolation promoted by purist rhetoric of some elite. He realize that, blindly preserving a culture, or simply dismiss, it is a perversion, in a country as diverse as Brazil. He takes the hits of the mass and uses the song as a tool for theoretical and critical thinking about the country, breaking the linearity and dismantles the automatism, raping them through a structure made of overlapping fragments, something elusive and illusory at the same time. This work analyzes the songs of Caetano Veloso from a reading based on the procedure of hybridization and the presence of mulatto, in addition to ethnic-racial, taking theoretical components such as a circular process (applicant) and characteristic of Caetano s work. For hybridization understand that there is not a third term that resolves the tension between two cultures, otherwise, is the crisis in the system of recognitionCriador moderno e conceitual, Caetano Veloso trabalha com inúmeras referências, da ordem da canção, da literatura e das artes em geral, em contato com a memória cultural do país, colocando essa memória em crise. Sob a perspectiva Zabé come Zumbi, Zumbi come Zabé , Caetano realiza a mistura e a antropofagia teórica e estética que representa (apresenta) o Brasil. Caetano resgata o popular de um isolamento profundo, promovido pela retórica purista de certa elite. Percebe que, preservar cegamente uma cultura, ou simplesmente desprezá-la, é uma perversão, em um país tão diverso quanto o Brasil. Ele assume os sucessos da massa e usa a canção como instrumento teórico e crítico para pensar o país; quebra a linearidade e desmonta o automatismo violentando-os através de uma estrutura feita de fragmentos superpostos, algo, ao mesmo tempo alusivo e ilusório. O presente trabalho analisa as canções de Caetano Veloso a partir de uma leitura baseada no procedimento de hibridação e da presença mulata, para além do étnico-racial, tomando tais componentes teóricos como um processo circular (recorrente) e característico da obra de Caetano. Por hibridação entenda-se que não é um terceiro termo que resolve a tensão entre duas culturas, de outro modo, é a crise no sistema de reconhecimentoSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T15:17:20Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao_Leonardo Davino.pdf: 901711 bytes, checksum: 6bd82378383864159e0f5a944bd16006 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T15:17:20Z (GMT). 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