A formação de professores e a Prova Brasil 2009

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, Paula Ramos
Data de Publicação: 2015
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10215
Resumo: This study addressed the large-scale assessments with emphasis on Brazil Exam. The field of teacher training and some historical moments of its consolidation were presented to then discuss on the continuing education of teachers in the sense proposed by Candau. The discussion of the formation is necessary as professionals or as human beings, we are never ready or finished. In order to try to understand the teacher education profile of the Early Years of Primary Education, we use teachers' responses to the questionnaires Proof Brazil 2009. The data acquired from the analysis of the variables of the trial Brazil 2009 were confronted with theoretical information researched on the subject. The theoretical framework of this discussion is grounded in discussions of school recovery and the importance of this as a privileged locus of continuing education. Thus, authors such as Candau, Imbernon, Nascimento, among others, are fundamental. The results of educational surveys can be excellent tools to promote discussion on teaching and student learning. The new National Education Plan and the new National Curriculum Guidelines for Initial Training and Continuing Education of Teaching Professionals Basic adopted during this work also contributed to the study.
id UERJ_6fcaebf571681304079b82230edac449
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/10215
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Ortigão, Maria Isabel Ramalhohttp://lattes.cnpq.br/5929295280328482Barbosa, Gabriela dos Santoshttp://lattes.cnpq.br/4376993135659619Bernardo, Elisangela da Silvahttp://lattes.cnpq.br/3451610767471671http://lattes.cnpq.br/7921272047729401Ferreira, Paula Ramos2021-01-05T21:39:09Z2017-03-222015-10-13FERREIRA, Paula Ramos. A formação de professores e a Prova Brasil 2009. 2015. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, DUQUE DE CAXIAS, 2015.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10215This study addressed the large-scale assessments with emphasis on Brazil Exam. The field of teacher training and some historical moments of its consolidation were presented to then discuss on the continuing education of teachers in the sense proposed by Candau. The discussion of the formation is necessary as professionals or as human beings, we are never ready or finished. In order to try to understand the teacher education profile of the Early Years of Primary Education, we use teachers' responses to the questionnaires Proof Brazil 2009. The data acquired from the analysis of the variables of the trial Brazil 2009 were confronted with theoretical information researched on the subject. The theoretical framework of this discussion is grounded in discussions of school recovery and the importance of this as a privileged locus of continuing education. Thus, authors such as Candau, Imbernon, Nascimento, among others, are fundamental. The results of educational surveys can be excellent tools to promote discussion on teaching and student learning. The new National Education Plan and the new National Curriculum Guidelines for Initial Training and Continuing Education of Teaching Professionals Basic adopted during this work also contributed to the study.O presente trabalho abordou as avaliações em larga escala com ênfase na Prova Brasil. O campo da formação de professores e alguns momentos históricos de sua consolidação foram apresentados para em seguida discutirmos sobre a formação continuada de professores no sentido proposto por Candau. A discussão sobre a formação faz-se necessária à medida que como profissionais ou seres humanos, nunca estamos prontos ou acabados. Com a finalidade de buscar compreender o perfil de formação de professores dos Anos Iniciais do Ensino Fundamental, utilizamos as respostas dos professores aos questionários da Prova Brasil 2009. Os dados adquiridos a partir da análise das variáveis da Prova Brasil 2009 foram confrontados com as informações teóricas pesquisadas sobre o tema. O referencial teórico desta discussão está embasado nas discussões acerca da valorização da escola e da importância desta como locus privilegiado de formação continuada. Assim, autores como Candau, Imbernón, Nascimento, dentre outros, são fundamentais. Os resultados dos levantamentos educacionais podem ser excelentes instrumentos para promover a discussão sobre o ensino e a aprendizagem dos estudantes. O novo Plano Nacional de Educação e as novas Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial e Continuada dos Profissionais do Magistério da Educação Básica que foram aprovadas durante a realização deste trabalho também contribuíram para o estudo.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:39:09Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Paula Ramos Ferreira.pdf: 2995946 bytes, checksum: f81ee6c6601f55e9971cde7dd48a4cd4 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:39:09Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Paula Ramos Ferreira.pdf: 2995946 bytes, checksum: f81ee6c6601f55e9971cde7dd48a4cd4 (MD5) Previous issue date: 2015-10-13application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Educação, Cultura e ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada FluminenseLarge-scale AssessmentTeacher TrainingProof BrazilAvaliação em larga escalaFormação de ProfessoresProva BrasilCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOA formação de professores e a Prova Brasil 2009The training of teachers and Brazil Proof 2009info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Paula Ramos Ferreira.pdfapplication/pdf2995946http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10215/1/Dissertacao+Paula+Ramos+Ferreira.pdff81ee6c6601f55e9971cde7dd48a4cd4MD511/102152024-02-27 13:04:44.409oai:www.bdtd.uerj.br:1/10215Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T16:04:44Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv A formação de professores e a Prova Brasil 2009
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The training of teachers and Brazil Proof 2009
title A formação de professores e a Prova Brasil 2009
spellingShingle A formação de professores e a Prova Brasil 2009
Ferreira, Paula Ramos
Large-scale Assessment
Teacher Training
Proof Brazil
Avaliação em larga escala
Formação de Professores
Prova Brasil
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
title_short A formação de professores e a Prova Brasil 2009
title_full A formação de professores e a Prova Brasil 2009
title_fullStr A formação de professores e a Prova Brasil 2009
title_full_unstemmed A formação de professores e a Prova Brasil 2009
title_sort A formação de professores e a Prova Brasil 2009
author Ferreira, Paula Ramos
author_facet Ferreira, Paula Ramos
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Ortigão, Maria Isabel Ramalho
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5929295280328482
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Barbosa, Gabriela dos Santos
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4376993135659619
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Bernardo, Elisangela da Silva
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3451610767471671
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7921272047729401
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferreira, Paula Ramos
contributor_str_mv Ortigão, Maria Isabel Ramalho
Barbosa, Gabriela dos Santos
Bernardo, Elisangela da Silva
dc.subject.eng.fl_str_mv Large-scale Assessment
Teacher Training
Proof Brazil
topic Large-scale Assessment
Teacher Training
Proof Brazil
Avaliação em larga escala
Formação de Professores
Prova Brasil
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
dc.subject.por.fl_str_mv Avaliação em larga escala
Formação de Professores
Prova Brasil
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
description This study addressed the large-scale assessments with emphasis on Brazil Exam. The field of teacher training and some historical moments of its consolidation were presented to then discuss on the continuing education of teachers in the sense proposed by Candau. The discussion of the formation is necessary as professionals or as human beings, we are never ready or finished. In order to try to understand the teacher education profile of the Early Years of Primary Education, we use teachers' responses to the questionnaires Proof Brazil 2009. The data acquired from the analysis of the variables of the trial Brazil 2009 were confronted with theoretical information researched on the subject. The theoretical framework of this discussion is grounded in discussions of school recovery and the importance of this as a privileged locus of continuing education. Thus, authors such as Candau, Imbernon, Nascimento, among others, are fundamental. The results of educational surveys can be excellent tools to promote discussion on teaching and student learning. The new National Education Plan and the new National Curriculum Guidelines for Initial Training and Continuing Education of Teaching Professionals Basic adopted during this work also contributed to the study.
publishDate 2015
dc.date.issued.fl_str_mv 2015-10-13
dc.date.available.fl_str_mv 2017-03-22
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T21:39:09Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv FERREIRA, Paula Ramos. A formação de professores e a Prova Brasil 2009. 2015. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, DUQUE DE CAXIAS, 2015.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10215
identifier_str_mv FERREIRA, Paula Ramos. A formação de professores e a Prova Brasil 2009. 2015. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, DUQUE DE CAXIAS, 2015.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10215
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada Fluminense
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10215/1/Dissertacao+Paula+Ramos+Ferreira.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv f81ee6c6601f55e9971cde7dd48a4cd4
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352297801482240