A presença de negros em espaços de instrução elementar da cidade-corte: o caso da Escola da Imperial Quinta da Boa Vista
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14979 |
Resumo: | This study has as main objective to investigate the presence of blacks in the Imperial School of Quinta da Boa Vista. This institution created and maintained by the Emperor d. Pedro II, initially designated to serve the children of the employees of the Imperial House and the Imperial Farm dwellers. To this end, we seek to prioritize the query to the primary sources, located in the Museum's collections, library and national archives, General Archives of the city of Rio de Janeiro and the Imperial Museum. The interpretation produced in relation to the field of letters by individuals "of color" reveals that, despite the barriers imposed, mainly symbolic, that established for this portion of the population practice limitations in many social contexts, such as the school, blacks (including in the condition of slaves) have learned to read and write in different spaces. Finding that opposes to the traditionally educational historiography asserted that, during the period marked by slavery, these subjects were on the fringes of the literate world, denying even the prospect of use of reading and writing skills by these social actors in their daily lives, as a possible strategy of distancing and overcoming the captive condition |
id |
UERJ_70eae91b1cd50ab84ba0679561671ebb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/14979 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Barata, DeniseCPF:74038702715http://lattes.cnpq.br/0575865301764933Fonseca, Marcus ViniciusCPF:63130513604http://lattes.cnpq.br/2292740924965797Rangel, Sonia de Oliveira CamaraCPF:89550617734http://lattes.cnpq.br/6303435255974589Silva, Salomão Jovino daCPF:04886954812http://lattes.cnpq.br/7881261009549464CPF:93821247720http://lattes.cnpq.br/6051913501097423Lopes, Katia Geni Cordeiro2021-01-07T18:18:33Z2018-05-212012-11-30LOPES, Katia Geni Cordeiro. A presença de negros em espaços de instrução elementar da cidade-corte: o caso da Escola da Imperial Quinta da Boa Vista. 2012. 140 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14979This study has as main objective to investigate the presence of blacks in the Imperial School of Quinta da Boa Vista. This institution created and maintained by the Emperor d. Pedro II, initially designated to serve the children of the employees of the Imperial House and the Imperial Farm dwellers. To this end, we seek to prioritize the query to the primary sources, located in the Museum's collections, library and national archives, General Archives of the city of Rio de Janeiro and the Imperial Museum. The interpretation produced in relation to the field of letters by individuals "of color" reveals that, despite the barriers imposed, mainly symbolic, that established for this portion of the population practice limitations in many social contexts, such as the school, blacks (including in the condition of slaves) have learned to read and write in different spaces. Finding that opposes to the traditionally educational historiography asserted that, during the period marked by slavery, these subjects were on the fringes of the literate world, denying even the prospect of use of reading and writing skills by these social actors in their daily lives, as a possible strategy of distancing and overcoming the captive conditionEste estudo tem como principal objetivo investigar a presença de negros na Escola da Imperial Quinta da Boa Vista. Instituição esta criada e mantida pelo Imperador D. Pedro II, designada, inicialmente, para atender aos filhos dos empregados da Casa Imperial e dos moradores da Imperial Quinta. Para tanto, busca-se priorizar a consulta às fontes primárias, localizadas nos acervos do Museu, Biblioteca e Arquivo Nacional, do Arquivo Geral da Cidade do Rio de Janeiro e do Museu Imperial. A interpretação produzida em relação ao domínio das letras por indivíduos de cor revela que, apesar das barreiras impostas, sobretudo simbólicas, que estabeleceram para essa parcela da população limitações de atuação em muitos ambientes sociais, a exemplo da escola, negros (inclusive na condição de escravos) aprenderam a ler e a escrever em diferentes espaços. Constatação que se contrapõe ao tradicionalmente afirmado pela historiografia educacional de que, durante o período marcado pelo escravismo, esses sujeitos estiveram à margem do mundo letrado, negando, inclusive, a perspectiva de uso das habilidades de leitura e escrita por esses atores sociais em seu cotidiano, como uma possível estratégia de distanciamento e superação da condição cativaSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T18:18:33Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Katia Gene Cordeiro Lopes.pdf: 2978435 bytes, checksum: 6a03e95782ea181aecc15ae9ace90039 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T18:18:33Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Katia Gene Cordeiro Lopes.pdf: 2978435 bytes, checksum: 6a03e95782ea181aecc15ae9ace90039 (MD5) Previous issue date: 2012-11-30Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Formação HumanaUERJBRCentro de Educação e HumanidadesLiteracySlaverySchoolRio de Janeiro19th CenturyLetramentoEscravidãoEscolaCidade do Rio de JaneiroSéculo XIXEscolas - Brasil - História - II Reinado, 1840-1889Negros - Educação - Brasil - História - II Reinado, 1840-1889Educação - Brasil - História - II Reinado, 1840-1889CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOA presença de negros em espaços de instrução elementar da cidade-corte: o caso da Escola da Imperial Quinta da Boa VistaThe presence of blacks in areas of elementary education in the city-court: the case of the imperial school of Quinta da Boa Vistainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Katia Gene Cordeiro Lopes.pdfapplication/pdf2978435http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/14979/1/Dissert_Katia+Gene+Cordeiro+Lopes.pdf6a03e95782ea181aecc15ae9ace90039MD511/149792023-03-09 14:05:58.669oai:www.bdtd.uerj.br:1/14979Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032023-03-09T17:05:58Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A presença de negros em espaços de instrução elementar da cidade-corte: o caso da Escola da Imperial Quinta da Boa Vista |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The presence of blacks in areas of elementary education in the city-court: the case of the imperial school of Quinta da Boa Vista |
title |
A presença de negros em espaços de instrução elementar da cidade-corte: o caso da Escola da Imperial Quinta da Boa Vista |
spellingShingle |
A presença de negros em espaços de instrução elementar da cidade-corte: o caso da Escola da Imperial Quinta da Boa Vista Lopes, Katia Geni Cordeiro Literacy Slavery School Rio de Janeiro 19th Century Letramento Escravidão Escola Cidade do Rio de Janeiro Século XIX Escolas - Brasil - História - II Reinado, 1840-1889 Negros - Educação - Brasil - História - II Reinado, 1840-1889 Educação - Brasil - História - II Reinado, 1840-1889 CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
title_short |
A presença de negros em espaços de instrução elementar da cidade-corte: o caso da Escola da Imperial Quinta da Boa Vista |
title_full |
A presença de negros em espaços de instrução elementar da cidade-corte: o caso da Escola da Imperial Quinta da Boa Vista |
title_fullStr |
A presença de negros em espaços de instrução elementar da cidade-corte: o caso da Escola da Imperial Quinta da Boa Vista |
title_full_unstemmed |
A presença de negros em espaços de instrução elementar da cidade-corte: o caso da Escola da Imperial Quinta da Boa Vista |
title_sort |
A presença de negros em espaços de instrução elementar da cidade-corte: o caso da Escola da Imperial Quinta da Boa Vista |
author |
Lopes, Katia Geni Cordeiro |
author_facet |
Lopes, Katia Geni Cordeiro |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Barata, Denise |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:74038702715 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0575865301764933 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Fonseca, Marcus Vinicius |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:63130513604 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2292740924965797 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Rangel, Sonia de Oliveira Camara |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:89550617734 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6303435255974589 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Silva, Salomão Jovino da |
dc.contributor.referee3ID.fl_str_mv |
CPF:04886954812 |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7881261009549464 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:93821247720 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6051913501097423 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Katia Geni Cordeiro |
contributor_str_mv |
Barata, Denise Fonseca, Marcus Vinicius Rangel, Sonia de Oliveira Camara Silva, Salomão Jovino da |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Literacy Slavery School Rio de Janeiro 19th Century |
topic |
Literacy Slavery School Rio de Janeiro 19th Century Letramento Escravidão Escola Cidade do Rio de Janeiro Século XIX Escolas - Brasil - História - II Reinado, 1840-1889 Negros - Educação - Brasil - História - II Reinado, 1840-1889 Educação - Brasil - História - II Reinado, 1840-1889 CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Letramento Escravidão Escola Cidade do Rio de Janeiro Século XIX Escolas - Brasil - História - II Reinado, 1840-1889 Negros - Educação - Brasil - História - II Reinado, 1840-1889 Educação - Brasil - História - II Reinado, 1840-1889 |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO |
description |
This study has as main objective to investigate the presence of blacks in the Imperial School of Quinta da Boa Vista. This institution created and maintained by the Emperor d. Pedro II, initially designated to serve the children of the employees of the Imperial House and the Imperial Farm dwellers. To this end, we seek to prioritize the query to the primary sources, located in the Museum's collections, library and national archives, General Archives of the city of Rio de Janeiro and the Imperial Museum. The interpretation produced in relation to the field of letters by individuals "of color" reveals that, despite the barriers imposed, mainly symbolic, that established for this portion of the population practice limitations in many social contexts, such as the school, blacks (including in the condition of slaves) have learned to read and write in different spaces. Finding that opposes to the traditionally educational historiography asserted that, during the period marked by slavery, these subjects were on the fringes of the literate world, denying even the prospect of use of reading and writing skills by these social actors in their daily lives, as a possible strategy of distancing and overcoming the captive condition |
publishDate |
2012 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-11-30 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2018-05-21 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-07T18:18:33Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
LOPES, Katia Geni Cordeiro. A presença de negros em espaços de instrução elementar da cidade-corte: o caso da Escola da Imperial Quinta da Boa Vista. 2012. 140 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14979 |
identifier_str_mv |
LOPES, Katia Geni Cordeiro. A presença de negros em espaços de instrução elementar da cidade-corte: o caso da Escola da Imperial Quinta da Boa Vista. 2012. 140 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14979 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Formação Humana |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/14979/1/Dissert_Katia+Gene+Cordeiro+Lopes.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
6a03e95782ea181aecc15ae9ace90039 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728684861620224 |