A presença de negros em espaços de instrução elementar da cidade-corte: o caso da Escola da Imperial Quinta da Boa Vista

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Katia Geni Cordeiro
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14979
Resumo: This study has as main objective to investigate the presence of blacks in the Imperial School of Quinta da Boa Vista. This institution created and maintained by the Emperor d. Pedro II, initially designated to serve the children of the employees of the Imperial House and the Imperial Farm dwellers. To this end, we seek to prioritize the query to the primary sources, located in the Museum's collections, library and national archives, General Archives of the city of Rio de Janeiro and the Imperial Museum. The interpretation produced in relation to the field of letters by individuals "of color" reveals that, despite the barriers imposed, mainly symbolic, that established for this portion of the population practice limitations in many social contexts, such as the school, blacks (including in the condition of slaves) have learned to read and write in different spaces. Finding that opposes to the traditionally educational historiography asserted that, during the period marked by slavery, these subjects were on the fringes of the literate world, denying even the prospect of use of reading and writing skills by these social actors in their daily lives, as a possible strategy of distancing and overcoming the captive condition
id UERJ_70eae91b1cd50ab84ba0679561671ebb
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/14979
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Barata, DeniseCPF:74038702715http://lattes.cnpq.br/0575865301764933Fonseca, Marcus ViniciusCPF:63130513604http://lattes.cnpq.br/2292740924965797Rangel, Sonia de Oliveira CamaraCPF:89550617734http://lattes.cnpq.br/6303435255974589Silva, Salomão Jovino daCPF:04886954812http://lattes.cnpq.br/7881261009549464CPF:93821247720http://lattes.cnpq.br/6051913501097423Lopes, Katia Geni Cordeiro2021-01-07T18:18:33Z2018-05-212012-11-30LOPES, Katia Geni Cordeiro. A presença de negros em espaços de instrução elementar da cidade-corte: o caso da Escola da Imperial Quinta da Boa Vista. 2012. 140 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14979This study has as main objective to investigate the presence of blacks in the Imperial School of Quinta da Boa Vista. This institution created and maintained by the Emperor d. Pedro II, initially designated to serve the children of the employees of the Imperial House and the Imperial Farm dwellers. To this end, we seek to prioritize the query to the primary sources, located in the Museum's collections, library and national archives, General Archives of the city of Rio de Janeiro and the Imperial Museum. The interpretation produced in relation to the field of letters by individuals "of color" reveals that, despite the barriers imposed, mainly symbolic, that established for this portion of the population practice limitations in many social contexts, such as the school, blacks (including in the condition of slaves) have learned to read and write in different spaces. Finding that opposes to the traditionally educational historiography asserted that, during the period marked by slavery, these subjects were on the fringes of the literate world, denying even the prospect of use of reading and writing skills by these social actors in their daily lives, as a possible strategy of distancing and overcoming the captive conditionEste estudo tem como principal objetivo investigar a presença de negros na Escola da Imperial Quinta da Boa Vista. Instituição esta criada e mantida pelo Imperador D. Pedro II, designada, inicialmente, para atender aos filhos dos empregados da Casa Imperial e dos moradores da Imperial Quinta. Para tanto, busca-se priorizar a consulta às fontes primárias, localizadas nos acervos do Museu, Biblioteca e Arquivo Nacional, do Arquivo Geral da Cidade do Rio de Janeiro e do Museu Imperial. A interpretação produzida em relação ao domínio das letras por indivíduos de cor revela que, apesar das barreiras impostas, sobretudo simbólicas, que estabeleceram para essa parcela da população limitações de atuação em muitos ambientes sociais, a exemplo da escola, negros (inclusive na condição de escravos) aprenderam a ler e a escrever em diferentes espaços. Constatação que se contrapõe ao tradicionalmente afirmado pela historiografia educacional de que, durante o período marcado pelo escravismo, esses sujeitos estiveram à margem do mundo letrado, negando, inclusive, a perspectiva de uso das habilidades de leitura e escrita por esses atores sociais em seu cotidiano, como uma possível estratégia de distanciamento e superação da condição cativaSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-07T18:18:33Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Katia Gene Cordeiro Lopes.pdf: 2978435 bytes, checksum: 6a03e95782ea181aecc15ae9ace90039 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-07T18:18:33Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Katia Gene Cordeiro Lopes.pdf: 2978435 bytes, checksum: 6a03e95782ea181aecc15ae9ace90039 (MD5) Previous issue date: 2012-11-30Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Formação HumanaUERJBRCentro de Educação e HumanidadesLiteracySlaverySchoolRio de Janeiro19th CenturyLetramentoEscravidãoEscolaCidade do Rio de JaneiroSéculo XIXEscolas - Brasil - História - II Reinado, 1840-1889Negros - Educação - Brasil - História - II Reinado, 1840-1889Educação - Brasil - História - II Reinado, 1840-1889CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAOA presença de negros em espaços de instrução elementar da cidade-corte: o caso da Escola da Imperial Quinta da Boa VistaThe presence of blacks in areas of elementary education in the city-court: the case of the imperial school of Quinta da Boa Vistainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Katia Gene Cordeiro Lopes.pdfapplication/pdf2978435http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/14979/1/Dissert_Katia+Gene+Cordeiro+Lopes.pdf6a03e95782ea181aecc15ae9ace90039MD511/149792023-03-09 14:05:58.669oai:www.bdtd.uerj.br:1/14979Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032023-03-09T17:05:58Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv A presença de negros em espaços de instrução elementar da cidade-corte: o caso da Escola da Imperial Quinta da Boa Vista
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The presence of blacks in areas of elementary education in the city-court: the case of the imperial school of Quinta da Boa Vista
title A presença de negros em espaços de instrução elementar da cidade-corte: o caso da Escola da Imperial Quinta da Boa Vista
spellingShingle A presença de negros em espaços de instrução elementar da cidade-corte: o caso da Escola da Imperial Quinta da Boa Vista
Lopes, Katia Geni Cordeiro
Literacy
Slavery
School
Rio de Janeiro
19th Century
Letramento
Escravidão
Escola
Cidade do Rio de Janeiro
Século XIX
Escolas - Brasil - História - II Reinado, 1840-1889
Negros - Educação - Brasil - História - II Reinado, 1840-1889
Educação - Brasil - História - II Reinado, 1840-1889
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
title_short A presença de negros em espaços de instrução elementar da cidade-corte: o caso da Escola da Imperial Quinta da Boa Vista
title_full A presença de negros em espaços de instrução elementar da cidade-corte: o caso da Escola da Imperial Quinta da Boa Vista
title_fullStr A presença de negros em espaços de instrução elementar da cidade-corte: o caso da Escola da Imperial Quinta da Boa Vista
title_full_unstemmed A presença de negros em espaços de instrução elementar da cidade-corte: o caso da Escola da Imperial Quinta da Boa Vista
title_sort A presença de negros em espaços de instrução elementar da cidade-corte: o caso da Escola da Imperial Quinta da Boa Vista
author Lopes, Katia Geni Cordeiro
author_facet Lopes, Katia Geni Cordeiro
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Barata, Denise
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:74038702715
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0575865301764933
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Fonseca, Marcus Vinicius
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:63130513604
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2292740924965797
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Rangel, Sonia de Oliveira Camara
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv CPF:89550617734
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6303435255974589
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Silva, Salomão Jovino da
dc.contributor.referee3ID.fl_str_mv CPF:04886954812
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7881261009549464
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:93821247720
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6051913501097423
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Katia Geni Cordeiro
contributor_str_mv Barata, Denise
Fonseca, Marcus Vinicius
Rangel, Sonia de Oliveira Camara
Silva, Salomão Jovino da
dc.subject.eng.fl_str_mv Literacy
Slavery
School
Rio de Janeiro
19th Century
topic Literacy
Slavery
School
Rio de Janeiro
19th Century
Letramento
Escravidão
Escola
Cidade do Rio de Janeiro
Século XIX
Escolas - Brasil - História - II Reinado, 1840-1889
Negros - Educação - Brasil - História - II Reinado, 1840-1889
Educação - Brasil - História - II Reinado, 1840-1889
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
dc.subject.por.fl_str_mv Letramento
Escravidão
Escola
Cidade do Rio de Janeiro
Século XIX
Escolas - Brasil - História - II Reinado, 1840-1889
Negros - Educação - Brasil - História - II Reinado, 1840-1889
Educação - Brasil - História - II Reinado, 1840-1889
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::TOPICOS ESPECIFICOS DE EDUCACAO
description This study has as main objective to investigate the presence of blacks in the Imperial School of Quinta da Boa Vista. This institution created and maintained by the Emperor d. Pedro II, initially designated to serve the children of the employees of the Imperial House and the Imperial Farm dwellers. To this end, we seek to prioritize the query to the primary sources, located in the Museum's collections, library and national archives, General Archives of the city of Rio de Janeiro and the Imperial Museum. The interpretation produced in relation to the field of letters by individuals "of color" reveals that, despite the barriers imposed, mainly symbolic, that established for this portion of the population practice limitations in many social contexts, such as the school, blacks (including in the condition of slaves) have learned to read and write in different spaces. Finding that opposes to the traditionally educational historiography asserted that, during the period marked by slavery, these subjects were on the fringes of the literate world, denying even the prospect of use of reading and writing skills by these social actors in their daily lives, as a possible strategy of distancing and overcoming the captive condition
publishDate 2012
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-11-30
dc.date.available.fl_str_mv 2018-05-21
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-07T18:18:33Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv LOPES, Katia Geni Cordeiro. A presença de negros em espaços de instrução elementar da cidade-corte: o caso da Escola da Imperial Quinta da Boa Vista. 2012. 140 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14979
identifier_str_mv LOPES, Katia Geni Cordeiro. A presença de negros em espaços de instrução elementar da cidade-corte: o caso da Escola da Imperial Quinta da Boa Vista. 2012. 140 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/14979
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Formação Humana
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/14979/1/Dissert_Katia+Gene+Cordeiro+Lopes.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 6a03e95782ea181aecc15ae9ace90039
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728684861620224