Memórias bordadas nos cotidianos e nos currículos

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Chagas, Claudia Regina Ribeiro Pinheiro das
Data de Publicação: 2007
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10720
Resumo: This paper provides a discussion on the standing of women in non-academic fields. I have researched - between the lines - the story of these women, trying to understand the changes that have taken place in school, more specifically in the school curriculum. I did so through studies on the issue of gender and daily practices, and observing the intersubjective relationship that they establish among themselves and with the world. I bring this written culture to my discussion net based on certain school material and on texts related to women s activities, seeking to understand how this culture appeared, disappeared and reappeared in educational time/fields, especially in school curriculum. In my paper I emphasize the written culture, more specifically the ordinary person s writings that are shown in embroideries, i.e., the embroidered writings, and relate them to the issues mentioned above, seeking to know how they find out their space in the school curriculum. In spite of all the difficulties in their lives, these women go on embroidering not because it s an obligation or a job, but due to their necessity of speaking up, weaving their stories, embroidering their identities. They are women, grandmothers, mothers, daughters, married, single, widowers, but besides all that, they are embroiderers.
id UERJ_71c6f935eb9120f05a45119ec6dd1c35
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/10720
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Alves, Nilda Guimarãeshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=P9451Mignot, Ana Chrystina Venanciohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727036E5Azevedo, Joanir Gomes dehttp://lattes.cnpq.br/0347523596477233http://lattes.cnpq.br/0106329365055665Chagas, Claudia Regina Ribeiro Pinheiro das2021-01-05T21:56:53Z2010-06-102007-03-13CHAGAS, Claudia Regina Ribeiro Pinheiro das. Memórias bordadas nos cotidianos e nos currículos. 2007. 101 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10720This paper provides a discussion on the standing of women in non-academic fields. I have researched - between the lines - the story of these women, trying to understand the changes that have taken place in school, more specifically in the school curriculum. I did so through studies on the issue of gender and daily practices, and observing the intersubjective relationship that they establish among themselves and with the world. I bring this written culture to my discussion net based on certain school material and on texts related to women s activities, seeking to understand how this culture appeared, disappeared and reappeared in educational time/fields, especially in school curriculum. In my paper I emphasize the written culture, more specifically the ordinary person s writings that are shown in embroideries, i.e., the embroidered writings, and relate them to the issues mentioned above, seeking to know how they find out their space in the school curriculum. In spite of all the difficulties in their lives, these women go on embroidering not because it s an obligation or a job, but due to their necessity of speaking up, weaving their stories, embroidering their identities. They are women, grandmothers, mothers, daughters, married, single, widowers, but besides all that, they are embroiderers.O presente trabalho faz uma discussão sobre a situação das mulheres nos espaçostempos não instituídos. Pesquisei histórias dessas mulheres, buscando perceber as mudanças ocorridas na escola, mais especificamente no currículo, com os estudos sobre a questão do gênero e das práticas cotidianas e nas relações intersubjetivas que estabelecem entre si e com o mundo. Trago para minha rede de discussão alguns aspectos da cultura escrita a partir de certos suportes e textos ligados às práticas femininas, buscando perceber o seu aparecimento, desaparecimento, reaparecimento em espaçostempos educativos e no currículo escolar. No meu trabalho, tratando das imagens contidas nos bordados, privilegio a cultura escrita da pessoa comum que aparecem em bordados, ou seja, as escritas bordadas, relacionando-as às questões acima colocadas, buscando perceber como encontram seu espaço no currículo escolar e em outras atividades humanas. Com toda a dificuldade encontrada em seus caminhos, essas mulheres continuam a bordar, para além de somente entender essa atividade como um trabalho ou obrigação, mas pela necessidade de falar, tecer suas histórias bordando identidades. São mulheres, avós, mães, filhas, casadas, solteiras, viúvas, mas, além disso, são bordadeiras.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:56:53Z No. of bitstreams: 1 Dissert_Claudia Chagas_Bdtd.pdf: 1578435 bytes, checksum: 8082aa5f35c730ea93ddf6dc2c78e59e (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:56:53Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissert_Claudia Chagas_Bdtd.pdf: 1578435 bytes, checksum: 8082aa5f35c730ea93ddf6dc2c78e59e (MD5) Previous issue date: 2007-03-13Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de EducaçãoMemoryEmbroideryWritingGenderCurriculumDailyMemóriaBordadoEscritaGêneroImagemCurrículoCotidianoMulheresEducação FemininaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOMemórias bordadas nos cotidianos e nos currículosEmbroidered memories: daily and in school curriculuminfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissert_Claudia Chagas_Bdtd.pdfapplication/pdf1578435http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10720/1/Dissert_Claudia+Chagas_Bdtd.pdf8082aa5f35c730ea93ddf6dc2c78e59eMD511/107202024-02-27 12:43:24.273oai:www.bdtd.uerj.br:1/10720Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T15:43:24Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Memórias bordadas nos cotidianos e nos currículos
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Embroidered memories: daily and in school curriculum
title Memórias bordadas nos cotidianos e nos currículos
spellingShingle Memórias bordadas nos cotidianos e nos currículos
Chagas, Claudia Regina Ribeiro Pinheiro das
Memory
Embroidery
Writing
Gender
Curriculum
Daily
Memória
Bordado
Escrita
Gênero
Imagem
Currículo
Cotidiano
Mulheres
Educação Feminina
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Memórias bordadas nos cotidianos e nos currículos
title_full Memórias bordadas nos cotidianos e nos currículos
title_fullStr Memórias bordadas nos cotidianos e nos currículos
title_full_unstemmed Memórias bordadas nos cotidianos e nos currículos
title_sort Memórias bordadas nos cotidianos e nos currículos
author Chagas, Claudia Regina Ribeiro Pinheiro das
author_facet Chagas, Claudia Regina Ribeiro Pinheiro das
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Alves, Nilda Guimarães
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=P9451
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Mignot, Ana Chrystina Venancio
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4727036E5
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Azevedo, Joanir Gomes de
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0347523596477233
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0106329365055665
dc.contributor.author.fl_str_mv Chagas, Claudia Regina Ribeiro Pinheiro das
contributor_str_mv Alves, Nilda Guimarães
Mignot, Ana Chrystina Venancio
Azevedo, Joanir Gomes de
dc.subject.eng.fl_str_mv Memory
Embroidery
Writing
Gender
Curriculum
Daily
topic Memory
Embroidery
Writing
Gender
Curriculum
Daily
Memória
Bordado
Escrita
Gênero
Imagem
Currículo
Cotidiano
Mulheres
Educação Feminina
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.por.fl_str_mv Memória
Bordado
Escrita
Gênero
Imagem
Currículo
Cotidiano
Mulheres
Educação Feminina
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This paper provides a discussion on the standing of women in non-academic fields. I have researched - between the lines - the story of these women, trying to understand the changes that have taken place in school, more specifically in the school curriculum. I did so through studies on the issue of gender and daily practices, and observing the intersubjective relationship that they establish among themselves and with the world. I bring this written culture to my discussion net based on certain school material and on texts related to women s activities, seeking to understand how this culture appeared, disappeared and reappeared in educational time/fields, especially in school curriculum. In my paper I emphasize the written culture, more specifically the ordinary person s writings that are shown in embroideries, i.e., the embroidered writings, and relate them to the issues mentioned above, seeking to know how they find out their space in the school curriculum. In spite of all the difficulties in their lives, these women go on embroidering not because it s an obligation or a job, but due to their necessity of speaking up, weaving their stories, embroidering their identities. They are women, grandmothers, mothers, daughters, married, single, widowers, but besides all that, they are embroiderers.
publishDate 2007
dc.date.issued.fl_str_mv 2007-03-13
dc.date.available.fl_str_mv 2010-06-10
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T21:56:53Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv CHAGAS, Claudia Regina Ribeiro Pinheiro das. Memórias bordadas nos cotidianos e nos currículos. 2007. 101 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10720
identifier_str_mv CHAGAS, Claudia Regina Ribeiro Pinheiro das. Memórias bordadas nos cotidianos e nos currículos. 2007. 101 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2007.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10720
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10720/1/Dissert_Claudia+Chagas_Bdtd.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 8082aa5f35c730ea93ddf6dc2c78e59e
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728653039435776