Teatro e política na obra de Almeida Garrett: do setembrismo ao cabralismo (1838-1843)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Fabiana de Paula Lessa
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6457
Resumo: Almeida Garrett was engaged as a liberal participating in political events of his country. After the Revolution of September 1836, Passos Manuel invited him to structure the Portuguese theater, a view which is considered a means of civilization. Garret drew up a plan based on three fundamental points: the construction of a building (future Queen Maria II National Theater, opened in 1846), a school for artistic training and the creation of a national drama and modern repertoire. Approved by Queen Maria II Decree of 15 November 1836, appointed inspector General of the Theaters, to coordinate activities, developed the project to be dismissed in July 1841. The purpose of this paper is to analyze garrettiano theater under the political point of view, the period from 1838 to 1843, as this is a phase of intense activity in the author s attempt to restore the Portuguese scene. As a corpus, we have: Um auto de Gil Vicente (1838), O alfageme de Santarém (1841), Frei Luís de Sousa (1843)
id UERJ_78cc50226081c897def3aacd12ca9df5
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/6457
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling David, Sérgio Nazarhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4723958A5Maleval, Maria do Amparo Tavareshttp://lattes.cnpq.br/9976056269310975Martins, José Cândido de Oliveirahttp://lattes.cnpq.br/8906926113625897Oliveira, Fabiana de Paula Lessa2021-01-05T15:06:51Z2012-10-012012-04-09OLIVEIRA, Fabiana de Paula Lessa. Teatro e política na obra de Almeida Garrett: do setembrismo ao cabralismo (1838-1843). 2012. 100 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6457Almeida Garrett was engaged as a liberal participating in political events of his country. After the Revolution of September 1836, Passos Manuel invited him to structure the Portuguese theater, a view which is considered a means of civilization. Garret drew up a plan based on three fundamental points: the construction of a building (future Queen Maria II National Theater, opened in 1846), a school for artistic training and the creation of a national drama and modern repertoire. Approved by Queen Maria II Decree of 15 November 1836, appointed inspector General of the Theaters, to coordinate activities, developed the project to be dismissed in July 1841. The purpose of this paper is to analyze garrettiano theater under the political point of view, the period from 1838 to 1843, as this is a phase of intense activity in the author s attempt to restore the Portuguese scene. As a corpus, we have: Um auto de Gil Vicente (1838), O alfageme de Santarém (1841), Frei Luís de Sousa (1843)Almeida Garrett engajou-se como liberal participando dos acontecimentos políticos de seu país. Após a Revolução de Setembro de 1836, Passos Manuel convida-o para estruturar o teatro português, tendo em vista que é considerado um meio de civilização. Garrett elabora um plano baseado em três pontos fundamentais: a construção de um edifício (futuro Teatro Nacional D. Maria II, inaugurado em 1846); uma escola voltada para formação artística e a criação de um repertório dramático nacional e moderno. Aprovado pela rainha D. Maria II em Decreto de 15 de novembro de 1836, nomeado Inspetor-Geral dos Teatros, para coordenar as atividades, põe em prática o projeto até ser demitido em julho de 1841. A proposta deste trabalho é analisar o teatro garrettiano, sob o ponto de vista político, do período de 1838 a 1843, por esta ser uma fase de intensa atividade do autor na tentativa de restaurar a cena portuguesa. Como corpus, temos: Um auto de Gil Vicente (1838); O alfageme de Santarém (1841); Frei Luís de Sousa (1843)Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T15:06:51Z No. of bitstreams: 1 Fabiana de Paula Lessa Oliveira_dissertacao.pdf: 926400 bytes, checksum: 91a32d01a4988386f65f94c84e55726c (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T15:06:51Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Fabiana de Paula Lessa Oliveira_dissertacao.pdf: 926400 bytes, checksum: 91a32d01a4988386f65f94c84e55726c (MD5) Previous issue date: 2012-04-09application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em LetrasUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de LetrasAlmeida GarrettTheaterPoliticsNineenth centuryGarrett, Almeida, 1799-1854Teatro Nacional D. Maria II (Portugal)Teatro português - Aspectos políticos Séc. XIXAlmeida GarrettTeatroPolíticaSéculo XIXCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::OUTRAS LITERATURAS VERNACULASTeatro e política na obra de Almeida Garrett: do setembrismo ao cabralismo (1838-1843)Theatre and politics in the Almeida Garrett's work: stembrism to the cabralism (1838-1843)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALFabiana de Paula Lessa Oliveira_dissertacao.pdfapplication/pdf926400http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6457/1/Fabiana+de+Paula+Lessa+Oliveira_dissertacao.pdf91a32d01a4988386f65f94c84e55726cMD511/64572024-02-27 16:16:17.698oai:www.bdtd.uerj.br:1/6457Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:16:17Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Teatro e política na obra de Almeida Garrett: do setembrismo ao cabralismo (1838-1843)
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Theatre and politics in the Almeida Garrett's work: stembrism to the cabralism (1838-1843)
title Teatro e política na obra de Almeida Garrett: do setembrismo ao cabralismo (1838-1843)
spellingShingle Teatro e política na obra de Almeida Garrett: do setembrismo ao cabralismo (1838-1843)
Oliveira, Fabiana de Paula Lessa
Almeida Garrett
Theater
Politics
Nineenth century
Garrett, Almeida, 1799-1854
Teatro Nacional D. Maria II (Portugal)
Teatro português - Aspectos políticos Séc. XIX
Almeida Garrett
Teatro
Política
Século XIX
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::OUTRAS LITERATURAS VERNACULAS
title_short Teatro e política na obra de Almeida Garrett: do setembrismo ao cabralismo (1838-1843)
title_full Teatro e política na obra de Almeida Garrett: do setembrismo ao cabralismo (1838-1843)
title_fullStr Teatro e política na obra de Almeida Garrett: do setembrismo ao cabralismo (1838-1843)
title_full_unstemmed Teatro e política na obra de Almeida Garrett: do setembrismo ao cabralismo (1838-1843)
title_sort Teatro e política na obra de Almeida Garrett: do setembrismo ao cabralismo (1838-1843)
author Oliveira, Fabiana de Paula Lessa
author_facet Oliveira, Fabiana de Paula Lessa
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv David, Sérgio Nazar
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4723958A5
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Maleval, Maria do Amparo Tavares
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/9976056269310975
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Martins, José Cândido de Oliveira
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8906926113625897
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Fabiana de Paula Lessa
contributor_str_mv David, Sérgio Nazar
Maleval, Maria do Amparo Tavares
Martins, José Cândido de Oliveira
dc.subject.eng.fl_str_mv Almeida Garrett
Theater
Politics
Nineenth century
topic Almeida Garrett
Theater
Politics
Nineenth century
Garrett, Almeida, 1799-1854
Teatro Nacional D. Maria II (Portugal)
Teatro português - Aspectos políticos Séc. XIX
Almeida Garrett
Teatro
Política
Século XIX
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::OUTRAS LITERATURAS VERNACULAS
dc.subject.por.fl_str_mv Garrett, Almeida, 1799-1854
Teatro Nacional D. Maria II (Portugal)
Teatro português - Aspectos políticos Séc. XIX
Almeida Garrett
Teatro
Política
Século XIX
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::OUTRAS LITERATURAS VERNACULAS
description Almeida Garrett was engaged as a liberal participating in political events of his country. After the Revolution of September 1836, Passos Manuel invited him to structure the Portuguese theater, a view which is considered a means of civilization. Garret drew up a plan based on three fundamental points: the construction of a building (future Queen Maria II National Theater, opened in 1846), a school for artistic training and the creation of a national drama and modern repertoire. Approved by Queen Maria II Decree of 15 November 1836, appointed inspector General of the Theaters, to coordinate activities, developed the project to be dismissed in July 1841. The purpose of this paper is to analyze garrettiano theater under the political point of view, the period from 1838 to 1843, as this is a phase of intense activity in the author s attempt to restore the Portuguese scene. As a corpus, we have: Um auto de Gil Vicente (1838), O alfageme de Santarém (1841), Frei Luís de Sousa (1843)
publishDate 2012
dc.date.available.fl_str_mv 2012-10-01
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-04-09
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T15:06:51Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv OLIVEIRA, Fabiana de Paula Lessa. Teatro e política na obra de Almeida Garrett: do setembrismo ao cabralismo (1838-1843). 2012. 100 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6457
identifier_str_mv OLIVEIRA, Fabiana de Paula Lessa. Teatro e política na obra de Almeida Garrett: do setembrismo ao cabralismo (1838-1843). 2012. 100 f. Dissertação (Mestrado em Literaturas de Língua Inglesa; Literatura Brasileira; Literatura Portuguesa; Língua Portuguesa; Ling) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2012.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6457
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Letras
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Letras
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6457/1/Fabiana+de+Paula+Lessa+Oliveira_dissertacao.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 91a32d01a4988386f65f94c84e55726c
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352269817085952