Poéticas do mal na literatura brasileira: o gótico brasileiro em Fronteira, de Cornélio Penna

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Lais Alves de Souza da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: lais.alvessouza@yahoo.com.br
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/19628
Resumo: From its origin in the British literary scene of the mid-eighteenth century, the Gothic spread through the literature of many countries and, due to its great adaptability, allowed the representation of the fears and anxieties of numerous societies, unveiling the cracks of the projects of formation of these nations. Among its main elements, Gothic presents i) a pessimistic and skeptical worldview; ii) the presence of loci horribiles, i.e., terrifying and oppressive narrative spaces; iii) physically or morally monstrous characters, and iv) the theme of the past returning to haunt the present. This study aims to analyze Fronteira (1935), Cornélio Penna’s (1896-1958) first novel, in the light of Gothic conventions and present it as an exemplary work of the Brazilian Gothic. As theoretical support regarding the transnational and transhistorical scopes of the Gothic tradition, we consider the seminal works of Fred Botting (2005), David Stevens (2012), and David Punter (2013); to explore the processes that allowed the transformations of Gothic in Latin America, we rely on the considerations of Enrique Ajuria Ibarra (2014), Justin Edwards (2016), and Sandra Vasconcelos (2016), to then formulate our reflections on the Brazilian category based on the studies of Fernando Monteiro de Barros (2014; 2016; 2020), Júlio França (2018), and João Pedro Bellas (2021). Finally, we undertake a narratological analysis of Penna’s work and exam the typically Brazilian themes we find in Fronteira.
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Among its main elements, Gothic presents i) a pessimistic and skeptical worldview; ii) the presence of loci horribiles, i.e., terrifying and oppressive narrative spaces; iii) physically or morally monstrous characters, and iv) the theme of the past returning to haunt the present. This study aims to analyze Fronteira (1935), Cornélio Penna’s (1896-1958) first novel, in the light of Gothic conventions and present it as an exemplary work of the Brazilian Gothic. As theoretical support regarding the transnational and transhistorical scopes of the Gothic tradition, we consider the seminal works of Fred Botting (2005), David Stevens (2012), and David Punter (2013); to explore the processes that allowed the transformations of Gothic in Latin America, we rely on the considerations of Enrique Ajuria Ibarra (2014), Justin Edwards (2016), and Sandra Vasconcelos (2016), to then formulate our reflections on the Brazilian category based on the studies of Fernando Monteiro de Barros (2014; 2016; 2020), Júlio França (2018), and João Pedro Bellas (2021). Finally, we undertake a narratological analysis of Penna’s work and exam the typically Brazilian themes we find in Fronteira.A partir de sua origem no cenário literário britânico de meados do século XVIII, a poética gótica difundiu-se pela literatura de inúmeros países e, em virtude de seu caráter adaptável, tornou possível a representação dos medos e das ansiedades das mais diversas sociedades, além de desvelar as fissuras dos projetos de formação de suas nações. Dentre os principais elementos do Gótico, destacam-se uma visão de mundo negativa e/ou cética; a presença de loci horribiles, i.e., espaços narrativos aterrorizantes e opressivos; a figuração de personagens física ou moralmente monstruosas, e o tema do passado que retorna para assombrar o presente. Este trabalho possui o objetivo de analisar Fronteira (1935), primeiro romance de Cornélio Penna (1896-1958), à luz das convenções góticas e apresentá-lo como uma obra exemplar da categoria do Gótico brasileiro. Tendo como aporte teórico os trabalhos de Fred Botting (2005), David Stevens (2012) e David Punter (2013) no que se refere aos escopos transnacional e trans-histórico da poética, exploraremos os processos que permitiram suas transformações na América Latina a partir das considerações de Enrique Ajuria Ibarra (2014), Justin D. Edwards e Sandra Vasconcelos (2016), para, então, formularmos reflexões sobre a vertente brasileira com base nos estudos de Fernando Monteiro de Barros (2014; 2016; 2020), Júlio França (2018) e João Pedro Bellas (2021). Em seguida, empreenderemos a análise narratológica da obra corneliana e, finalmente, o exame dos temas tipicamente brasileiros que encontramos em Fronteira.Submitted by Helio CEH/B (hagoncalves137@yahoo.com.br) on 2023-05-23T18:13:57Z No. of bitstreams: 1 Dissertação - Lais Alves de Souza da Silva - 2023 - Completo.pdf: 1800776 bytes, checksum: d11ed5e601a6400a777d9d2986606d0f (MD5)Made available in DSpace on 2023-05-23T18:13:57Z (GMT). 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FronteiraFicção gótica (Gênero literário) – História e críticaLiteratura brasileira – História e críticaLINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LITERATURA COMPARADAPoéticas do mal na literatura brasileira: o gótico brasileiro em Fronteira, de Cornélio PennaNegative poetics in Brazilian literature: the Brazilian Gothic in Cornélio Penna’s Fronteirainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertação - Lais Alves de Souza da Silva - 2023 - Completo.pdfDissertação - Lais Alves de Souza da Silva - 2023 - Completo.pdfapplication/pdf1800776http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/19628/2/Disserta%C3%A7%C3%A3o+-+Lais+Alves+de+Souza+da+Silva+-+2023+-+Completo.pdfd11ed5e601a6400a777d9d2986606d0fMD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82123http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/19628/1/license.txte5502652da718045d7fcd832b79fca29MD511/196282024-02-27 16:15:47.228oai:www.bdtd.uerj.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:15:47Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
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