PROINFO em Nova Iguaçu: tecnologia educacional e formação cultural ou Informática Educativa e semiformação?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10177 |
Resumo: | This research looks for an analysis and comprehension of the meaning(s) of the digital resources presence on school and of the technology on education. For that, it s defined as the study s object the National Program of Educational Technology (Proinfo) and as the empirical research the Nova Iguaçu s public education. Supported on the methodology of review the subject (AC), it approaches the guidelines that guide this Program of the Education Ministry (MEC) and looks for capture the aspects of the politic conduction from the municipal managers, revealing the conceptions that guide these actions. It gives theoretical support to this study the concepts of cultural formation/semi-formation, from Adorno, and the conception of technology, built, fundamentally, from the Adorno s, Horkheimer s and Marcuse s ideas. Our observations and analysis indicate that the introduction of the Digital Information and Communication Technologies (TDIC) on schools rise, essentially, to answer the demand of the productive sector and not to organize new dynamics and new educational processes. Thus, the Proinfo presents itself as a new isolated pedagogic reform and has served to reform the crisis of the cultural formation. |
id |
UERJ_7e5b1baad25ad2a9c4f4216e0bd9eabb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/10177 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Sobreira, Henrique Garciahttp://lattes.cnpq.br/0829396401130024Leroux, Lilianehttp://lattes.cnpq.br/3133557692090966Campos, Gilda Helena Bernardino dehttp://lattes.cnpq.br/5257065023278066http://lattes.cnpq.br/9995502256432250Fois, Náira Fonseca2021-01-05T21:38:23Z2015-03-262014-09-23FOIS, Náira Fonseca. PROINFO em Nova Iguaçu: tecnologia educacional e formação cultural ou Informática Educativa e semiformação?. 2014. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2014.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10177This research looks for an analysis and comprehension of the meaning(s) of the digital resources presence on school and of the technology on education. For that, it s defined as the study s object the National Program of Educational Technology (Proinfo) and as the empirical research the Nova Iguaçu s public education. Supported on the methodology of review the subject (AC), it approaches the guidelines that guide this Program of the Education Ministry (MEC) and looks for capture the aspects of the politic conduction from the municipal managers, revealing the conceptions that guide these actions. It gives theoretical support to this study the concepts of cultural formation/semi-formation, from Adorno, and the conception of technology, built, fundamentally, from the Adorno s, Horkheimer s and Marcuse s ideas. Our observations and analysis indicate that the introduction of the Digital Information and Communication Technologies (TDIC) on schools rise, essentially, to answer the demand of the productive sector and not to organize new dynamics and new educational processes. Thus, the Proinfo presents itself as a new isolated pedagogic reform and has served to reform the crisis of the cultural formation.Esta pesquisa busca uma análise e compreensão do(s) sentido(s) da presença dos recursos digitais na escola e da tecnologia no campo educacional. Para tanto, define como objeto de estudo o Programa Nacional de Tecnologia Educacional (Proinfo) e como campo empírico a rede municipal de Nova Iguaçu. Apoiada na metodologia da análise de conteúdo (AC), faz uma abordagem das diretrizes que orientam esse Programa do Ministério da Educação (MEC) e busca capturar os aspectos da condução da política pelos gestores municipais, revelando as concepções que orientam essas ações. Dão sustentação teórica a este estudo os conceitos de formação cultural/semiformação, de Adorno, e o conceito de tecnologia, construído, fundamentalmente, a partir das ideias de Adorno, Horkheimer e Marcuse. Nossas observações e análise indicam que a introdução das Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação (TDIC) nas escolas surge, essencialmente, para responder à demanda do setor produtivo e não para estruturar novas dinâmicas e novos processos educacionais. Sendo assim, o Proinfo se apresenta como mais uma reforma pedagógica isolada e tem servido para reforçar a crise da formação cultural. Seus rumos precisam ser corrigidos para que se afigure como possibilidade de autorreflexão crítica e como a base potencial da emancipação dos sujeitos.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:38:23Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Naira Fonseca Fois.pdf: 1087356 bytes, checksum: 7227e105865a351812c3c629ec4be6f5 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:38:23Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Naira Fonseca Fois.pdf: 1087356 bytes, checksum: 7227e105865a351812c3c629ec4be6f5 (MD5) Previous issue date: 2014-09-23application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Educação, Cultura e ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada FluminenseProinfoCultural FormationSemi-FormationTDICProinfoFormação CulturalSemiformaçãoTDICEnsino a distânciaTecnologia educacionalCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPROINFO em Nova Iguaçu: tecnologia educacional e formação cultural ou Informática Educativa e semiformação?PROINFO in Nova Iguaçu: Educational Tecnology and Cultural Formation or Educational Computing abd Semiformation?info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Naira Fonseca Fois.pdfapplication/pdf1087356http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10177/1/Dissertacao+Naira+Fonseca+Fois.pdf7227e105865a351812c3c629ec4be6f5MD511/101772024-02-27 13:04:49.81oai:www.bdtd.uerj.br:1/10177Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T16:04:49Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
PROINFO em Nova Iguaçu: tecnologia educacional e formação cultural ou Informática Educativa e semiformação? |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
PROINFO in Nova Iguaçu: Educational Tecnology and Cultural Formation or Educational Computing abd Semiformation? |
title |
PROINFO em Nova Iguaçu: tecnologia educacional e formação cultural ou Informática Educativa e semiformação? |
spellingShingle |
PROINFO em Nova Iguaçu: tecnologia educacional e formação cultural ou Informática Educativa e semiformação? Fois, Náira Fonseca Proinfo Cultural Formation Semi-Formation TDIC Proinfo Formação Cultural Semiformação TDIC Ensino a distância Tecnologia educacional CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
PROINFO em Nova Iguaçu: tecnologia educacional e formação cultural ou Informática Educativa e semiformação? |
title_full |
PROINFO em Nova Iguaçu: tecnologia educacional e formação cultural ou Informática Educativa e semiformação? |
title_fullStr |
PROINFO em Nova Iguaçu: tecnologia educacional e formação cultural ou Informática Educativa e semiformação? |
title_full_unstemmed |
PROINFO em Nova Iguaçu: tecnologia educacional e formação cultural ou Informática Educativa e semiformação? |
title_sort |
PROINFO em Nova Iguaçu: tecnologia educacional e formação cultural ou Informática Educativa e semiformação? |
author |
Fois, Náira Fonseca |
author_facet |
Fois, Náira Fonseca |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Sobreira, Henrique Garcia |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0829396401130024 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Leroux, Liliane |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3133557692090966 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Campos, Gilda Helena Bernardino de |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5257065023278066 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9995502256432250 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fois, Náira Fonseca |
contributor_str_mv |
Sobreira, Henrique Garcia Leroux, Liliane Campos, Gilda Helena Bernardino de |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Proinfo Cultural Formation Semi-Formation TDIC |
topic |
Proinfo Cultural Formation Semi-Formation TDIC Proinfo Formação Cultural Semiformação TDIC Ensino a distância Tecnologia educacional CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Proinfo Formação Cultural Semiformação TDIC Ensino a distância Tecnologia educacional |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This research looks for an analysis and comprehension of the meaning(s) of the digital resources presence on school and of the technology on education. For that, it s defined as the study s object the National Program of Educational Technology (Proinfo) and as the empirical research the Nova Iguaçu s public education. Supported on the methodology of review the subject (AC), it approaches the guidelines that guide this Program of the Education Ministry (MEC) and looks for capture the aspects of the politic conduction from the municipal managers, revealing the conceptions that guide these actions. It gives theoretical support to this study the concepts of cultural formation/semi-formation, from Adorno, and the conception of technology, built, fundamentally, from the Adorno s, Horkheimer s and Marcuse s ideas. Our observations and analysis indicate that the introduction of the Digital Information and Communication Technologies (TDIC) on schools rise, essentially, to answer the demand of the productive sector and not to organize new dynamics and new educational processes. Thus, the Proinfo presents itself as a new isolated pedagogic reform and has served to reform the crisis of the cultural formation. |
publishDate |
2014 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2014-09-23 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2015-03-26 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T21:38:23Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
FOIS, Náira Fonseca. PROINFO em Nova Iguaçu: tecnologia educacional e formação cultural ou Informática Educativa e semiformação?. 2014. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2014. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10177 |
identifier_str_mv |
FOIS, Náira Fonseca. PROINFO em Nova Iguaçu: tecnologia educacional e formação cultural ou Informática Educativa e semiformação?. 2014. 119 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2014. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10177 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada Fluminense |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10177/1/Dissertacao+Naira+Fonseca+Fois.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
7227e105865a351812c3c629ec4be6f5 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728648574599168 |