A prática do(a) coordenador(a) pedagógico(a) na Rede Municipal de Ensino do Rio de Janeiro: formação continuada de professores?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10356 |
Resumo: | This study aims to investigate the practice of the pedagogical coordinator as a mediator of curriculum policies in municipal schools of Rio de Janeiro. To understand the working dynamics of these professionals I analyzed the periods when the municipal schools were driven by the Multieducation, the Training Cycle in Fundamental Education and the proposed curriculum changes from 2009, when a new management in the Municipal Education started. I conducted an ethnographic type study, dialoguing with authors who provide a better understanding of the complex practice of the pedagogical coordinator in schools. Then I noticed the transformations of the curriculum policies of the municipal schools from the policy cycle approach proposed by Stephen J. Ball and colleagues. Finally, I examined the practice of pedagogical coordinators through the cultural context and the dynamics of the curriculum in their schools, understanding the function of this professional as a mediator of curriculum policies in the municipal schools of Rio de Janeiro. |
id |
UERJ_8a5bf728103b4eb07952b3fc09e6b256 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/10356 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Tura, Maria de Lourdes Rangelhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782282P9&dataRevisao=nullLopes, Alice Ribeiro Casimirohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=B899959Frangella, Rita de Cassia Prazereshttp://lattes.cnpq.br/1090641466362716Souza, Maria Inês Galvão Flores Marcondes dehttp://lattes.cnpq.br/9002784880708799Sampaio, Carmen Diolinda da Silva Sancheshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4721868Y6http://lattes.cnpq.br/9959390873791502Araujo, Teresa Cristina Oliveira2021-01-05T21:44:31Z2014-05-122013-02-21ARAUJO, Teresa Cristina Oliveira. A prática do(a) coordenador(a) pedagógico(a) na Rede Municipal de Ensino do Rio de Janeiro: formação continuada de professores?. 2013. 162 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10356This study aims to investigate the practice of the pedagogical coordinator as a mediator of curriculum policies in municipal schools of Rio de Janeiro. To understand the working dynamics of these professionals I analyzed the periods when the municipal schools were driven by the Multieducation, the Training Cycle in Fundamental Education and the proposed curriculum changes from 2009, when a new management in the Municipal Education started. I conducted an ethnographic type study, dialoguing with authors who provide a better understanding of the complex practice of the pedagogical coordinator in schools. Then I noticed the transformations of the curriculum policies of the municipal schools from the policy cycle approach proposed by Stephen J. Ball and colleagues. Finally, I examined the practice of pedagogical coordinators through the cultural context and the dynamics of the curriculum in their schools, understanding the function of this professional as a mediator of curriculum policies in the municipal schools of Rio de Janeiro.Este estudo tem o objetivo de pesquisar a prática do(a) coordenador(a) pedagógico(a) na Rede Municipal de Ensino do Rio de Janeiro. Para entender a dinâmica de trabalho desses profissionais analisei os períodos em que a Rede Municipal de Ensino estava orientada pela Multieducação, pelo Ciclo de Formação no Ensino Fundamental e pelas transformações curriculares propostas a partir de 2009, quando se iniciou uma nova gestão na Secretaria Municipal de Educação (SME). Realizei um estudo do tipo etnográfico, dialogando com autores que propiciam melhor compreensão da complexa prática do(a) coordenador(a) pedagógico(a) nas escolas. Em seguida, observei as transformações das políticas curriculares da Rede Municipal de Ensino a partir do ciclo de políticas proposto por Stephen J. Ball e colaboradores. E, por fim, examinei a prática de coordenadores(as) pedagógicos(as) através do contexto cultural e da dinâmica do currículo nas respectivas escolas, compreendendo a função desse profissional como mediador(a) das políticas de currículo na Rede Municipal de Ensino do Rio de Janeiro.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:44:31Z No. of bitstreams: 1 Tese_Teresa Cristina O Araujo_ Bdtd.pdf: 1734990 bytes, checksum: 825cb774b1266962a17d4056647eb707 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:44:31Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Tese_Teresa Cristina O Araujo_ Bdtd.pdf: 1734990 bytes, checksum: 825cb774b1266962a17d4056647eb707 (MD5) Previous issue date: 2013-02-21application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de EducaçãoCurriculum. Pedagogical coordinatorPolicy cycleRecontextualisationFundamental educationCoordenador(a) pedagógico(a)Ciclo de políticasRecontextualizaçãoEnsino fundamentalCoordenadores educacionais Rio de Janeiro (RJ) - PráticaPedagogos Rio de Janeiro(RJ) - PráticaEscolas municipais Rio de Janeiro (RJ) - CurrículosCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULOA prática do(a) coordenador(a) pedagógico(a) na Rede Municipal de Ensino do Rio de Janeiro: formação continuada de professores?The practice of the coordinator teachear in the municipal schools of Rio de Janeiroinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALTese_Teresa Cristina O Araujo_ Bdtd.pdfapplication/pdf1734990http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10356/1/Tese_Teresa+Cristina+O+Araujo_+Bdtd.pdf825cb774b1266962a17d4056647eb707MD511/103562024-02-27 12:43:49.443oai:www.bdtd.uerj.br:1/10356Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T15:43:49Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A prática do(a) coordenador(a) pedagógico(a) na Rede Municipal de Ensino do Rio de Janeiro: formação continuada de professores? |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The practice of the coordinator teachear in the municipal schools of Rio de Janeiro |
title |
A prática do(a) coordenador(a) pedagógico(a) na Rede Municipal de Ensino do Rio de Janeiro: formação continuada de professores? |
spellingShingle |
A prática do(a) coordenador(a) pedagógico(a) na Rede Municipal de Ensino do Rio de Janeiro: formação continuada de professores? Araujo, Teresa Cristina Oliveira Curriculum. Pedagogical coordinator Policy cycle Recontextualisation Fundamental education Coordenador(a) pedagógico(a) Ciclo de políticas Recontextualização Ensino fundamental Coordenadores educacionais Rio de Janeiro (RJ) - Prática Pedagogos Rio de Janeiro(RJ) - Prática Escolas municipais Rio de Janeiro (RJ) - Currículos CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
title_short |
A prática do(a) coordenador(a) pedagógico(a) na Rede Municipal de Ensino do Rio de Janeiro: formação continuada de professores? |
title_full |
A prática do(a) coordenador(a) pedagógico(a) na Rede Municipal de Ensino do Rio de Janeiro: formação continuada de professores? |
title_fullStr |
A prática do(a) coordenador(a) pedagógico(a) na Rede Municipal de Ensino do Rio de Janeiro: formação continuada de professores? |
title_full_unstemmed |
A prática do(a) coordenador(a) pedagógico(a) na Rede Municipal de Ensino do Rio de Janeiro: formação continuada de professores? |
title_sort |
A prática do(a) coordenador(a) pedagógico(a) na Rede Municipal de Ensino do Rio de Janeiro: formação continuada de professores? |
author |
Araujo, Teresa Cristina Oliveira |
author_facet |
Araujo, Teresa Cristina Oliveira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Tura, Maria de Lourdes Rangel |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4782282P9&dataRevisao=null |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Lopes, Alice Ribeiro Casimiro |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=B899959 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Frangella, Rita de Cassia Prazeres |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1090641466362716 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Souza, Maria Inês Galvão Flores Marcondes de |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9002784880708799 |
dc.contributor.referee4.fl_str_mv |
Sampaio, Carmen Diolinda da Silva Sanches |
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv |
http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4721868Y6 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9959390873791502 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araujo, Teresa Cristina Oliveira |
contributor_str_mv |
Tura, Maria de Lourdes Rangel Lopes, Alice Ribeiro Casimiro Frangella, Rita de Cassia Prazeres Souza, Maria Inês Galvão Flores Marcondes de Sampaio, Carmen Diolinda da Silva Sanches |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Curriculum. Pedagogical coordinator Policy cycle Recontextualisation Fundamental education |
topic |
Curriculum. Pedagogical coordinator Policy cycle Recontextualisation Fundamental education Coordenador(a) pedagógico(a) Ciclo de políticas Recontextualização Ensino fundamental Coordenadores educacionais Rio de Janeiro (RJ) - Prática Pedagogos Rio de Janeiro(RJ) - Prática Escolas municipais Rio de Janeiro (RJ) - Currículos CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Coordenador(a) pedagógico(a) Ciclo de políticas Recontextualização Ensino fundamental Coordenadores educacionais Rio de Janeiro (RJ) - Prática Pedagogos Rio de Janeiro(RJ) - Prática Escolas municipais Rio de Janeiro (RJ) - Currículos |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO::CURRICULO |
description |
This study aims to investigate the practice of the pedagogical coordinator as a mediator of curriculum policies in municipal schools of Rio de Janeiro. To understand the working dynamics of these professionals I analyzed the periods when the municipal schools were driven by the Multieducation, the Training Cycle in Fundamental Education and the proposed curriculum changes from 2009, when a new management in the Municipal Education started. I conducted an ethnographic type study, dialoguing with authors who provide a better understanding of the complex practice of the pedagogical coordinator in schools. Then I noticed the transformations of the curriculum policies of the municipal schools from the policy cycle approach proposed by Stephen J. Ball and colleagues. Finally, I examined the practice of pedagogical coordinators through the cultural context and the dynamics of the curriculum in their schools, understanding the function of this professional as a mediator of curriculum policies in the municipal schools of Rio de Janeiro. |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2013-02-21 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2014-05-12 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-05T21:44:31Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
ARAUJO, Teresa Cristina Oliveira. A prática do(a) coordenador(a) pedagógico(a) na Rede Municipal de Ensino do Rio de Janeiro: formação continuada de professores?. 2013. 162 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10356 |
identifier_str_mv |
ARAUJO, Teresa Cristina Oliveira. A prática do(a) coordenador(a) pedagógico(a) na Rede Municipal de Ensino do Rio de Janeiro: formação continuada de professores?. 2013. 162 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2013. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10356 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10356/1/Tese_Teresa+Cristina+O+Araujo_+Bdtd.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
825cb774b1266962a17d4056647eb707 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728649968156672 |