Travessias praticadas: a viagem como ensaio

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Faria, Priscilla Menezes de
Data de Publicação: 2014
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7492
Resumo: In this work, practices of artistic travel are investigated as the double movement of crossing the unknown and being crossed by the powers of the unpredictable . The travel experience is identified here as a kind of existence essay and, in the search of that comprehension, four distinct movements are studied: narrating, crossing, being crossed and tacking. The relations between poetic narrative and travel experience are presented here with emphasis on the destabilizing potency of these procedures. We seek to investigate what could be the singularity of the traveler knowledge, understanding it as a wisdom acquired on a passage through the incognito. We also study the concept of margin, walking around the notion of unknown axis , seeking to understand some particularities of works of art that are defined as crossings through the unknown and some effects caused by this form of incursion. Finally, we get to the notion that an artistic journey requires a deviation, because being crossed by the incognito is not succumbing to the dangerous powers of the world , but rather an exercise of bordering them, sliding along its borders in a game of onslaughts and retreats in which the artwork is created
id UERJ_8c45b7b734985d597aa44ffb2cca503f
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/7492
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Danziger, Leila Maria Brasilhttp://lattes.cnpq.br/2054847883460812Campos, Marcelo Gustavo Lima dehttp://lattes.cnpq.br/4042663622905586Rivera, Tania Cristinahttpp://lattes.cnpq.br/5966080566066490http://lattes.cnpq.br/2833211343881971Faria, Priscilla Menezes de2021-01-05T17:00:03Z2014-05-292014-03-26FARIA, Priscilla Menezes de. Travessias praticadas: a viagem como ensaio. 2014. 111 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7492In this work, practices of artistic travel are investigated as the double movement of crossing the unknown and being crossed by the powers of the unpredictable . The travel experience is identified here as a kind of existence essay and, in the search of that comprehension, four distinct movements are studied: narrating, crossing, being crossed and tacking. The relations between poetic narrative and travel experience are presented here with emphasis on the destabilizing potency of these procedures. We seek to investigate what could be the singularity of the traveler knowledge, understanding it as a wisdom acquired on a passage through the incognito. We also study the concept of margin, walking around the notion of unknown axis , seeking to understand some particularities of works of art that are defined as crossings through the unknown and some effects caused by this form of incursion. Finally, we get to the notion that an artistic journey requires a deviation, because being crossed by the incognito is not succumbing to the dangerous powers of the world , but rather an exercise of bordering them, sliding along its borders in a game of onslaughts and retreats in which the artwork is createdNeste trabalho investigam-se as viagens artísticas como práticas do duplo movimento de atravessar o desconhecido e ser atravessado pelas potências do imprevisível. Identifica-se a experiência viajante como uma forma de ensaio da existência e, na busca por essa compreensão, são estudados quatro movimentos distintos: narrar, atravessar, ser atravessado e bordejar. Trata-se, aqui, de apresentar relações entre a narrativa poética e a experiência viajante através daquilo que esses procedimentos provocam de desestabilizador no sujeito da razão. Busca-se investigar o que poderia haver de próprio no conhecimento do viajante, compreendendo-o como um saber adquirido na passagem pelo incógnito. Faz-se uma digressão pela margem, em uma caminhada ao redor da noção de eixo desconhecido, buscando compreender as potências das obras de arte que se dão como travessia pelo desconhecido e alguns efeitos provocados por essa forma de incursão. Chega-se, por fim, à noção de que a travessia artística implica em uma espécie de desvio, pois ser atravessado pelo incógnito não pode ser sucumbir às potências perigosas do mundo, sendo antes um exercício de bordeja-las, de deslizar por suas margens em um jogo de investidas e recuos no qual a obra de arte é criadaSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T17:00:03Z No. of bitstreams: 1 Priscilla Menezes de Faria_dissertacao.pdf: 4068173 bytes, checksum: 0a22e649913d4b0db753755ffa4719b9 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T17:00:03Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Priscilla Menezes de Faria_dissertacao.pdf: 4068173 bytes, checksum: 0a22e649913d4b0db753755ffa4719b9 (MD5) Previous issue date: 2014-03-26Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em ArtesUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de ArtesArtistic TravelsAesthetics of ExistenceEssayViagens ArtísticasEstética da ExistênciaArtistas ViagensArte narrativaArte FilosofiaEstéticaEnsaiosCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTESTravessias praticadas: a viagem como ensaioPracticed crossings: travel as essayinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALPriscilla Menezes de Faria_dissertacao.pdfapplication/pdf4068173http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7492/1/Priscilla+Menezes+de+Faria_dissertacao.pdf0a22e649913d4b0db753755ffa4719b9MD511/74922024-02-26 16:04:31.761oai:www.bdtd.uerj.br:1/7492Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-26T19:04:31Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Travessias praticadas: a viagem como ensaio
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Practiced crossings: travel as essay
title Travessias praticadas: a viagem como ensaio
spellingShingle Travessias praticadas: a viagem como ensaio
Faria, Priscilla Menezes de
Artistic Travels
Aesthetics of Existence
Essay
Viagens Artísticas
Estética da Existência
Artistas Viagens
Arte narrativa
Arte Filosofia
Estética
Ensaios
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
title_short Travessias praticadas: a viagem como ensaio
title_full Travessias praticadas: a viagem como ensaio
title_fullStr Travessias praticadas: a viagem como ensaio
title_full_unstemmed Travessias praticadas: a viagem como ensaio
title_sort Travessias praticadas: a viagem como ensaio
author Faria, Priscilla Menezes de
author_facet Faria, Priscilla Menezes de
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Danziger, Leila Maria Brasil
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2054847883460812
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Campos, Marcelo Gustavo Lima de
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4042663622905586
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Rivera, Tania Cristina
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv httpp://lattes.cnpq.br/5966080566066490
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2833211343881971
dc.contributor.author.fl_str_mv Faria, Priscilla Menezes de
contributor_str_mv Danziger, Leila Maria Brasil
Campos, Marcelo Gustavo Lima de
Rivera, Tania Cristina
dc.subject.eng.fl_str_mv Artistic Travels
Aesthetics of Existence
Essay
topic Artistic Travels
Aesthetics of Existence
Essay
Viagens Artísticas
Estética da Existência
Artistas Viagens
Arte narrativa
Arte Filosofia
Estética
Ensaios
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
dc.subject.por.fl_str_mv Viagens Artísticas
Estética da Existência
Artistas Viagens
Arte narrativa
Arte Filosofia
Estética
Ensaios
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::ARTES
description In this work, practices of artistic travel are investigated as the double movement of crossing the unknown and being crossed by the powers of the unpredictable . The travel experience is identified here as a kind of existence essay and, in the search of that comprehension, four distinct movements are studied: narrating, crossing, being crossed and tacking. The relations between poetic narrative and travel experience are presented here with emphasis on the destabilizing potency of these procedures. We seek to investigate what could be the singularity of the traveler knowledge, understanding it as a wisdom acquired on a passage through the incognito. We also study the concept of margin, walking around the notion of unknown axis , seeking to understand some particularities of works of art that are defined as crossings through the unknown and some effects caused by this form of incursion. Finally, we get to the notion that an artistic journey requires a deviation, because being crossed by the incognito is not succumbing to the dangerous powers of the world , but rather an exercise of bordering them, sliding along its borders in a game of onslaughts and retreats in which the artwork is created
publishDate 2014
dc.date.available.fl_str_mv 2014-05-29
dc.date.issued.fl_str_mv 2014-03-26
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T17:00:03Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv FARIA, Priscilla Menezes de. Travessias praticadas: a viagem como ensaio. 2014. 111 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7492
identifier_str_mv FARIA, Priscilla Menezes de. Travessias praticadas: a viagem como ensaio. 2014. 111 f. Dissertação (Mestrado em Arte e Cultura Contemporânea) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2014.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/7492
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Artes
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Artes
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/7492/1/Priscilla+Menezes+de+Faria_dissertacao.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 0a22e649913d4b0db753755ffa4719b9
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728628895973376