E a música nessa História?: a música no ensino de História da África e da cultura afro-brasileira

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Carlos Eduardo Valdez da
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12124
Resumo: In this work we were presented possibilities of using music in teaching History of Africa and the african-Brazilian culture. For both were mobilized discussions both about the teaching of history, especially the aspect that studies the use of different languages in history class as discussions of recent historiography related to the teaching of history in Africa and african-Brazilian culture. The music was treated as a powerful teaching tool used by teachers to allow discussion and questioning of sensitive issues in the teaching of history as racism stay in Brazil, the permanence of the ideas of the myth of racial democracy and the expansion of knowledge of the student on the history of the African continent, so often neglected in Brazilian curriculum. The result of this study was to produce a blog called "Orin, the Music Box," which contains proposals for activities that have been developed from songs of Brazilian popular repertoire that somehow address compatible themes with this work and they can be used by teachers and students of basic education, thus contributing in some way to the implementation of the law 11.645/2008.
id UERJ_97e3e9904b6550b948325494734917ac
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/12124
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Rocha, Helenice Aparecida Bastoshttp://lattes.cnpq.br/5691780670835782Souza, Mônica Lima ehttp://lattes.cnpq.br/5555508700847548Magalhães, Felipe Santoshttp://lattes.cnpq.br/7546109343944142http://lattes.cnpq.br/5325834761859000Silva, Carlos Eduardo Valdez da2021-01-06T19:43:40Z2019-05-222016-09-29SILVA, Carlos Eduardo Valdez da. E a música nessa História?: a música no ensino de História da África e da cultura afro-brasileira. 2016. 91 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de História) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12124In this work we were presented possibilities of using music in teaching History of Africa and the african-Brazilian culture. For both were mobilized discussions both about the teaching of history, especially the aspect that studies the use of different languages in history class as discussions of recent historiography related to the teaching of history in Africa and african-Brazilian culture. The music was treated as a powerful teaching tool used by teachers to allow discussion and questioning of sensitive issues in the teaching of history as racism stay in Brazil, the permanence of the ideas of the myth of racial democracy and the expansion of knowledge of the student on the history of the African continent, so often neglected in Brazilian curriculum. The result of this study was to produce a blog called "Orin, the Music Box," which contains proposals for activities that have been developed from songs of Brazilian popular repertoire that somehow address compatible themes with this work and they can be used by teachers and students of basic education, thus contributing in some way to the implementation of the law 11.645/2008.Neste trabalho são apresentadas possibilidades do uso da música no ensino de História da África e da cultura afro-brasileira através de um blog denominado Orin. Para tanto foram mobilizadas discussões tanto acerca do ensino de História, sobretudo da vertente que estuda o uso de diferentes linguagens na aula de História, quanto discussões de recente historiografia relacionada ao ensino de História da África e da cultura afro-brasileira. A música é tratada como um recurso didático potente, utilizado pelos professores para possibilitar a discussão e a problematização de temáticas sensíveis no ensino de História, como a permanência do racismo no Brasil, a permanência das ideias do mito da democracia racial e a ampliação do conhecimento do aluno sobre a História do continente africano, tantas vezes negligenciada nos currículos brasileiros. A produção do blog chamado de Orin, a Caixa de Música é descrita no trabalho. São propostas de atividades que foram desenvolvidas a partir de canções do repertório popular brasileiro que, de alguma forma, abordam temáticas compatíveis com este trabalho e que podem ser utilizadas por professores e alunos do ensino básico contribuindo, assim, de alguma forma para a implementação da lei 11.645/2008.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-06T19:43:40Z No. of bitstreams: 1 Carlos Valdez.pdf: 1330870 bytes, checksum: 8a35dbf0cb8b908df084fe79139eb468 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-06T19:43:40Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Carlos Valdez.pdf: 1330870 bytes, checksum: 8a35dbf0cb8b908df084fe79139eb468 (MD5) Previous issue date: 2016-09-29Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Ensino de História (PROFHISTORIA)UERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresMusicTeaching historyHistory of Africa and Afro-Brazilian cultureMúsicaEnsino de históriaHistória da África e da cultura afro-brasileiraCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAE a música nessa História?: a música no ensino de História da África e da cultura afro-brasileiraAnd the music in this History ?: music in teaching History of Africa and Afro-Brazilian cultureinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALCarlos Valdez.pdfapplication/pdf1330870http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12124/1/Carlos+Valdez.pdf8a35dbf0cb8b908df084fe79139eb468MD511/121242024-02-27 15:44:20.601oai:www.bdtd.uerj.br:1/12124Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:44:20Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv E a música nessa História?: a música no ensino de História da África e da cultura afro-brasileira
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv And the music in this History ?: music in teaching History of Africa and Afro-Brazilian culture
title E a música nessa História?: a música no ensino de História da África e da cultura afro-brasileira
spellingShingle E a música nessa História?: a música no ensino de História da África e da cultura afro-brasileira
Silva, Carlos Eduardo Valdez da
Music
Teaching history
History of Africa and Afro-Brazilian culture
Música
Ensino de história
História da África e da cultura afro-brasileira
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
title_short E a música nessa História?: a música no ensino de História da África e da cultura afro-brasileira
title_full E a música nessa História?: a música no ensino de História da África e da cultura afro-brasileira
title_fullStr E a música nessa História?: a música no ensino de História da África e da cultura afro-brasileira
title_full_unstemmed E a música nessa História?: a música no ensino de História da África e da cultura afro-brasileira
title_sort E a música nessa História?: a música no ensino de História da África e da cultura afro-brasileira
author Silva, Carlos Eduardo Valdez da
author_facet Silva, Carlos Eduardo Valdez da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Rocha, Helenice Aparecida Bastos
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5691780670835782
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Souza, Mônica Lima e
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5555508700847548
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Magalhães, Felipe Santos
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7546109343944142
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5325834761859000
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Carlos Eduardo Valdez da
contributor_str_mv Rocha, Helenice Aparecida Bastos
Souza, Mônica Lima e
Magalhães, Felipe Santos
dc.subject.eng.fl_str_mv Music
Teaching history
History of Africa and Afro-Brazilian culture
topic Music
Teaching history
History of Africa and Afro-Brazilian culture
Música
Ensino de história
História da África e da cultura afro-brasileira
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
dc.subject.por.fl_str_mv Música
Ensino de história
História da África e da cultura afro-brasileira
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
description In this work we were presented possibilities of using music in teaching History of Africa and the african-Brazilian culture. For both were mobilized discussions both about the teaching of history, especially the aspect that studies the use of different languages in history class as discussions of recent historiography related to the teaching of history in Africa and african-Brazilian culture. The music was treated as a powerful teaching tool used by teachers to allow discussion and questioning of sensitive issues in the teaching of history as racism stay in Brazil, the permanence of the ideas of the myth of racial democracy and the expansion of knowledge of the student on the history of the African continent, so often neglected in Brazilian curriculum. The result of this study was to produce a blog called "Orin, the Music Box," which contains proposals for activities that have been developed from songs of Brazilian popular repertoire that somehow address compatible themes with this work and they can be used by teachers and students of basic education, thus contributing in some way to the implementation of the law 11.645/2008.
publishDate 2016
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-09-29
dc.date.available.fl_str_mv 2019-05-22
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-06T19:43:40Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SILVA, Carlos Eduardo Valdez da. E a música nessa História?: a música no ensino de História da África e da cultura afro-brasileira. 2016. 91 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de História) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12124
identifier_str_mv SILVA, Carlos Eduardo Valdez da. E a música nessa História?: a música no ensino de História da África e da cultura afro-brasileira. 2016. 91 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de História) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12124
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ensino de História (PROFHISTORIA)
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12124/1/Carlos+Valdez.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 8a35dbf0cb8b908df084fe79139eb468
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352312267636736