Acendendo o candeeiro: Memórias em disputa em uma fazenda do Vale do Paraíba Fluminense e seus usos no Ensino de História
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12130 |
Resumo: | This Master's Dissertation seeks, in a general way, to analyze the strategies and memory lessons built from the farms and their pedagogical potential for History classes, which aim to light the lamp , that is, to awaken a sense of identity. and sensitization regarding the enslaved and their inheritances for the Brazilian social formation. Lighting the lamp is a metaphor for rethinking ways of approaching sensitive memories contained in these scripts. To achieve this goal, we will make a case study on the tourism itinerary proposed by Fazenda Santa Eufrásia and the recommendations of a conduct adjustment agreement, proposed by the Public Prosecution Service, considering the past uses committed there and their tourism purposes. and commercials, and the ways in which the history teacher could appropriate the visitation to the farm in his class, that is, the teacher to author the class to the extent that he can critically evaluate the multiple forms of public dissemination the history of the region, including the extent to which it is possible to light the lamp from the experience of visiting this farm or others in the region. In this sense, we also present a proposal for teacher training and a pedagogical script to be used and adapted by teachers to visit the farms in the Paraíba Fluminense Valley. |
id |
UERJ_9dd30975ba5dd45db2fb3c5ad48b92d5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/12130 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Silva, Daniel Pinhahttp://lattes.cnpq.br/8740068953346337Moraes, Renata Figueiredohttp://lattes.cnpq.br/7422043520205798Viana, Iamara da Silvahttp://lattes.cnpq.br/8734218761246193http://lattes.cnpq.br/0038540780517396Moraes, Silvana Nunes Fontes2021-01-06T19:43:48Z2020-01-282019-04-05MORAES, Silvana Nunes Fontes. Acendendo o candeeiro: Memórias em disputa em uma fazenda do Vale do Paraíba Fluminense e seus usos no Ensino de História. 2019. 77 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de História) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2019.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12130This Master's Dissertation seeks, in a general way, to analyze the strategies and memory lessons built from the farms and their pedagogical potential for History classes, which aim to light the lamp , that is, to awaken a sense of identity. and sensitization regarding the enslaved and their inheritances for the Brazilian social formation. Lighting the lamp is a metaphor for rethinking ways of approaching sensitive memories contained in these scripts. To achieve this goal, we will make a case study on the tourism itinerary proposed by Fazenda Santa Eufrásia and the recommendations of a conduct adjustment agreement, proposed by the Public Prosecution Service, considering the past uses committed there and their tourism purposes. and commercials, and the ways in which the history teacher could appropriate the visitation to the farm in his class, that is, the teacher to author the class to the extent that he can critically evaluate the multiple forms of public dissemination the history of the region, including the extent to which it is possible to light the lamp from the experience of visiting this farm or others in the region. In this sense, we also present a proposal for teacher training and a pedagogical script to be used and adapted by teachers to visit the farms in the Paraíba Fluminense Valley.A presente Dissertação de Mestrado busca, de maneira geral, analisar as estratégias e seleções de memória construídas a partir das fazendas e seu potencial pedagógico para aulas de História, que visem acender o candeeiro , isto é, despertar um sentimento de identidade e sensibilização em relação aos escravizados e suas heranças para a formação social brasileira. Acender o candeeiro é uma metáfora para repensar formas de abordagem das memórias sensíveis, contidas nesses roteiros. Para alcançar este objetivo, faremos um estudo de caso sobre o roteiro turístico proposto pela Fazenda Santa Eufrásia e as recomendações de um termo de ajustamento de conduta, proposto pelo Ministério Público, tendo em vista os usos do passado empenhados ali e seus fins turísticos e comerciais e os modos pelos quais o professor de história poderia se apropriar da visitação à fazenda em sua aula, ou seja, que o professor se faça autor da aula na medida em que consegue realizar uma avaliação crítica das múltiplas formas de difusão pública da história da região, compreendendo, em que medida é possível acender o candeeiro a partir da experiência da visitação a esta fazenda ou outras na região. Neste sentido, apresentamos também uma proposta de formação de professores e um roteiro pedagógico a ser utilizado e adaptado por professores em visitações as fazendas no Vale do Paraíba Fluminense.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-06T19:43:48Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Silvana Moraes.pdf: 479566 bytes, checksum: c7068895f054e41fcda9f1d77b3e3d12 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-06T19:43:48Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Silvana Moraes.pdf: 479566 bytes, checksum: c7068895f054e41fcda9f1d77b3e3d12 (MD5) Previous issue date: 2019-04-05application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Ensino de História (PROFHISTORIA)UERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresPublic historyParaíba ValleySlaveryMemorieHistória públicaVale do ParaíbaEscravidãoMemóriaCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAAcendendo o candeeiro: Memórias em disputa em uma fazenda do Vale do Paraíba Fluminense e seus usos no Ensino de HistóriaIgniting the lamp: Memories in dispute at a farm in the Paraíba Valley Fluminense and its uses in Teachinginfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Silvana Moraes.pdfapplication/pdf479566http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12130/1/Dissertacao+Silvana+Moraes.pdfc7068895f054e41fcda9f1d77b3e3d12MD511/121302024-02-27 15:44:19.603oai:www.bdtd.uerj.br:1/12130Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:44:19Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Acendendo o candeeiro: Memórias em disputa em uma fazenda do Vale do Paraíba Fluminense e seus usos no Ensino de História |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Igniting the lamp: Memories in dispute at a farm in the Paraíba Valley Fluminense and its uses in Teaching |
title |
Acendendo o candeeiro: Memórias em disputa em uma fazenda do Vale do Paraíba Fluminense e seus usos no Ensino de História |
spellingShingle |
Acendendo o candeeiro: Memórias em disputa em uma fazenda do Vale do Paraíba Fluminense e seus usos no Ensino de História Moraes, Silvana Nunes Fontes Public history Paraíba Valley Slavery Memorie História pública Vale do Paraíba Escravidão Memória CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
title_short |
Acendendo o candeeiro: Memórias em disputa em uma fazenda do Vale do Paraíba Fluminense e seus usos no Ensino de História |
title_full |
Acendendo o candeeiro: Memórias em disputa em uma fazenda do Vale do Paraíba Fluminense e seus usos no Ensino de História |
title_fullStr |
Acendendo o candeeiro: Memórias em disputa em uma fazenda do Vale do Paraíba Fluminense e seus usos no Ensino de História |
title_full_unstemmed |
Acendendo o candeeiro: Memórias em disputa em uma fazenda do Vale do Paraíba Fluminense e seus usos no Ensino de História |
title_sort |
Acendendo o candeeiro: Memórias em disputa em uma fazenda do Vale do Paraíba Fluminense e seus usos no Ensino de História |
author |
Moraes, Silvana Nunes Fontes |
author_facet |
Moraes, Silvana Nunes Fontes |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, Daniel Pinha |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8740068953346337 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Moraes, Renata Figueiredo |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7422043520205798 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Viana, Iamara da Silva |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8734218761246193 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0038540780517396 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Moraes, Silvana Nunes Fontes |
contributor_str_mv |
Silva, Daniel Pinha Moraes, Renata Figueiredo Viana, Iamara da Silva |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Public history Paraíba Valley Slavery Memorie |
topic |
Public history Paraíba Valley Slavery Memorie História pública Vale do Paraíba Escravidão Memória CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História pública Vale do Paraíba Escravidão Memória |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
description |
This Master's Dissertation seeks, in a general way, to analyze the strategies and memory lessons built from the farms and their pedagogical potential for History classes, which aim to light the lamp , that is, to awaken a sense of identity. and sensitization regarding the enslaved and their inheritances for the Brazilian social formation. Lighting the lamp is a metaphor for rethinking ways of approaching sensitive memories contained in these scripts. To achieve this goal, we will make a case study on the tourism itinerary proposed by Fazenda Santa Eufrásia and the recommendations of a conduct adjustment agreement, proposed by the Public Prosecution Service, considering the past uses committed there and their tourism purposes. and commercials, and the ways in which the history teacher could appropriate the visitation to the farm in his class, that is, the teacher to author the class to the extent that he can critically evaluate the multiple forms of public dissemination the history of the region, including the extent to which it is possible to light the lamp from the experience of visiting this farm or others in the region. In this sense, we also present a proposal for teacher training and a pedagogical script to be used and adapted by teachers to visit the farms in the Paraíba Fluminense Valley. |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-04-05 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2020-01-28 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2021-01-06T19:43:48Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MORAES, Silvana Nunes Fontes. Acendendo o candeeiro: Memórias em disputa em uma fazenda do Vale do Paraíba Fluminense e seus usos no Ensino de História. 2019. 77 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de História) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2019. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12130 |
identifier_str_mv |
MORAES, Silvana Nunes Fontes. Acendendo o candeeiro: Memórias em disputa em uma fazenda do Vale do Paraíba Fluminense e seus usos no Ensino de História. 2019. 77 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de História) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2019. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12130 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Ensino de História (PROFHISTORIA) |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12130/1/Dissertacao+Silvana+Moraes.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
c7068895f054e41fcda9f1d77b3e3d12 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728663664656384 |