Gestão dos sistemas de ensino: análise das relações democráticas na construção do Plano Municipal de Educação de Volta Redonda

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Augusto, Bruno Brandão
Data de Publicação: 2010
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10273
Resumo: This research investigates the relationships of democratic management developed in the preparation of the Municipal Education Plan developed in the city of Volta Redonda, located in the state south of the state of Rio de Janeiro in the period between 2007 and 2008 as a result of the recent agreement participation in the Articulated Action Plan (PAR) agreement with the federal government. Whereas the management of education systems the key point of education policy reforms directed since the 1990s, with emphasis on Latin America, the study identifies the variables that possible to be considered in the said County in the results these policies, as well as demonstrating the guiding conceptions of democratic social practices were directed to the development of a democratic culture that today requires commitment to the revision of values, participatory models in the context of the administration of education systems, and organization of the social partners that are present in the consolidation scenario democratic.
id UERJ_9fe78d1de9c1185276736ca7aa2200dd
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/10273
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Hora, Dinair Leal dahttp://lattes.cnpq.br/2705119184820662Sobreira, Henrique Garciahttp://lattes.cnpq.br/0829396401130024Fetzner, Andréa Rosanahttp://lattes.cnpq.br/1794350930106112http://lattes.cnpq.br/5520825115165741Augusto, Bruno Brandão2021-01-05T21:40:20Z2018-10-162010-09-30AUGUSTO, Bruno Brandão. Gestão dos sistemas de ensino: análise das relações democráticas na construção do Plano Municipal de Educação de Volta Redonda. 2010. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2010.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10273This research investigates the relationships of democratic management developed in the preparation of the Municipal Education Plan developed in the city of Volta Redonda, located in the state south of the state of Rio de Janeiro in the period between 2007 and 2008 as a result of the recent agreement participation in the Articulated Action Plan (PAR) agreement with the federal government. Whereas the management of education systems the key point of education policy reforms directed since the 1990s, with emphasis on Latin America, the study identifies the variables that possible to be considered in the said County in the results these policies, as well as demonstrating the guiding conceptions of democratic social practices were directed to the development of a democratic culture that today requires commitment to the revision of values, participatory models in the context of the administration of education systems, and organization of the social partners that are present in the consolidation scenario democratic.Esta pesquisa buscou analisar as relações de gestão democrática desenvolvidas no processo de elaboração do Plano Municipal de Educação desenvolvido na cidade de Volta Redonda, localizada na região sul fluminense do Estado do Rio de Janeiro no período compreendido entre 2007 e 2008 em decorrência do recente acordo de participação no Plano de Ações Articuladas (PAR) celebrado com o governo federal. Considerando a gestão dos sistemas de ensino o ponto chave das reformas políticas educacionais encaminhadas desde a década de 1990, com ênfase nos países da América Latina, o estudo identifica as variáveis que possíveis de ser considerado nos desencadeamentos dessas políticas do citado Município, demonstrando assim como às concepções norteadoras das práticas sociais democráticas foram direcionadas ao desenvolvimento de uma cultura democrática que requer na atualidade comprometimento com a revisão de valores, modelos participativos no contexto da administração dos sistemas de ensino, e organização dos interlocutores sociais que se fazem presente no cenário de consolidação democrática.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T21:40:20Z No. of bitstreams: 1 Dissertacao Bruno Brandao Augusto.pdf: 470983 bytes, checksum: b702e1098d76ef113f5796faa40532fc (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T21:40:20Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Dissertacao Bruno Brandao Augusto.pdf: 470983 bytes, checksum: b702e1098d76ef113f5796faa40532fc (MD5) Previous issue date: 2010-09-30application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Educação, Cultura e ComunicaçãoUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada FluminenseDemocracyManagementEducation systemsDemocraciaGestão escolarSistemas de ensinoEscolas públicasCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOGestão dos sistemas de ensino: análise das relações democráticas na construção do Plano Municipal de Educação de Volta RedondaManagement of education systems: analysis of democratic relations in the construction of the Municipal Plan of 1Volta Redonda Educationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALDissertacao Bruno Brandao Augusto.pdfapplication/pdf470983http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10273/1/Dissertacao+Bruno+Brandao+Augusto.pdfb702e1098d76ef113f5796faa40532fcMD511/102732024-02-27 13:04:41.371oai:www.bdtd.uerj.br:1/10273Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T16:04:41Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Gestão dos sistemas de ensino: análise das relações democráticas na construção do Plano Municipal de Educação de Volta Redonda
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Management of education systems: analysis of democratic relations in the construction of the Municipal Plan of 1Volta Redonda Education
title Gestão dos sistemas de ensino: análise das relações democráticas na construção do Plano Municipal de Educação de Volta Redonda
spellingShingle Gestão dos sistemas de ensino: análise das relações democráticas na construção do Plano Municipal de Educação de Volta Redonda
Augusto, Bruno Brandão
Democracy
Management
Education systems
Democracia
Gestão escolar
Sistemas de ensino
Escolas públicas
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Gestão dos sistemas de ensino: análise das relações democráticas na construção do Plano Municipal de Educação de Volta Redonda
title_full Gestão dos sistemas de ensino: análise das relações democráticas na construção do Plano Municipal de Educação de Volta Redonda
title_fullStr Gestão dos sistemas de ensino: análise das relações democráticas na construção do Plano Municipal de Educação de Volta Redonda
title_full_unstemmed Gestão dos sistemas de ensino: análise das relações democráticas na construção do Plano Municipal de Educação de Volta Redonda
title_sort Gestão dos sistemas de ensino: análise das relações democráticas na construção do Plano Municipal de Educação de Volta Redonda
author Augusto, Bruno Brandão
author_facet Augusto, Bruno Brandão
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Hora, Dinair Leal da
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2705119184820662
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Sobreira, Henrique Garcia
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0829396401130024
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Fetzner, Andréa Rosana
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/1794350930106112
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5520825115165741
dc.contributor.author.fl_str_mv Augusto, Bruno Brandão
contributor_str_mv Hora, Dinair Leal da
Sobreira, Henrique Garcia
Fetzner, Andréa Rosana
dc.subject.eng.fl_str_mv Democracy
Management
Education systems
topic Democracy
Management
Education systems
Democracia
Gestão escolar
Sistemas de ensino
Escolas públicas
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.por.fl_str_mv Democracia
Gestão escolar
Sistemas de ensino
Escolas públicas
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This research investigates the relationships of democratic management developed in the preparation of the Municipal Education Plan developed in the city of Volta Redonda, located in the state south of the state of Rio de Janeiro in the period between 2007 and 2008 as a result of the recent agreement participation in the Articulated Action Plan (PAR) agreement with the federal government. Whereas the management of education systems the key point of education policy reforms directed since the 1990s, with emphasis on Latin America, the study identifies the variables that possible to be considered in the said County in the results these policies, as well as demonstrating the guiding conceptions of democratic social practices were directed to the development of a democratic culture that today requires commitment to the revision of values, participatory models in the context of the administration of education systems, and organization of the social partners that are present in the consolidation scenario democratic.
publishDate 2010
dc.date.issued.fl_str_mv 2010-09-30
dc.date.available.fl_str_mv 2018-10-16
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T21:40:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv AUGUSTO, Bruno Brandão. Gestão dos sistemas de ensino: análise das relações democráticas na construção do Plano Municipal de Educação de Volta Redonda. 2010. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2010.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10273
identifier_str_mv AUGUSTO, Bruno Brandão. Gestão dos sistemas de ensino: análise das relações democráticas na construção do Plano Municipal de Educação de Volta Redonda. 2010. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Cultura e Comunicação em Periferias Urbanas) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Duque de Caxias, 2010.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/10273
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Educação da Baixada Fluminense
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/10273/1/Dissertacao+Bruno+Brandao+Augusto.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv b702e1098d76ef113f5796faa40532fc
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1792352297999663104