“O leão das sete cabeças cortadas” – Glauber Rocha, o “Cinema Tricontinental” e o ocaso das configurações históricas opressoras
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
Texto Completo: | http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/18042 |
Resumo: | The “Cinema Tricontinental” derives from Glauber Rocha’s commitment to operating a revolutionary political cinema focused on the discussion of the problems of the “Third World”. The foundations of such a project were theoretically elaborated in several texts signed between the second half of the 1960s and the beginning of the following decade. Of this purpose, “O leão de sete cabeças” and “Cabeças cortadas”, both made in 1970, result in two films radically opposed to the standards set by the major film centers and aimed at reverberating as an extension of the anti-imperialist contests that were in vogue at that time. In order to disseminate a “Tricontinental” message, a transnational one, this production, incited by the questions arising from that historical context, proposed a specific way of considering the history in which the temporal dynamics consisted of a close correlation between the struggles of yesterday and of today. |
id |
UERJ_a92175b48acd5f0d05970e7d61c4147c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.bdtd.uerj.br:1/18042 |
network_acronym_str |
UERJ |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
repository_id_str |
2903 |
spelling |
Mendes, Ricardo Antônio SouzaWanderley, Sonia Maria de Almeida IgnatiukEssus, Ana Maria Mauad de Sousa AndradeParga, Eduardo Antônio LucasDezemone, Marcus Ajuruam de OliveiraMalafaia, Wolney Viannahttp://lattes.cnpq.br/3368899858773899Bessa, Anderson Jorge Pereiraandersonbessa02@gmail.com2022-07-13T18:38:15Z2019-07-01BESSA, Anderson Jorge Pereira. “O leão das sete cabeças cortadas” – Glauber Rocha, o “Cinema Tricontinental” e o ocaso das configurações históricas opressoras. 2019. 254 f. Tese (Doutorado em História) - Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/18042The “Cinema Tricontinental” derives from Glauber Rocha’s commitment to operating a revolutionary political cinema focused on the discussion of the problems of the “Third World”. The foundations of such a project were theoretically elaborated in several texts signed between the second half of the 1960s and the beginning of the following decade. Of this purpose, “O leão de sete cabeças” and “Cabeças cortadas”, both made in 1970, result in two films radically opposed to the standards set by the major film centers and aimed at reverberating as an extension of the anti-imperialist contests that were in vogue at that time. In order to disseminate a “Tricontinental” message, a transnational one, this production, incited by the questions arising from that historical context, proposed a specific way of considering the history in which the temporal dynamics consisted of a close correlation between the struggles of yesterday and of today.O “Cinema Tricontinental” deriva do empenho de Glauber Rocha em operar um cinema político de cunho revolucionário voltado para a discussão dos problemas atinentes ao “Terceiro Mundo”. Os fundamentos de tal projeto foram teoricamente elaborados em vários textos assinados entre a segunda metade da década de 1960 e o início do decênio seguinte. Desse propósito, “O leão de sete cabeças” e “Cabeças cortadas”, ambos realizados em 1970, resultam como dois filmes radicalmente opostos aos padrões fixados pelos grandes centros cinematográficos e consagrados a repercutir como um prolongamento das contestações anti-imperialistas que estavam em voga naquele momento. Tencionando a difusão de uma mensagem “Tricontinental”, logo, transnacional, esta produção, incitada pelos questionamentos oriundos daquele contexto histórico, propôs uma forma específica de considerar a história em que a dinâmica temporal se constitui de uma estreita correlação entre os embates de ontem e de hoje.Submitted by Marianna CB/C (marianna.uerj@gmail.com) on 2022-07-13T18:38:15Z No. of bitstreams: 1 Tese - Anderson Jorge Pereira Bessa - 2019 - Completa.pdf: 1726111 bytes, checksum: ee5eec58d4b2d90613733ae9880e4354 (MD5)Made available in DSpace on 2022-07-13T18:38:15Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Tese - Anderson Jorge Pereira Bessa - 2019 - Completa.pdf: 1726111 bytes, checksum: ee5eec58d4b2d90613733ae9880e4354 (MD5) Previous issue date: 2019-07-01application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em HistóriaUERJBrasilCentro de Ciências Sociais::Instituto de Filosofia e Ciências HumanasFilm and HistoryCinema - Political AspectsCinema - Social AspectsRocha, Glauber, 1939-1981Cinema e HistóriaCinema – Aspectos sociaisCinema – Aspectos políticosCIENCIAS HUMANAS::HISTORIA“O leão das sete cabeças cortadas” – Glauber Rocha, o “Cinema Tricontinental” e o ocaso das configurações históricas opressoras“O leão das sete cabeças cortadas” – Glauber Rocha, the “Cinema Tricontinental” and the decline of historical oppressive configurationsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALTese - Anderson Jorge Pereira Bessa - 2019 - Completa.pdfTese - Anderson Jorge Pereira Bessa - 2019 - Completa.pdfapplication/pdf1726111http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/18042/2/Tese+-+Anderson+Jorge+Pereira+Bessa+-+2019+-+Completa.pdfee5eec58d4b2d90613733ae9880e4354MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82123http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/18042/1/license.txte5502652da718045d7fcd832b79fca29MD511/180422024-02-27 13:44:56.425oai:www.bdtd.uerj.br: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T16:44:56Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
“O leão das sete cabeças cortadas” – Glauber Rocha, o “Cinema Tricontinental” e o ocaso das configurações históricas opressoras |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
“O leão das sete cabeças cortadas” – Glauber Rocha, the “Cinema Tricontinental” and the decline of historical oppressive configurations |
title |
“O leão das sete cabeças cortadas” – Glauber Rocha, o “Cinema Tricontinental” e o ocaso das configurações históricas opressoras |
spellingShingle |
“O leão das sete cabeças cortadas” – Glauber Rocha, o “Cinema Tricontinental” e o ocaso das configurações históricas opressoras Bessa, Anderson Jorge Pereira Film and History Cinema - Political Aspects Cinema - Social Aspects Rocha, Glauber, 1939-1981 Cinema e História Cinema – Aspectos sociais Cinema – Aspectos políticos CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
title_short |
“O leão das sete cabeças cortadas” – Glauber Rocha, o “Cinema Tricontinental” e o ocaso das configurações históricas opressoras |
title_full |
“O leão das sete cabeças cortadas” – Glauber Rocha, o “Cinema Tricontinental” e o ocaso das configurações históricas opressoras |
title_fullStr |
“O leão das sete cabeças cortadas” – Glauber Rocha, o “Cinema Tricontinental” e o ocaso das configurações históricas opressoras |
title_full_unstemmed |
“O leão das sete cabeças cortadas” – Glauber Rocha, o “Cinema Tricontinental” e o ocaso das configurações históricas opressoras |
title_sort |
“O leão das sete cabeças cortadas” – Glauber Rocha, o “Cinema Tricontinental” e o ocaso das configurações históricas opressoras |
author |
Bessa, Anderson Jorge Pereira |
author_facet |
Bessa, Anderson Jorge Pereira andersonbessa02@gmail.com |
author_role |
author |
author2 |
andersonbessa02@gmail.com |
author2_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Mendes, Ricardo Antônio Souza |
dc.contributor.advisor-co1.fl_str_mv |
Wanderley, Sonia Maria de Almeida Ignatiuk |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Essus, Ana Maria Mauad de Sousa Andrade |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Parga, Eduardo Antônio Lucas |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Dezemone, Marcus Ajuruam de Oliveira |
dc.contributor.referee4.fl_str_mv |
Malafaia, Wolney Vianna |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3368899858773899 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Bessa, Anderson Jorge Pereira andersonbessa02@gmail.com |
contributor_str_mv |
Mendes, Ricardo Antônio Souza Wanderley, Sonia Maria de Almeida Ignatiuk Essus, Ana Maria Mauad de Sousa Andrade Parga, Eduardo Antônio Lucas Dezemone, Marcus Ajuruam de Oliveira Malafaia, Wolney Vianna |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Film and History Cinema - Political Aspects Cinema - Social Aspects |
topic |
Film and History Cinema - Political Aspects Cinema - Social Aspects Rocha, Glauber, 1939-1981 Cinema e História Cinema – Aspectos sociais Cinema – Aspectos políticos CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Rocha, Glauber, 1939-1981 Cinema e História Cinema – Aspectos sociais Cinema – Aspectos políticos |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA |
description |
The “Cinema Tricontinental” derives from Glauber Rocha’s commitment to operating a revolutionary political cinema focused on the discussion of the problems of the “Third World”. The foundations of such a project were theoretically elaborated in several texts signed between the second half of the 1960s and the beginning of the following decade. Of this purpose, “O leão de sete cabeças” and “Cabeças cortadas”, both made in 1970, result in two films radically opposed to the standards set by the major film centers and aimed at reverberating as an extension of the anti-imperialist contests that were in vogue at that time. In order to disseminate a “Tricontinental” message, a transnational one, this production, incited by the questions arising from that historical context, proposed a specific way of considering the history in which the temporal dynamics consisted of a close correlation between the struggles of yesterday and of today. |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2019-07-01 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2022-07-13T18:38:15Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
BESSA, Anderson Jorge Pereira. “O leão das sete cabeças cortadas” – Glauber Rocha, o “Cinema Tricontinental” e o ocaso das configurações históricas opressoras. 2019. 254 f. Tese (Doutorado em História) - Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/18042 |
identifier_str_mv |
BESSA, Anderson Jorge Pereira. “O leão das sete cabeças cortadas” – Glauber Rocha, o “Cinema Tricontinental” e o ocaso das configurações históricas opressoras. 2019. 254 f. Tese (Doutorado em História) - Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2019. |
url |
http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/18042 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em História |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UERJ |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Centro de Ciências Sociais::Instituto de Filosofia e Ciências Humanas |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) instacron:UERJ |
instname_str |
Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
instacron_str |
UERJ |
institution |
UERJ |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/18042/2/Tese+-+Anderson+Jorge+Pereira+Bessa+-+2019+-+Completa.pdf http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/18042/1/license.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
ee5eec58d4b2d90613733ae9880e4354 e5502652da718045d7fcd832b79fca29 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
bdtd.suporte@uerj.br |
_version_ |
1811728714143105024 |