Sambas que dão aulas : a expressividade linguística nas canções de Nei Lopes e Arlindo Cruz

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Coelho, Fábio André Cardoso
Data de Publicação: 2013
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6079
Resumo: The present work aims at establishing a critical view of the teaching of the Portuguese language, indicating the important theoretical and practical aspects, in the teaching/learning process, and the proposals of stylistic analyses of Nei Lopes and Arlindo Cruz s songs. Some functional aspects of the language are reiterated in association with communicative situations, aiming at the formation of the linguistic citizen. Expressive resources present in ten songs of each composer are investigated, building, thus, the corpus of the research. For the theoretical analyses, the Stylistics principles proposed by Nilce Sant Anna Martins, Manuel Rodrigues lapa, Marcel Cressot, among others, are revisited, describing the concept of style, the representation of affectiveness in the language, the value of the expression, the marks of subjectivity. The trajectory of the samba in Rio de Janeiro city and the roots of the musical genre are indicated. The cultural identity of the carioca people and the importance of the composers studied, concerning the linguistic-cultural representations, are highlighted. Throughout the analyses, the compositions such as Sambas that Teach are considerece productive and pleasant material to approach the mother tongue
id UERJ_aa51a78ad8d31ff9b18d71fd6d083ac2
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/6079
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Pereira, Maria Teresa Gonçalveshttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=C61295Valente, André Crimhttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=N878649Camara, Tania Maria Nunes de Limahttp://lattes.cnpq.br/0404290206593556Meyer, Rosa Marina de Britohttp://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788615J2Corado, Patricia Ribeirohttp://lattes.cnpq.br/4541867980598749http://lattes.cnpq.br/8667782812462850Coelho, Fábio André Cardoso2021-01-05T14:50:52Z2013-09-032013-04-19http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6079The present work aims at establishing a critical view of the teaching of the Portuguese language, indicating the important theoretical and practical aspects, in the teaching/learning process, and the proposals of stylistic analyses of Nei Lopes and Arlindo Cruz s songs. Some functional aspects of the language are reiterated in association with communicative situations, aiming at the formation of the linguistic citizen. Expressive resources present in ten songs of each composer are investigated, building, thus, the corpus of the research. For the theoretical analyses, the Stylistics principles proposed by Nilce Sant Anna Martins, Manuel Rodrigues lapa, Marcel Cressot, among others, are revisited, describing the concept of style, the representation of affectiveness in the language, the value of the expression, the marks of subjectivity. The trajectory of the samba in Rio de Janeiro city and the roots of the musical genre are indicated. The cultural identity of the carioca people and the importance of the composers studied, concerning the linguistic-cultural representations, are highlighted. Throughout the analyses, the compositions such as Sambas that Teach are considerece productive and pleasant material to approach the mother tongueO presente trabalho tem como objetivo central estabelecer uma visão crítica do ensino de Língua Portuguesa, em dias atuais, apontando aspectos teóricos e práticos importantes, no processo de ensino/aprendizagem, e propostas de análises estilísticas das canções de Nei Lopes e Arlindo Cruz. Reiteram-se alguns aspectos funcionais do idioma, associando-os às situações comunicativas, com vistas à formação do cidadão linguístico. Investigam-se os recursos expressivos presentes em 10 letras de cada compositor, constituindo-se, assim, o corpus da pesquisa. Para as análises teóricas, revisitam-se os princípios da Estilística propostos por Nilce Sant Anna Martins, Manuel Rodrigues Lapa, dentre outros, descrevendo o conceito de estilo, a representação da afetividade na linguagem, o valor da expressão, as marcas da subjetividade. Indicam-se o percurso do samba na cidade do Rio de Janeiro e as raízes do gênero musical. Destacam-se a identidade cultural do povo carioca e a importância dos compositores estudados, quanto às representações linguístico-culturais. No decorrer das análises, consideram-se as composições como Sambas que dão aulas , material produtivo para se aprender vários conteúdos da língua maternaSubmitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-05T14:50:52Z No. of bitstreams: 1 Fabio Andre Cardoso Coelho_Tese.pdf: 1381834 bytes, checksum: 6c495d475161664ef490f27bdfff9bee (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-05T14:50:52Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Fabio Andre Cardoso Coelho_Tese.pdf: 1381834 bytes, checksum: 6c495d475161664ef490f27bdfff9bee (MD5) Previous issue date: 2013-04-19application/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em LetrasUERJBRCentro de Educação e Humanidades::Instituto de LetrasThe teaching of the Portuguese languageExpressivenessStyleEnsino de Língua PortuguesaExpressividade LinguísticaEstiloSambaNei LopesArlindo CruzCNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESASambas que dão aulas : a expressividade linguística nas canções de Nei Lopes e Arlindo Cruz"Sambas that Teatch" - The Linguistic Expressiveness in Nei Lopes' and Arlindo Cruz's songs.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALFabio Andre Cardoso Coelho_Tese.pdfapplication/pdf1381834http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6079/1/Fabio+Andre+Cardoso+Coelho_Tese.pdf6c495d475161664ef490f27bdfff9beeMD511/60792024-02-27 16:16:01.684oai:www.bdtd.uerj.br:1/6079Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T19:16:01Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Sambas que dão aulas : a expressividade linguística nas canções de Nei Lopes e Arlindo Cruz
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv "Sambas that Teatch" - The Linguistic Expressiveness in Nei Lopes' and Arlindo Cruz's songs.
title Sambas que dão aulas : a expressividade linguística nas canções de Nei Lopes e Arlindo Cruz
spellingShingle Sambas que dão aulas : a expressividade linguística nas canções de Nei Lopes e Arlindo Cruz
Coelho, Fábio André Cardoso
The teaching of the Portuguese language
Expressiveness
Style
Ensino de Língua Portuguesa
Expressividade Linguística
Estilo
Samba
Nei Lopes
Arlindo Cruz
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
title_short Sambas que dão aulas : a expressividade linguística nas canções de Nei Lopes e Arlindo Cruz
title_full Sambas que dão aulas : a expressividade linguística nas canções de Nei Lopes e Arlindo Cruz
title_fullStr Sambas que dão aulas : a expressividade linguística nas canções de Nei Lopes e Arlindo Cruz
title_full_unstemmed Sambas que dão aulas : a expressividade linguística nas canções de Nei Lopes e Arlindo Cruz
title_sort Sambas que dão aulas : a expressividade linguística nas canções de Nei Lopes e Arlindo Cruz
author Coelho, Fábio André Cardoso
author_facet Coelho, Fábio André Cardoso
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Pereira, Maria Teresa Gonçalves
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=C61295
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Valente, André Crim
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=N878649
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Camara, Tania Maria Nunes de Lima
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/0404290206593556
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Meyer, Rosa Marina de Brito
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4788615J2
dc.contributor.referee4.fl_str_mv Corado, Patricia Ribeiro
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/4541867980598749
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8667782812462850
dc.contributor.author.fl_str_mv Coelho, Fábio André Cardoso
contributor_str_mv Pereira, Maria Teresa Gonçalves
Valente, André Crim
Camara, Tania Maria Nunes de Lima
Meyer, Rosa Marina de Brito
Corado, Patricia Ribeiro
dc.subject.eng.fl_str_mv The teaching of the Portuguese language
Expressiveness
Style
topic The teaching of the Portuguese language
Expressiveness
Style
Ensino de Língua Portuguesa
Expressividade Linguística
Estilo
Samba
Nei Lopes
Arlindo Cruz
CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Língua Portuguesa
Expressividade Linguística
Estilo
Samba
Nei Lopes
Arlindo Cruz
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::LINGUISTICA, LETRAS E ARTES::LETRAS::LINGUA PORTUGUESA
description The present work aims at establishing a critical view of the teaching of the Portuguese language, indicating the important theoretical and practical aspects, in the teaching/learning process, and the proposals of stylistic analyses of Nei Lopes and Arlindo Cruz s songs. Some functional aspects of the language are reiterated in association with communicative situations, aiming at the formation of the linguistic citizen. Expressive resources present in ten songs of each composer are investigated, building, thus, the corpus of the research. For the theoretical analyses, the Stylistics principles proposed by Nilce Sant Anna Martins, Manuel Rodrigues lapa, Marcel Cressot, among others, are revisited, describing the concept of style, the representation of affectiveness in the language, the value of the expression, the marks of subjectivity. The trajectory of the samba in Rio de Janeiro city and the roots of the musical genre are indicated. The cultural identity of the carioca people and the importance of the composers studied, concerning the linguistic-cultural representations, are highlighted. Throughout the analyses, the compositions such as Sambas that Teach are considerece productive and pleasant material to approach the mother tongue
publishDate 2013
dc.date.available.fl_str_mv 2013-09-03
dc.date.issued.fl_str_mv 2013-04-19
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-05T14:50:52Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
format doctoralThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6079
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/6079
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Letras
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Instituto de Letras
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/6079/1/Fabio+Andre+Cardoso+Coelho_Tese.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 6c495d475161664ef490f27bdfff9bee
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728618108223488