Identidades (in)visíveis: indígenas em contexto urbano e o ensino de história na região metropolitana do Rio de Janeiro

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silveira, Thais Elisa Silva da
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12125
Resumo: This work is a teaching material for the implementation at the metropolitan region on Rio de Janeiro of the law 11.645/08, that includes indigenous history and culture in the mandatory curriculum of primary education. It starts from the idea that the understanding of de indigenous population from the paradigm of coloniality prevents that great part of people notices the transformations suffered by those throughout the centuries, at the same time that leads to a poor perception of their presence in the urban space, specialy in the metropolitan region of Rio de Janeiro, that has a great indigenous population, and also direct descendants, that live daily among the rest os society, including in classrooms, but are invisible. This material is made of as exposition about indigenous in urban contexto, a notebook of activities and a dissertative text that shows the theoretical and methodological options adopted.
id UERJ_b4fe9441de42512635fc6c5f6ea694d3
oai_identifier_str oai:www.bdtd.uerj.br:1/12125
network_acronym_str UERJ
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
repository_id_str 2903
spelling Gonçalves, Marcia de Almeidahttp://lattes.cnpq.br/6119231074162915Freire, José Ribamar Bessahttp://lattes.cnpq.br/7211811266353518Fernandes, Eunícia Barros Barceloshttp://lattes.cnpq.br/7157112238347898http://lattes.cnpq.br/2541539672902146Silveira, Thais Elisa Silva da2021-01-06T19:43:41Z2019-05-232016-09-06SILVEIRA, Thais Elisa Silva da. Identidades (in)visíveis: indígenas em contexto urbano e o ensino de história na região metropolitana do Rio de Janeiro. 2016. 134 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de História) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016.http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12125This work is a teaching material for the implementation at the metropolitan region on Rio de Janeiro of the law 11.645/08, that includes indigenous history and culture in the mandatory curriculum of primary education. It starts from the idea that the understanding of de indigenous population from the paradigm of coloniality prevents that great part of people notices the transformations suffered by those throughout the centuries, at the same time that leads to a poor perception of their presence in the urban space, specialy in the metropolitan region of Rio de Janeiro, that has a great indigenous population, and also direct descendants, that live daily among the rest os society, including in classrooms, but are invisible. This material is made of as exposition about indigenous in urban contexto, a notebook of activities and a dissertative text that shows the theoretical and methodological options adopted.Este trabalho é um material didático para a implementação nas escolas da região metropolitana do Rio de Janeiro da lei 11.645/08, que inclui a história e a cultura indígena no currículo obrigatório do ensino básico no Brasil. Ele parte do princípio de que a compreensão da população indígena a partir do paradigma da colonialidade, impede que grande parte das pessoas perceba as transformações passadas por aqueles povos ao longo dos séculos, ao mesmo tempo em que leva a uma percepção precária de sua presença no espaço urbano, especialmente na região metropolitana do Rio de Janeiro, que possui uma considerável população indígena, assim como descendentes diretos, que convivem diariamente com o restante da sociedade, inclusive nas salas de aula, mas que são invisíveis. Este material é composto de uma exposição sobre indígenas em contexto urbano, um caderno de atividades e um texto dissertativo que explicita as opções teóricas e metodológicas adotadas.Submitted by Boris Flegr (boris@uerj.br) on 2021-01-06T19:43:41Z No. of bitstreams: 1 Thais Elisa Silva da Silveira.pdf: 2551509 bytes, checksum: 03ed972379aa71cbeeb7f9b834324061 (MD5)Made available in DSpace on 2021-01-06T19:43:41Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Thais Elisa Silva da Silveira.pdf: 2551509 bytes, checksum: 03ed972379aa71cbeeb7f9b834324061 (MD5) Previous issue date: 2016-09-06Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfporUniversidade do Estado do Rio de JaneiroPrograma de Pós-Graduação em Ensino de História (PROFHISTORIA)UERJBRCentro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de ProfessoresLaw 11.645/08Indigenous in urban contextHistory teachingLei 11.645/08Indígenas em contexto urbanoHistória - Estudo e ensinoCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIAIdentidades (in)visíveis: indígenas em contexto urbano e o ensino de história na região metropolitana do Rio de Janeiro(In)visible identities: indigenous in urban contexto and history teaching in the metropolitan region of Rio de Janeiroinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJinstname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)instacron:UERJORIGINALThais Elisa Silva da Silveira.pdfapplication/pdf2551509http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12125/1/Thais+Elisa+Silva+da+Silveira.pdf03ed972379aa71cbeeb7f9b834324061MD511/121252024-02-27 15:44:20.272oai:www.bdtd.uerj.br:1/12125Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://www.bdtd.uerj.br/PUBhttps://www.bdtd.uerj.br:8443/oai/requestbdtd.suporte@uerj.bropendoar:29032024-02-27T18:44:20Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)false
dc.title.por.fl_str_mv Identidades (in)visíveis: indígenas em contexto urbano e o ensino de história na região metropolitana do Rio de Janeiro
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv (In)visible identities: indigenous in urban contexto and history teaching in the metropolitan region of Rio de Janeiro
title Identidades (in)visíveis: indígenas em contexto urbano e o ensino de história na região metropolitana do Rio de Janeiro
spellingShingle Identidades (in)visíveis: indígenas em contexto urbano e o ensino de história na região metropolitana do Rio de Janeiro
Silveira, Thais Elisa Silva da
Law 11.645/08
Indigenous in urban context
History teaching
Lei 11.645/08
Indígenas em contexto urbano
História - Estudo e ensino
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
title_short Identidades (in)visíveis: indígenas em contexto urbano e o ensino de história na região metropolitana do Rio de Janeiro
title_full Identidades (in)visíveis: indígenas em contexto urbano e o ensino de história na região metropolitana do Rio de Janeiro
title_fullStr Identidades (in)visíveis: indígenas em contexto urbano e o ensino de história na região metropolitana do Rio de Janeiro
title_full_unstemmed Identidades (in)visíveis: indígenas em contexto urbano e o ensino de história na região metropolitana do Rio de Janeiro
title_sort Identidades (in)visíveis: indígenas em contexto urbano e o ensino de história na região metropolitana do Rio de Janeiro
author Silveira, Thais Elisa Silva da
author_facet Silveira, Thais Elisa Silva da
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Gonçalves, Marcia de Almeida
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6119231074162915
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Freire, José Ribamar Bessa
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7211811266353518
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Fernandes, Eunícia Barros Barcelos
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7157112238347898
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2541539672902146
dc.contributor.author.fl_str_mv Silveira, Thais Elisa Silva da
contributor_str_mv Gonçalves, Marcia de Almeida
Freire, José Ribamar Bessa
Fernandes, Eunícia Barros Barcelos
dc.subject.eng.fl_str_mv Law 11.645/08
Indigenous in urban context
History teaching
topic Law 11.645/08
Indigenous in urban context
History teaching
Lei 11.645/08
Indígenas em contexto urbano
História - Estudo e ensino
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
dc.subject.por.fl_str_mv Lei 11.645/08
Indígenas em contexto urbano
História - Estudo e ensino
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::HISTORIA
description This work is a teaching material for the implementation at the metropolitan region on Rio de Janeiro of the law 11.645/08, that includes indigenous history and culture in the mandatory curriculum of primary education. It starts from the idea that the understanding of de indigenous population from the paradigm of coloniality prevents that great part of people notices the transformations suffered by those throughout the centuries, at the same time that leads to a poor perception of their presence in the urban space, specialy in the metropolitan region of Rio de Janeiro, that has a great indigenous population, and also direct descendants, that live daily among the rest os society, including in classrooms, but are invisible. This material is made of as exposition about indigenous in urban contexto, a notebook of activities and a dissertative text that shows the theoretical and methodological options adopted.
publishDate 2016
dc.date.issued.fl_str_mv 2016-09-06
dc.date.available.fl_str_mv 2019-05-23
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2021-01-06T19:43:41Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SILVEIRA, Thais Elisa Silva da. Identidades (in)visíveis: indígenas em contexto urbano e o ensino de história na região metropolitana do Rio de Janeiro. 2016. 134 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de História) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12125
identifier_str_mv SILVEIRA, Thais Elisa Silva da. Identidades (in)visíveis: indígenas em contexto urbano e o ensino de história na região metropolitana do Rio de Janeiro. 2016. 134 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de História) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, São Gonçalo, 2016.
url http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/12125
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Ensino de História (PROFHISTORIA)
dc.publisher.initials.fl_str_mv UERJ
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Centro de Educação e Humanidades::Faculdade de Formação de Professores
publisher.none.fl_str_mv Universidade do Estado do Rio de Janeiro
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
instname:Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron:UERJ
instname_str Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
instacron_str UERJ
institution UERJ
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
bitstream.url.fl_str_mv http://www.bdtd.uerj.br/bitstream/1/12125/1/Thais+Elisa+Silva+da+Silveira.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 03ed972379aa71cbeeb7f9b834324061
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ - Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
repository.mail.fl_str_mv bdtd.suporte@uerj.br
_version_ 1811728663649976320