Estudo de reparos para embarcações navais à base de compósitos de poliéster e resina epóxi sobrepostas em chapas de aço ASTM A-131

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dias, Enio da Cunha
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: enio.dias.dhm@gmail.com
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ
Texto Completo: http://www.bdtd.uerj.br/handle/1/20661
Resumo: After the construction of a vessel, using steel material or fiber reinforced plastics, there is a need to carry out maintenance throughout its useful life. Among the most diverse areas of maintenance of a vessel, such as propulsion, diesel and electric engines, one of the most important is the repair of the hull structure. In steel ships, this repair is done replacing degraded plates with new ones with the same material specification, in fiber vessels, the repair is also done with new parts of the same material or the relamination technique is used using layers of resins and fibers. The objective of this study is to join these two universes, metallic materials and reinforced resins, and to carry out experiments (repairs), using a base of resins reinforced with fibers on naval structural steel sheets of the ASTM A-131 type. Mechanical tensile tests, Charpy impact, hardness and hydrostatic tests were carried out and both the adhesion capacity and the resistance of the composite were verified. Microscopy tests were carried out to verify the morphology of the composite samples, taken after the hydrostatic destructive test, to perform failure analysis. The tests proved to be quite satisfactory, with good adherence of the resin to the substrate, enduring a hydrostatic pressure of more than 35 bar, qualifying the study and approving the technique as an alternative for repairing a naval vessel in ASTM A-131 steel.
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In steel ships, this repair is done replacing degraded plates with new ones with the same material specification, in fiber vessels, the repair is also done with new parts of the same material or the relamination technique is used using layers of resins and fibers. The objective of this study is to join these two universes, metallic materials and reinforced resins, and to carry out experiments (repairs), using a base of resins reinforced with fibers on naval structural steel sheets of the ASTM A-131 type. Mechanical tensile tests, Charpy impact, hardness and hydrostatic tests were carried out and both the adhesion capacity and the resistance of the composite were verified. Microscopy tests were carried out to verify the morphology of the composite samples, taken after the hydrostatic destructive test, to perform failure analysis. The tests proved to be quite satisfactory, with good adherence of the resin to the substrate, enduring a hydrostatic pressure of more than 35 bar, qualifying the study and approving the technique as an alternative for repairing a naval vessel in ASTM A-131 steel.Após a construção de uma embarcação, utilizando material por aço ou por plásticos reforçados com fibras, existe a necessidade de executar manutenções periódicas ao longo da sua vida útil. Entre as mais diversas áreas de manutenções de uma embarcação, tais como, propulsão, motores diesel e elétricos, um dos mais importantes: é o reparo na estrutura do casco. Nos navios em aço este reparo é feito substituindo chapas degradadas por novas com a mesma especificação de material, em embarcações de fibras, também, é feito o reparo com novas peças do mesmo material ou é utilizado a técnica de relaminação utilizando camadas de resinas e fibras. O objetivo deste estudo é englobar esses dois universos, materiais metálicos e resinas reforçadas, e realizar experimentos (reparos), utilizando base de resinas reforçadas com fibras sobre chapas de aço estrutural naval do tipo ASTM A-131. Testes mecânicos de tração, impacto de Charpy, dureza e testes hidrostáticos foram feitos e foi verificado tanto a capacidade de aderência como a resistência do compósito. Testes de microscopia foram realizados para verificar a morfologia das amostras do compósito, retirados após o ensaio destrutivo hidrostático, para realizar análise de falha. Os ensaios se mostraram bastante satisfatórios com boa aderência da resina sobre o substrato, suportando uma pressão hidrostática de mais de 35 bar, qualificando o estudo e aprovando a técnica como uma alternativa de reparo para embarcação naval em aço ASTM A-131.Submitted by Joice CZO (joicetosky@yahoo.com.br) on 2023-11-21T12:53:20Z No. of bitstreams: 1 Dissertação Enio da Cunha Dias Completa.pdf: 3103849 bytes, checksum: d0fa21be4db3bcb480748e6312464869 (MD5)Made available in DSpace on 2023-11-21T12:53:20Z (GMT). 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